אריה דרעי ואחיו שלמה הם כמו אדם אחד, כמו גוף ונשמה, אומרים בש"ס. “החיבור ביניהם הוא לא מעצם היותם אחים אלא מפני שהם קרובים. קשה לדעת היום אם הם מזיקים זה לזה אבל הם קרובים מאוד, בש"ס כולם יודעים שהקשר ביניהם חזק".

ואכן עו"ד שלמה (מומו) דרעי (55), האח השלישי מתוך חמישה, תושב ירושלים, נשוי בשנית ואב לחמישה, הוא אחד האנשים הקרובים ביותר לאריה דרעי. הוא היה לצד אחיו כמעט בכל נקודה משמעותית בחייו, סייע לו לפני 16 שנה במהלך המשפט שבסופו, כזכור, נידון השר דרעי לשלוש שנות מאסר. שלמה אף נחקר במשטרה בקשר להיבטים נדל"ניים של הפרשה, היה עד מטעמו של אריה וביקר אותו בכלא. במשך שנים אריה דרעי ניהל פגישות במשרדיו של אחיו בירושלים, הם שותפים בבית הנופש במושב ספסופה, ושלמה הביא את רוב הכסף לבניית הבית. אריה, כך נראה, לא מזניח את אחיו. כשהיה שר הפנים, שלמה היה אחד מנציגי עיריית ירושלים בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. לפני חודשים אחדים הוא מונה לסגן יו"ר קק"ל, תפקיד השמור לש"ס, ואף היה חבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני של המפלגה אחרי הבחירות האחרונות. 

לאחרונה האידיליה המשפחתית נסדקה, כששלמה נחקר שלוש פעמים במשטרה, בפרשה חדשה שעל פרטיה מוטל צו איסור פרסום ועוסקת בחשד לעבירות כלכליות של שני האחים בנכסים שונים. גם בנו ובתו של שלמה נחקרו. לאחדים מילדיו של שלמה נדל"ן שרשום על שמם. “אני לא רואה בזה שום בעיה, כל עם ישראל רושם דירות על שם הילדים", אמר לאחרונה לחבר קרוב. בשישי שעבר פורסם בערוץ 10 שהמשטרה חוקרת חשד בנושא קשרים שקיים, לכאורה, עם איל ההון מרטין שלאף.

"הגרושה פתחה את תיבת הפנדורה"


בש"ס אומרים שגרושתו של שלמה, יונה דרעי, היא שפתחה את תיבת הפנדורה. גם שלמה וגם יונה הכחישו זאת. “יש בית משפט שיחליט, אני לא אומרת שום דבר", נזעקת אסתר דרעי, אמם של שלמה ואריה, כשהיא נשאלת לדעתה על החקירה המשטרתית. העניין לא הגיע לבית המשפט, אבל בש"ס חוששים שהפרשה תתפח לממדים שיפגעו במפלגה. בסביבתו של שלמה מנסים להרגיע את הרוחות. “אין לנו רשת של מסחר בסמים ואנחנו לא מגייסים דולרים, אני לא אוהב שהדברים מתפרסמים בתקשורת אבל אין לי סיבה לדאגה", אמר לאחרונה לחבר. “לאריה ולי קשר טוב ויוצא דופן, ותו לא".

"האחים דרעי הם משולש. יהודה, אריה ושלמה. קשה לדעת מי הראש, מי מושך שם בחוטים", אומר העיתונאי והסופר דניאל בן סימון, שמשפחתו הייתה שכנה של משפחת דרעי בבת ים. “אפשר לומר שאריה הוא האיש הפוליטי, שלמה הוא איש הכספים, ויהודה, הרב הראשי של באר שבע, הוא הסמכות הרוחנית. אפשר לומר שאריה במרכז ושלמה ויהודה הם יד ימין ויד שמאל, אבל אין ספק שזהו משולש שבלעדיו אי אפשר להבין את הסיפור של אריה דרעי. כשאריה היה בעל הבית הם נישקו את ידו. עכשיו זהו משולש של שיתוף פעולה הדוק ביותר. למעשה, זהו אחד המשולשים החזקים במדינה".

