מאחורי הקלעים של ההצהרה הדרמטית של הרצוג: דקות ספורות לפני תחילת ההצהרה של יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, בכנס של מפלגת העבודה, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מראשי התומכים בכניסתו של הרצוג לממשלת אחדות, הודיע כי הוא מתנגד להמשך המשא ומתן. ניסנקורן אמר להרצוג כי ברגע שנתניהו פתח במשא ומתן מקביל עם חבר הכנסת אביגדור ליברמן, "יש לעצור את המשא ומתן שלנו כי יש גבול לכל דבר, ולא ניתן לנהל משא ומתן על גבינו".

 הדרמה מאחורי נאומו של הרצוג החלה עם דחייתה של מתן ההצהרה שהחלה מאוחר מהצפוי, זאת לאחר שדוברו הודיע לעיתונאים כי לא צפויה הודעה דרמטית. למרות שהובהר בסביבתו של הרצוג כי הוא יתייחס לענייני היום, לאחר ההודעה של ניסנקורן, הודיע גם הרצוג על הקפאת ההליכים.

 כזכור, מדובר בשינוי עמדה מכיוונו של ניסנקורן שאמר בעבר כי על מפלגת העבודה לבדוק ברצינות את אפשרות כניסתה לממשלה בטענה כי אחדות תאפשר קידום של מתווה מדיני וחברתי-כלכלי.

 בהצהרתו אמר הרצוג כי "מסיבת העיתונאים של ליברמן חידדה לנתניהו את הבחירה ההיסטורית שמונחת על כתפיו, או לצאת למלחמה והלוויות בניצוחם של ליברמן ובנט, או תקווה עבור כל המדינה. אלו הבחירות, ואין בחירה אחרת", אמר הרצוג. "עד שהוא יחליט, אנחנו לא ננהל משא ומתן במקביל, אני לא עובד על פי סדר היום של ליברמן, אני הולך עם האמת שלי. בגלל שעמדתי על על עקרונותינו, ועמדתי על דרכנו, זאת הסיבה שאין הסכם עם נתניהו".

 יו"ר המחנה הציוני איים כי "אם נתניהו רוצה להכניס את ליברמן לממשלה, שיכניס ואנחנו נפרק אותו מהאופוזיציה, ואם הוא יכבד את הדרישה, ניכנס". הוא הדגיש כי "הבחירה היא בין טירוף לבין שפיות, בין שגשוג למצור מדיני, אני מבין למה הימין בלחץ, הקשבתי לדברי סיסי אתמול, יש הזדמנות היסטורית להתפתחות אדירה. האחריות לממש את האופציה היא כרגע אצל בנימין נתניהו".

 הדברים נאמרו על מסיבת העיתונאים הדרמטית של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שאמר מוקדם יותר היום כי הוא לא פוסל כניסה לקואליציה בראשות נתניהו, שלדבריו "מכיר את כל מספרי הטלפון שלי". גורמים בסביבת רה"מ הבהירו היום כי המגעים עם ליברמן לא סוגרים את הדלת בפני מפלגת העבודה. לדבריהם, ראש הממשלה מעוניין בהמשך השיחות עם מפלגת העבודה על מנת לייצר ממשלה רחבה ככל האפשר.