מיד לאחר הפרסום על הסכמתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתמנות לשר הביטחון במקומו של משה יעלון ולשר הקליטה כחלק מהמגעים להרחבת הקואליציה, במערכת הפוליטית ממהרים להגיב. עוד לפני הפרסום על הסכמתו של ליברמן, בירכו בימין על הפגישה ודחקו בנתניהו לנסות ולסגור את העניינים ביניהם בצורה המהירה ביותר. 



ליברמן ונתניהו צפויים לקיים שיחה נוספת במטרה להשלים בהקדם את המו"מ. לאחר הסכמתו של ליברמן בירך שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) על המהלך: "חשוב מאוד להרחיב את הקואליציה הלאומית ואני מברך על פתיחת המו"מ עם ישראל ביתנו", עם זאת הדגיש כי "ההשתלחות בשר הביטחון יעלון אינה ראויה ואינה מקובלת עלי". ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הביע הסתייגות ואמר: אני מברך על כל הרחבה של הממשלה ותוספת אחדות בישראל אך  הכותרת שהוצאה לכאורה מטעם מי מבכירי הבית היהודי על שר הביטחון יעלון, בלשון המעטה אינה ראויה ואני מסתייג ממנה. יעלון הינו שר מקצועי ואחראי, ציוני ולאומי שפעל ופועל שנים רבות לביטחון ישראל ולחיזוק ההתיישבות."



בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן ומשה יעלון. צילום: פלאש 90



"השותפים הטבעיים להרס הדמוקרטיה"


מנגד, באופוזיציה גינו את המהלך ואת חבירתם של השניים יחדיו. ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), שיו"ר מפלגתו עסק עד אמש במו"מ עם ראש הממשלה על אפשרות לממשלת אחדות, הגיב גם הוא על מינויו המסתמן של ליברמן לשר הביטחון, ולא חסך ביקורת: "נתניהו ערף את ראשו של שר הביטחון בשידור חי, והכנופיות ניצחו את הדמוקרטיה. זהו יום חג לקיצוניים, ללה פמיליה ולנוער הגבעות, ובקצב הזה החייל אלאור אזריה יתמנה לסגן שר הביטחון אצל ביבי. הפרחים להנהגת מפלגת העבודה שהביאה לביזיון".



ח"כ קסניה (המחנה הציוני) אמרה הערב: "מצא מין את מינו, אני מאחלת זוגיות נפלאה לזוג ביבי-איווט שצפוי להתאחד מחדש, השותפים הטבעיים להרס הדמוקרטיה ופגיעה במעמדה של ישראל בעולם״. עוד אמרה סבטלובה: "התפקיד שלנו הוא להיות החלופה לממשלה הזו וההבדלים ברורים מתמיד - מי שמעוניין לחדש את תהליך השלום, לא חושב למנות שר ביטחון פירומן. יותר מהכל, לחבירה הצפויה של ביבי-איווט יש מסר חשוב - 800 אלף מצביעים בחרו בנו כדי להחליף את הימין, לא לחבור אליו. אנחנו 'בתנועה' בראשות ציפי לבני, עשינו את זה מהרגע שנבחרנו, לא הפסקנו לרגע, וגם לא חשבנו להפסיק".



החייל אלאור אזריה החשוד בהריגת המחבל בחברון



ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) התייחסה גם היא לשיחת ליברמן ונתניהו ואמרה כי "ראש הממשלה מוכר את ביטחונה של המדינה למען שרידותו הפוליטית ומפקיד את משרד הביטחון וצה"ל בידיו של גזען ופופוליסט. נתניהו מבצע היום צעד מסוכן שיגביר את בידודה הבינלאומי של ישראל, יאיץ את ההתדרדרות הביטחונית וחלילה וחס גם יוביל למלחמות מיותרות ולאובדן מיותר של חיים, משני הצדדים. דם חיילי המלחמה הבאה על ידיו של נתניהו. נתניהו עומד לפטר את האדם הכי מתאים בקואליציה שלו רק כדי להאריך מלאכותית את חיי ממשלתו". עוד הוסיפה על המגעים עם הרצוג: "אני מאמינה שיו"ר המפלגה יצחק הרצוג מבין שדבריו הברורים והחד משמעיים של נתניהו סגרו את הגולל על הניסיון להצטרף לממשלה הקיצונית והגזענית הזו".



"מוכרים אותנו לטייקונים"



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) מסר בתגובה למגעים: "ליברמן כשר ביטחון הוא המשך ישיר לדהירה ימינה של נתניהו בשנה האחרונה. יש כאן ראש ממשלה המקפיד לחזור ולעקוף מימין את בנט וסמוטריץ׳. הם מאוחדים באג'נדה של קיצוניות וגזענות, דריסת מתנגדים פוליטיים, הסתה, המשך הבערת מעגל האלימות והמלחמות והמשך מכירת ההווה והעתיד שלנו לטייקונים". 



חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הגיבה בחשבון הפייסבוק שלה על ההתפתחויות הפוליטיות וכתבה: "הלכנו לישון עם 'הזדמנות היסטורית' וקמנו עם ליברמן כשר ביטחון. במשחק השחמט הזה ביבי הוכיח שהוא יודע לנצח על הכלים בלוח יותר טוב מכולם. זה התחיל במסע דה לגיטמציה כנגד שר הביטחון יעלון, המשיך בפיתוי של הרצוג ומספר בודדים מהעבודה עם ג'ובים, ועכשיו מסתמן שהמחול המטורף הזה עתיד להסתיים בכניסתה של האחות האבודה - ישראל ביתנו". עוד אמרה: "סוף סוף ממשלת ימין אמיתית. נגמרו התירוצים של ביבי, בנט וליברמן. אולי סוף סוף יבינו שזו הממשלה שמאפשרת חפירת מנהרות מתחת לישובי עוטף עזה, שזו הממשלה שמאפשרת הפעלת מפחמות מזהמות בשטחים, זו הממשלה שלמעשה משלמת את חשבון החשמל של חמאס (עם חוב תופח של יותר משני מיליארד שקלים שאנחנו משלמים), זו הממשלה שמובילה אותנו לבידוד בינלאומי ועתיד נטול תקווה".