שמרו על כשרות, צפו בטלוויזיה בשבת


ארבעת האחים והאחות לבית דרעי נולדו במרוקו לאסתר ולאליהו, חייט במקצועו שנפטר לפני ארבע שנים. יהודה הבכור, אחריו אריה, שלמה, חנה בן נאים, בכירה במעיין החינוך התורני, רשת החינוך של ש"ס, והרב נסים דרעי, שעומד בראש כולל ירושלמי. במרוקו, המשפחה הייתה מסורתית. בבית שמרו על כשרות אבל האב לא חבש כיפה, בשבתות צפה בטלוויזיה. “הם היו כמונו, יהודים תושבי מקנס שכולם הכירו את כולם", אומר בן סימון, “הילדים גדלו כמונו, לא חילונים אבל גם לא חרדים, הם בוודאי לא לבשו גלימות וחבשו כובעים. לכינוסים הראשונים של ש"ס האב אליהו היה מגיע לעתים גלוי ראש, אחר כך חבש כיפה סרוגה". 
      
ב-68' הגיעה המשפחה לישראל. תחילה גרו בראשון לציון, אחרי זמן מה עברו לבת ים. יהודה ואריה למדו במוסדות חרדיים, שלמה למד בבית ספר ממלכתי־דתי בבת ים והשתתף בפעילויות של בני עקיבא בעיר. לעתים הזמין את אחיו, אריה, שיצטרף אליו. אריה אומנם חש מבוכה באירועים של בני עקיבא שבהם השתתפו בנים ובנות ביחד, כותב יואל ניר בספר “אריה דרעי, העלייה, המשבר, הכאב", אבל די מהר הפך לפעיל במפד"ל, “בעיקר בבחירות המקומיות. היה מחלק כרוזים ומדביק מודעות ומפעיל פעילים ומרכז קלפיות, החיידק הפוליטי החל נובט בו כבר באותם ימים".

"האחים הגדולים משכו לחרדיות"


“יהודה ואריה סטו מהדרך של המשפחה", אומר בן סימון. “כשאני רואה את יהודה, אני לא מאמין למראה עיני, עם מגבעת פולנית ובגדים כמו שלבשו החרדים במזרח אירופה וטון דיבור יידישאי פומפוזי כמו אצל האשכנזים החרדים. רק שלמה המשיך את דרכה של המשפחה כפי שחיה במרוקו".

שלמה דרעי סיפר לאחרונה לאחד ממכריו שאחיו הגדולים עברו ללמוד במוסדות לימוד חרדיים מחוץ לבת ים כדי להתרחק מהפשיעה הגואה בסביבת מגוריהם, ואילו הוא נשאר בבית ובאופן טבעי למד בבתי ספר מקומיים, דתיים־ממלכתיים, "וככה נתפסתי לזה. האחים הגדולים חזרו הביתה ומשכו את כולם לחרדיות, אבל העובדה שהם חרדים ואילו אני ציוני דתי מעולם לא השפיעה על הקשרים בינינו", טען באוזני אחד מחבריו. “אנחנו מבלים ביחד, הם אוכלים אצלי בבית. הם שואלים מאין קניתי את הבשר ואומרים לי שהם סומכים עלי שהבשר מספיק כשר בשבילם. הם בשלהם ואנחנו בשלנו".

יהודה ואריה דרעי. "משכו לחרדיות". צילום: אהרון גולדשטיין ומשה לוי, חדשות 24
יהודה ואריה דרעי. "משכו לחרדיות". צילום: אהרון גולדשטיין ומשה לוי, חדשות 24

בצבא שירת שלמה בשריון ולמד בישיבת ההסדר ניר קריית ארבע, שבראשה עמד הרב דב ליאור, שבין השאר התיר לחיילי צה"ל לפגוע באוכלוסייה אזרחית תוך כדי לחימה, קבע שאין להשכיר דירות לערבים ואין להעסיקם ושיבח את נכונותו של ברוך גולדשטיין להקריב את חייו. דרעי אינו כה קיצוני. מבחינה פוליטית הוא מגדיר את עצמו כאיש מרכז־ימין, בבחירות האחרונות הצביע לש"ס “מתוך לויאליות לאריה", כפי שסיפר לחבריו. “מבשרך אל תתעלם, וממילא אני מזדהה עם חלק גדול ממה שהם עושים".

