ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה לדווח לוועדה עד מחר (ראשון) על החלטתו האם לפתוח בחקירה פלילית בעניין דו"ח המבקר בפרשת ביביטורס, שאמור להתפרסם ביום שלישי השבוע. ח"כ אלהרר מציינת כי סעיף 14 (ג') לחוק מבקר המדינה קובע כי במידה וביקורת המבקר מעלה חשש למעשה פלילי, יועבר הנושא לידיעתו של היועץ המשפטי לממשלה ועליו להודיע תוך שישה חודשים למבקר ולוועדה על אופן טיפולו בנושא.



לדבריה דו"ח המבקר בנושא הועבר ליועץ המשפטי לממשלה במאי 2015, לפני כשנה, ובניגוד לחוק טרם דווח לוועדה כיצד היועץ המשפטי מתכוון לטפל בו. "חרף הוראות הדין לעיל, למיטב ידיעתי, בשנה האחרונה מאז כניסתי לתפקיד יושבת ראש הוועדה לא הועבר לוועדה דיווח על דרך טיפול היועץ המשפטי לממשלה בנושא זה. לאור חומרת הממצאים, ומכיוון שמושא הביקורת הינו ראש ממשלה מכהן, אני רואה יתר חשיבות בבדיקה יסודית ומהירה של המידע וקבלת החלטה האם לפתוח בחקירה פלילית או לאו בהקדם", כתבה ח"כ אלהרר.



היא הדגישה כי ישנה משנה חשיבות למהירות הטיפול בנושא שכן מדובר בעבירות לכאורה שקרו לפני מספר שנים, ויכול להיות שבקרוב תחול עליהן התיישנות.


"אזכיר שהחומר הועבר ליועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 2013 והיה בבדיקה במשך למעלה משנה, ולכן אין סיבה שהבדיקה תתארך שוב במשך חודשים רבים כל כך. לדידי זאת מהות עבודת הוועדה, ואין חולק, כי אי העברת הדיווח, פוגע ופוגם קשות ביסוד עבודת ופעילות הוועדה".


"דוח חמור"

במערכת הפוליטית ובלשכת ראש הממשלה נערכים לפרסום דו"ח מבקר המדינה, המגודר כ"דוח חמור", על פרשת ביביטורס. הדו"ח מתפרסם כמעט חמש שנים לאחר שהחלה הבדיקה בעניין מימון הטיסות של ראש הממשלה, רעייתו וילדיהם בתקופה שבה נתניהו כיהן כשר אוצר. הביקורת בפרשת ביביטורס תתפרסם במסגרת הדו"ח השנתי של מבקר המדינה, לאחר שממצאיו הוחלפו כבר פעמים בין משרד המבקר ליועץ המשפטי לממשלה ולאחר שגובשו שלוש טיוטות, דבר שגרם לעיכוב הממושך.



במהלך אותה תקופה נערכו לנתניהו שני שימועים שבעקבותיהם ריכך מבקר המדינה יוסף שפירא את טיוטת הדו"ח המקורית. בבדיקת המבקר הראשונית עלה חשד למעשים פליליים, הממצאים הועברו לבחינתו של היועץ המשפטי לממשלה הקודם יהודה וינשטיין, וכתיבת הדו"ח הסופי הוקפאה למעשה. רק לאחר כמעט שנתיים של בדיקה הודיע היועץ המשפטי לממשלה בספטמבר 2014 על השבת התיק למשרד המבקר, שם העבירו את טיוטת הדו"ח לתגובתו של ראש הממשלה.


בליכוד מעריכים כי בעקבות כשלון המו"מ עם נתניהו האופוזיציה תתקוף בחמת זעם את התנהלות נתניהו בפרשה אך מתנחמים בכך שלפחות יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לא יהיה הפעם בצד של התוקפים.



פרשת ביבי טורס עוסקת בנסיעותיו של נתניהו ונסיעות משפחתו לחו"ל על חשבון גורמים זרים, בעת שכיהן כשר האוצר בממשלת שרון. על פי התחקיר בתכנית "המקור" בערוץ 10, בשני מקרים שילמו גופים שונים על אותו כרטיס טיסה של ראש הממשלה. עוד נחשף כי ככל הנראה אחד מהגופים מימן את טיסת ראש הממשלה והגוף השני שילם עבור רעייתו שרה, וזאת על אף ששתי החשבוניות הוצאו על שמו של נתניהו עצמו. ממצאי התחקיר הועברו לחקירת מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס, שקבע כי יש לפתוח בחקירה פלילית.



עם זאת, נגד נתניהו היו חשדות גם לגבי טיסות שהיו בזמן כהונתו כחבר כנסת. את החשדות האלה לינדנשטראוס לא יכול היה לבחון, משום שבסמכותו לבקר רק את הממשלה. לכן, העביר ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין את החומרים לבדיקה מוקדמת.