טלטלה פוליטית בעקבות התפטרותו של שר הביטחון משה יעלון מתפקידו ועזיבתו את החיים הפוליטיים. ל"מעריב-אונליין" נודע כי במהלך השיחה שקיימו השניים הבוקר (שישי), בה הודיע יעלון על עזיבתו, ניסה ראש הממשלה להשאירו והציע לו לכהן כשר החוץ, התפקיד בו מחזיק באופן רשמי ראש הממשלה בעצמו. יש לציין כי מיום רביעי, במהלכו הודיע נתניהו על הצעתו לליברמן לכהן כשר ביטחון, ועד הבוקר, לא הציע לו נתניהו את התפקיד. ניסיון זה כאמור לא צלח, ויעלון השיב כי הוא מסרב. 



החלטתו של יעלון הגיעה יומיים לאחר שהודח מתפקידו כשר ביטחון. יעלון הודיע הבוקר לציבור על החלטתו באמצעות חשבון הטוויטר שלו וכך כתב: "הודעתי הבוקר לראש הממשלה כי בעקבות התנהלותו בהתפתחויות האחרונות, ונוכח חוסר האמון בו, אני מתפטר מהממשלה ומהכנסת ונוטל פסק זמן מהחיים הפוליטיים". הדברים הגיעו לאחר המגעים מול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כחלק מהניסיונות להרחבת הממשלה הצרה של נתניהו. במהלך השיחות, שהתקיימו במקביל לשיחות עם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג שהעלו חרס, הוצעו לליברמן תיק הביטחון ותיק הקליטה. נתניהו עדכן את יעלון על המהלך ועד היום במהלך השיחה של השניים לא הציע לו תיק חלופי.



ליברמן וחה"כ לוין, במשא ומתן הקואליציוני
ליברמן וחה"כ לוין, במשא ומתן הקואליציוני



"יעלון היה נאמן לעצמו, לא לנתניהו"


ח"כ דוד ביטן שהיה אחראי על המגעים עם ליברמן, התייחס לנושא ואמר בראיון בגל"צ: "אם המו"מ לא היה נסגר - ליברמן לא היה שר ביטחון ולכן לא הייתה סיבה להציע לו את תיק החוץ". ח"כ ביטן תקף את התנהלותו של יעלון ואמר: "אם נסתכל אחורה, כל מה שבוגי העביר אותנו היה על מנת למצוא חן בעיני התקשורת והשמאל, הוא תכנן מהלך שאם יצטרך לפרוש הוא ישנה את התדמית הציבורית שלו". עוד אמר: "הוא לא היה נאמן לנתניהו ולליכוד אלא לעצמו ולתיק הביטחון הנאמנות שלו הייתה קשורה לכך שהוא בתפקיד".



דוד ביטן, צילום: מרק ישראל סלם
דוד ביטן, צילום: מרק ישראל סלם




מי שייכנס במקומו של יעלון כח"כ הוא פעיל הר הבית יהודה גליק, שניצל בעברו מהתנקשות של מחבל פלסטיני בירושלים לאחר שנפצע אנושות. גליק נבחר בשעתו כנציג יהודה ושומרון ברשימת הליכוד לכנסת במקום ה-33, וכעת כאמור, יהפוך לח"כ מכהן.










יעלון: "לנווט על פי מצפון ולא על פי שבשבת"


אתמול, במהלך כנס סגור של תנועות הנוער וחטיבת הנח"ל, התייחס יעלון בפעם הראשונה למהלכים לקראת הדחתו, ואמר דברים עקיפים, אך מאוד ברורים: "אם אני צריך לתת עצת זהב, זה לא לאפשר עגל זהב, אלא להמשיך ולנווט על פי מצפון ולא על פי שבשבת". יעלון המשיך את דבריו ואמר: "אני קרוב למה שמתרחש בחברה ולצערי עוסק גם בדברים השליליים בה, בין אם זה טרור יהודי ותג מחיר, והתבטאויות כאלה ואחרות, אני שומע מה צועקים באצטדיונים וכן הלאה - אני לא יכול להגיד שלא הופתעתי מאלה שיוצאים ובקול רם תוקפים את הערכים הבסיסיים, למרות שבשקט אתה מקבל המון אימיילים, וואטסאפים ומסרונים וכו', של תמיכה. ואני משוכנע שהרוב השפוי לא שם, ואיסתרא בלגינא קיש קיש קריא, אבן קטנה בחבית ריקה עושה רעש גדול אבל האבן היא לא קטנה, היא כבר לא קטנה".



חברו הקרוב של יעלון מקיבוץ גרופית, מאיר רמון, תקף אתמול בחריפות את מינוי ליברמן, ואמר: "להביא פרסונה כמו אביגדור ליברמן למלא את התפקיד זה מגה-פיגוע ביטחוני. אין הגדרה אחרת. הבן אדם לא מצוי בעניינים, לא מבין את ה'מאטריה', לא אמין. הוא סוחב אחריו היסטוריה שנגועה במרטין שלאף ודומיו. הוא לא יכול להיות שר ביטחון במדינת ישראל".



בסביבתו הקרובה של השר יעלון לא היו מוכנים להתייחס רשמית לרצף הכותרות בנושא. מאוחר יותר התברר כי הם קיבלו הוראה לא להתבטא בנושא ו"לא להיגרר לרצף הספינים", שהופץ לכל עבר. אולם לאחר שיחת הטלפון בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון, שיחה בה הבהיר נתניהו ליעלון כי במידה וליברמן ייכנס לקואליציה זה יהיה על חשבונו, הבינו גם בסביבתו של השר כי הדרך של ליברמן ללשכה שהם כל כך מכירים קרובה מתמיד. חלק היו סרבו להאמין, "זה לא יקרה, זה לא הגיוני" אמרו אז.



בצמרת הביטחון של ישראל שקעו בתדהמה גדולה יותר "אני לא מצליח להבין מה קורה כאן", אמר הבכיר הביטחוני. "שר ביטחון מפגין לאומיות, שומר על ערך צה"ל ומפקדיו - וזה המחיר שהוא משלם? אין לי הסבר אחר".