הלוואה של חצי מיליון לש"ס

כשהשתחרר מהצבא למד משפטים באוניברסיטת בר־אילן והתמחה במשרדו של עו"ד דוד גלס בירושלים, שהיה מקורב לאריה אחיו. במשרד לא התלהבו מהרמה המשפטית של המתמחה המקושר, אבל לא יכלו לסרב לבקשת האח המפורסם לשלבו במשרד. ותיקי המשרד זוכרים את שלמה דרעי כ"בחור נעים הליכות, ידידותי, נבון, חרוץ, מאוד ממולח, אדם שהבין בגיל צעיר מאוד את חשיבות הכסף". דרעי התעניין בעיקר בנדל"ן, מיעט להופיע בבתי משפט, “והיה יותר סוליסיטר מאשר בריסטר", נזכרים במשרד.

דרעי, שתמיד חלם לעבוד כעורך דין, גילה די מהר את היתרונות המשפחתיים. כך, בעוד אריה היה שר הפנים, משרד גלס היה אחראי על טיפול בהסדר פריסת החובות של הרשויות המקומיות עם הבנקים. "אינני רואה בכך פסול", הסביר אריה דרעי במסיבת עיתונאים ואף טען שמשרדו אינו עוסק בנושא. “אני משוכנע שקיבלנו את ההחלטה הטובה ביותר. פריסת החובות חסכה למדינה מאות מיליוני שקלים. משום מה כולם נטפלים לנושא השולי של העסקת אחי במשרד ומתעלמים מההישג הגדול של ההסדר". שלמה דרעי, שעזב את משרד גלס כעבור שנים אחדות ופתח משרד עצמאי, שב ואמר לעיתונאים שהוא בסך הכל שכיר במשרד גלס ש"עובד קשה מאוד בשביל כמה אלפי שקלים בחודש. לא הרווחתי אחוזים מעבודות שהתקבלו במשרד".

בניגוד ליהודה הבכור, שהיה מעורב בפעילות בש"ס, שלמה עבד מאחורי הקלעים. הוא, למשל, לקח הלוואה בנקאית של חצי מיליון שקל והעביר אותה לש"ס. בחקירתו במשטרה לפני 16 שנה אמר שהמפלגה השיבה לו את ההלוואה בתשלומים. “מומו הוא לא המוציא והמביא של אריה", אומר שחר אילן, מחבר הספר “חרדים בע"מ" ומנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, “הוא לא קשור לנושאים הפוליטיים, הוא מקורב אישית ושותף כספי. הוא לא ממנה אנשים בש"ס או משפיע על מדיניות הממשלה. מלבד המעורבות שלו בוועדת התכנון והבנייה המחוזית בירושלים הוא לא היה מעורב בהחלטות משמעותיות. אריה מקבל החלטות לבד, בוודאי בתקופה האחרונה כשהוא יושב חזק בקואליציה, בלי משברים, ולכן נזקק פחות מבעבר ליועצים פוליטיים".

המינוי של שלמה דרעי לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בירושלים בעוד אחיו, אריה, מכהן כשר הפנים, חולל סערה. חבר הכנסת יוסף פריצקי מתנועת שינוי אף עתר לבג"ץ בבקשה להעביר את דרעי, כמו גם את שלושת הנציגים האחרים, מתפקידם - בשל ניגוד עניינים. בשנת 2000, 11 שנים אחרי שהתמנה כחבר בוועדה, ביטל משרד הפנים את המינוי. שלמה דרעי עתר לבג"ץ נגד הביטול, אולם בג"ץ אישר את ההדחה. בינתיים הספיק שלמה לייצג תיקים כבדים שנזקקו לאישורי הוועדה כמו הפשרת קרקעות במושב זנוח ובניית שכונה חרדית ברמת בית שמש באזור ירוק, ועוד ועוד. דרעי, אגב, שב ואמר כי לא היה בניגוד עניינים מאחר שהקפיד לא להשתתף בישיבות הוועדה העוסקות בלקוחותיו.
 

