מעמיק הקרע במפלגת העבודה: חוסר התמיכה מבית בניסיונו של יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג להגיע לממשלת אחדות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עולה שלב. בתום נאומו של הרצוג קראה לו היום (רביעי) חברת הכנסת סתיו סתיו שפיר להתפטר: "מי שהיה שותף לזחילה המביכה לתוך הממשלה הגרועה בתולדות ישראל, צריך לשים את המפתחות על השולחן וללכת הביתה". 



בפוסט שהעלתה בחשבון הפייסבוק שלה בנושא כתבה שפיר: "מי שמתנגד לדרך הרעה של נתניהו, לא מצטרף לדרך הרעה שלו. מי שמגיע כל בוקר לכנסת כדי להילחם בכל הכוח למען עתיד טוב יותר - לא נפטר מהשליחות הזאת תמורת תיק בממשלה שעסוקה בעיקר בלפורר את החברה הישראלית". 

יצחק הרצוג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"נתניהו השתמש בנו וזרק לכלבים"


גם ח"כ מיקי רוזנטל קרא להרצוג להתפטר ואמר: "לאור הקלון שהטיל על מפלגת העבודה וערכיה, ולאחר הנהגתו הכושלת, על בוז'י להחזיר את המפתחות ולהתפטר מתפקידו לאלתר. מפלגת העבודה לא תוכל להשתקם כל עוד מוביל אותה אדם שהתנהל באורח חובבני ושיחק לידיו של נתניהו שהשתמש בנו וזרק לכלבים".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שעד עכשיו דווקא תמך בכניסת המפלגה לממשלה קרא גם הוא להרצוג שלא להמשיך במשא ומתן: "תמכתי ואני עדיין תומך באפשרות של ממשלת אחדות אמתית לטובת המדינה, ממשלה שתקדם תהליך מדיני, שמירה על שלטון החוק, הפסקת השיסוי שקיים בעם וצמצום הפערים החברתיים", אמר ניסנקורן. "אך המו"מ הנוכחי אינו מוביל לכך", הסביר. "כעת, איני רואה טעם בהמשך המשא ומתן".

הדברים התפרסמו זמן קצר לפני שיו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, נשא דברים בכנס בירושלים והתייחס למגעים עם נתניהו. בנאומו אמר הרצוג כי לא יקיים מו"מ במקביל לשיחות עם ליברמן והדגיש כי "הבחירה של נתניהו היא מלחמה והלוויות עם ליברמן ובנט, או תקווה לכל המדינה". מוקדם יותר במהלך הבוקר התקיימה מסיבת העיתונאים של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בה אמר כי "לנתניהו יש את הטלפון שלי והוא יכול לפנות אליי".

השניים צפויים להיפגש בשעה 16:00 ולדון בכניסת המפלגה לקואליציה. על כך אמר היום ניסנקורן כי "הודעתו של ליברמן חידדה לנתניהו את הבחירה ההיסטורית שמונחת על כתפיו - או לצאת למלחמה והלוויות בניצוחם של ליברמן ובנט, או תקווה עבור כל המדינה. אלו הבחירות, ואין בחירה אחרת. עד שהוא יחליט, אנחנו לא ננהל משא ומתן במקביל, אני לא עובד על פי סדר היום של ליברמן ואני הולך עם האמת שלי. בגלל שעמדתי על על עקרונותינו, ועמדתי על דרכנו, זאת הסיבה שאין הסכם עם נתניהו".

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. יקיימו פגישה בארבע עיניים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"בחירה בין טירוף לשפיות" 


כמו כן הוסיף יו"ר ההסתדרות כי "במידה ונתניהו רוצה להכניס את ליברמן לממשלה, שיכניס ואנחנו נפרק אותו מהאופוזיציה, ואם הוא יכבד את הדרישה, ניכנס. הבחירה היא בין טירוף לבין שפיות, בין שגשוג למצור מדיני, אני מבין למה הימין בלחץ, הקשבתי לדברי סיסי אתמול, יש הזדמנות היסטורית להתפתחות אדירה. אך האחריות לממש את האופציה היא כרגע אצל נתניהו". הוא הדגיש כי איננו מתכוון "לנהל משא ומתן במקביל, ולא להתעלם מההזדמנות ההיסטורית, וההיסטוריה תשפוט".

בתוך כך, חיים עטר, יו"ר קק"ל וחבר הכנסת עד לפני מספר חודשים, אמר בכנס שהתקיים במלון פרימה, לפני כניסתו של הרצוג למקום: "יש שני סוגים של ויכוח - האם צריך להיכנס לממשלה או לא זהו ויכוח לגיטימי, הוויכוח השני הוא אם נכנסים - על מה נכנסים. כל שאר השיח שמתנהל במפלגה הוא שיח פוליטי לחלוטין, שאומר הרבה מאוד על הפוליטיקאים. יש להם שני עולמות של ערכים, אלה שכל יום עומדים מעל הכנסת ומטיפים לסולידריות, אהבת הארץ, ציונות ולא לתקוע סכינים, ועולם ערכים אחר, שמגיע מרקע פוליטי אחר ואז כל השיח משתנה".

"אלו אותם אנשים שמטיפים לדבר עם החמאס ולא רוצים שהיו"ר ידבר עם ראש הממשלה שלנו. אם צריך שיהיה ויכוח, שיהיה ויכוח אידיאולוגי, וזה בסדר גמור, צריך להיפרד ממי שמושך שמאלה, הם הורסים את המפלגה,שיצטרפו למרצ כי הם הרסו אותנו. בואו נחזור לימים של רבין, אין שום סיבה שלא", הוסיף ניסנקורן.

בנימין נתניהו ויצחק הרצוג. צילום ארכיון: נתי שוחט, פלאש 90


"הרצוג אכל את הדגים הסרוחים מידיו של נתניהו"


חברת הכנסת שלי יחימוביץ התייחסה גם היא לנושא והמשיכה לתקוף בחריפות את יו"ר האופוזיציה: "הרצוג הוא גיבורו מרצון של מחזה מביש שהמיט קלון על מפלגת העבודה. כצפוי,הוא גם אכל את הדגים הסרוחים מידיו של נתניהו וגם מגורש כעת מהעיר. איתו ספגה מכה קשה מפלגת העבודה כולה, חברי הכנסת המצויינים שלה וכל מי שמאמין בערכיה. גם האמון הדל ממילא של הציבור במערכת הפוליטית ספג מהלומה, ובצדק. נתניהו הושיט להרצוג מלכתחילה עצם מרוטה של שיירים שהרצוג התעקש לקחת אותה כאילו היתה אוצר גנוז, אבל אפילו העצם הזאת נלקחת כעת מפיו בעל כורחו. גם אם פגישת נתניהו ליברמן לא תוליד דבר, יש לסיים את הפארסה מיד. אוי לבושה."


יצחק הרצוג ושלי יחימוביץ. יחסים מתוחים. צילום: פלאש 90