מחקר חדש, שבדק בני פחות מ-60, מצא שפרידה אישית מאהובה או אהוב, עלול לגרום להתקף לב. פרופסור אהרון פרימרמן, מנהל מחלקת צנתורי לב בבית החולים "הלל יפה" בחדרה, התייחס לנושא בשיחה עם גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני לא מתפלא, כי פרידה מאהוב זה 'כאב לב' מאוד גדול, תרתי משמע, שעלול להפעיל מנגנוני 'סטרס' וזה משפיע על הלב. הלב נמצא בליבת התחושות שלנו, ואין פלא שבמשך שנים רבות ייחסו לו הרבה מאוד תחושות. האם הלב עצמו באמת יכול לכאוב כתוצאה מצער או ייסורי פרידה? זה דימוי מטפורי. הרבה תחושות מתרכזות בבית החזה ואנחנו מייחסים את זה ללב, אבל זה דימוי מטפורי-רומנטי שמלווה את האנושות הרבה מאוד שנים ולא ניקח אותו".





"כאשר נפרדים מבת זוג אהובה חשים זאת בסרעפת ובבית החזה כי תחושות ומחושים בחזה הם הסימפטומים השכיחים ביותר ברפואה, אבל רק 15% מהם נובעים ממחלה אמיתית בלב", הסביר פרופ' פרימרמן. "זה יכול לנבוע מהרבה מאוד דברים, למשל כמו 'סטרס' נפשי. זה מצב ידוע, מבוסס בקרדיולוגיה, ש'סטרס', מתח נפשי עלול לגרום לנזק ללב. אנחנו יודעים כבר הרבה שנים שמצב של 'סטרס' נפשי, ויש כל מיני סוגים של 'סטרס', יכול להביא להחמרה של מחלת לב או אפילו להתקף לב. מצבים של לחץ דם ודופק עלולים, על רקע מחלה קודמת בלב, לגרום אפילו לאוטם שריר הלב. לפני כמה שנים טיפלתי באישה שלקתה באוטם שריר הלב על רקע מריבה קולנית על חנייה בתל אביב".
 

"צריכים להבדיל בין סוגי 'סטרס' שונים", אמר הפרופסור. "'סטרס אקוטי' הוא מנגנון שמכין אותנו להתמודד עם אתגר חיצוני, מה שנקרא 'פייט אור פלייט'. זה מעלה את לחץ הדם, את הדופק, את רמת הגלוקוז בדם, מרחיב אישונים, ומכין אותנו, ואת אבות אבותינו, לתהליך של ציד או להיות ניצוד ובריחה מציד.

אצל אדם ש'לוקח ללב' אירוע ספורטיבי או כל אירוע אחר, ה'סטרס האקוטי' גורם לעליית לחץ דם ודופק, וכל זה, על רקע מחלה קודמת בעורקים הקורינריים, גורם להתפרצות או להתבטאות של אוטם שריר הלב".
 
"המצב השני הוא 'סטרס כרוני'. אנחנו נתונים בחיים לכל מיני מצבים, כמו פרידה מאהוב, בעיות בעבודה, עבודת-יתר, אבל, הרבה תהליכים שגורמים לנו למועקה נפשית. המועקה הנפשית הזו לאורך זמן גורמת לכל מיני תהליכים פיזיולוגיים, שעלולים להתבטא בפגיעה בלב. למשל, עלייה ברמת הכולסטרול בדם, עלייה ברמת נטיית הדם להיקרש, עלייה ברמת הסוכר וכן האלה. כשבסופו של דבר, אחד האיברים שנפגעים מכל התהליכים הפיזיולוגיים האלה, הוא הלב".

עריכת תוכן: אסף נבו, 103FM