ניהל מו"מ עם הפרקליטות במשפט אריה דרעי

שלמה דרעי כבר אינו חבר בוועדות הבנייה בירושלים אולם כוחו בעיר עדיין רב. לאחרונה פורסם שבעקבות שיחת טלפון שלו נמנע נציג ש"ס בוועדת הבנייה המקומית, מיכאל מלכיאלי, להצביע, ובכך סייע למיזם של דרעי. דרעי הכחיש. בש"ס אומרים שבקשה של שלמה דרעי היא מצוות המלך, אף אחד בש"ס לא יסרב לו: “אם הוא יעשה טלפון למישהו מש"ס כולם יעמדו דום".

המשפט של אריה דרעי בסוף שנות ה־90 חיזק את הקשרים ההדוקים בין האחים. כזכור, דרעי הורשע במתן שוחד, בלקיחת 3.5 מיליון שקל מקופת המדינה, במרמה ובהפרת אמונים. ביולי 2000, אחרי ערעור לבית המשפט העליון, הוא נידון לשלוש שנות מאסר. במהלך משפטו ניסה להוכיח שלא קיבל שוחד מישיבת “לב בנים" אלא קיבל מתנה מהוריה המאמצים של רעייתו, יפה. היה זה האח, שלמה, שסייע בבניית קו ההגנה הזה. 

“שינוי קו החזית נעשה לאט, בצורה הדרגתית, בניסיון להרדים את החוקרים", כותב מרדכי גילת, העיתונאי שחשף את הפרשה, בספרו “קללת דרעי". שלמה דרעי שב ואמר במשטרה שלא ראה במו עיניו את העברות הכספים, “אבל זה ידוע במשפחה". הוא גם ניהל עם הפרקליטות משא ומתן למען אחיו בנסותו להשיג עבור אריה דרעי עסקת טיעון, שלפיה יימחקו העבירות החמורות כך שיורשע ללא קלון. 

יעקב צמח, מרים נאור ומוסיה ארד, שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים שהרשיעו את אריה דרעי בשנת 2000, התקשו שלא לראות את מעורבותו של האח שלמה בפרשה ואף כתבו בפסק הדין שהוא שידל עדים לחתום על תצהירי שקר. גם האח יהודה, הצלע השלישית במשולש, היה קשור להסתבכות המשפטית של אריה. שלוש שנים אחרי הרשעתו של השר דרעי במה שנקרא התיק האישי, הוא הורשע בתיק הציבורי, העברת 400 אלף שקל ממשרד הפנים באמצעות עיריית ירושלים לעמותת “קול יהודה" בראשות הרב יהודה דרעי. אריה טען להגנתו כי מדובר באוכלוסייה מקופחת וכי לא אחיו פנה אליו אלא מנהל רשת החינוך התורנית, שהייתה אחראית על פעילות העמותה. בפרשה זו הורשע אריה דרעי בבית משפט השלום בתל אביב בשלושה חודשי מאסר על תנאי ובקנס של 10,000 שקל. 

שלמה דרעי בפרשת דרעי החדשה. צילום מסך: ערוץ 10
שלמה דרעי בפרשת דרעי החדשה. צילום מסך: ערוץ 10

כמו עם אחיו שלמה, גם הקשרים בין אריה ליהודה הדוקים, אם כי לאחרונה, אומרים בש"ס, שוררת ביניהם מתיחות. אריה סייע ליהודה להתמנות לרב שכונה בירושלים ולרב הראשי של באר שבע, אולם לא הצליח לסייע לו להתמנות לרב הראשי של תל אביב ולרב הראשי הספרדי. בפסח האחרון שהה אריה בבית הנופש שלו בספסופה, יהודה נפש בצפת. "אנחנו רגועים", אמר לאתר בחדרי חרדים. “ואני חושב שכולם יכולים להיות רגועים. גם אחי אריה וגם אחי שלמה פעלו ויודעים לפעול כפי שצריך לפעול".

הגירושים מיונה הדנית, הנישואים לקיקה המקסיקנית

במהלך משפטו של אריה דרעי יצאה להגנתו דווקא גרושתו של שלמה, יונה, גם היא עורכת דין. היא נחשבה לקלף מנצח: דנית במוצאה, אישה נאה, רהוטה. אמרה שאין לה ספק שאריה דרעי זכאי. “המדינה הזאת היא מדינת משטרה", אמרה אחרי מתן פסק הדין, אבל התנחמה בכך שגם אם דרעי ישב בכלא הוא לא יינזק. “היום מי שלא יושב בכלא לא נחשב".

היא הכירה את שלמה בפקולטה למשפטים בבר־אילן. בעבר אמרה לי בראיון לעיתון “הארץ" שראתה איך שלמה מחלק חומר לכולם לפני הבחינות, “ואמרתי לעצמי שעם בן אדם כזה אני לא יכולה לפספס". היא התלהבה מהתרבות שמצאה בבית משפחת דרעי, שהייתה כה שונה ממה שהכירה. “איזו מסורת הייתה בבית של ההורים שלי? אבי קנה לאמי כל יום שישי פרחים. אצל שלמה גיליתי מסורת חמה, מלוכדת. התקשורת אצל האשכנזים היא תקשורת של ביקורת, מלאה בהערות ארסיות של איך את נראית ומה את לובשת. אצל שלמה מצאתי משפחה חמה. הם חוגגים את כל החגים ביחד, ההורים הם לפני הכל. בהתחלה נעלבתי כשראיתי ששלמה יכול לשכוח ממני בשביל ההורים שלו, עד שהבנתי שכיבוד אב ואם זה דבר עליון. אפילו לקחנו את אמא של שלמה לטיול בדנמרק. היא התלהבה מאוד מהדנים. שלמה הוא צוק סלע שנתן לי המון שקט נפשי", אמרה באותו ראיון. 

הם גרו בנטף בסמוך לאברהם בורג, משם עברו לשכונת רמות בירושלים. לפני חמש שנים הצוק התנפץ כשבני הזוג התגרשו, אחרי שנים שבהן חשה בודדה בעוד בעלה טרוד בענייניו, אמרה יונה דרעי לאחרונה בראיון עיתונאי. הם הורים לחמישה, שתי בנות ושלושה בנים, ביניהם אבישי דרעי, שחקן כדורסל במכבי רחובות.
 
שלמה דרעי נישא לפני כשנה לקיקה, מתורגמנית ממקסיקו. הם גרים בבית המשפחה בשכונת רמות בירושלים. יונה דרעי גרה בהתנחלות תקוע. לאחרונה פורסם שבמהלך הגירושים היא פנתה לחברת חקירות פרטית. שלמה דרעי מכחיש שהקשרים בינו לבין גרושתו עלולים להיות כאלה שידרבנו אותה לפנות נגדו למשטרה. לאחרונה אמר לחבר שאין ביניהם כעס, הכל בסדר, היחסים ביניהם טובים. גם גרושתו הכחישה פנייה למשטרה.

שנות הגלות של אריה דרעי מחוץ לפוליטיקה קירבו בין האחים. "הקשר בינינו כבר הרבה שנים טוב ויוצא דופן", אמר לאחרונה שלמה לחבר קרוב, “אנחנו שני אחים שעוזרים אחד לשני". שלמה העמיד לרשות אריה אחיו משרד בבניין המשרדים שלו בירושלים, וגם אחרי שחזר לחיים הפוליטיים משתמש אריה מעת לעת במשרדו של אחיו. “המאסר הבהיר לאריה דרעי מי חבר אמיתי ומי לא", אומר שחר אילן, “מי שהיה מקורב אליו כשהיה בגלות, נשאר מקורב אליו גם כשחזר לעמדת כוח". עכשיו רק נשאר לראות מה יהיה גורלה של הקרבה המשפחתית ההדוקה.