כ־150 אלף תלמידי תיכונים ייבחנו היום (שני) בבחינת הבגרות במתמטיקה, בשלוש, ארבע וחמש יחידות לימוד. השנה נפתחו כמאה מגמות לימוד חדשות לחמש יחידות. היעד ששר החינוך נפתלי בנט מקווה להגיע אליו הוא שתוך ארבע שנים יוכפל שיעור הנבחנים בחמש יחידות ל־18 אלף תלמידים, ושיעור המורים בחמש יחידות יזנק גם הוא מאלף כיום לאלפיים.



אולם למרות ההשקעה הגדולה בתוכנית, המתוקצבת בכ־75 מיליון שקל בשנה, ישנם תלמידים מצטיינים שבחרו לגשת לארבע ולשלוש יחידות - אם מתוך בחירה, ואם מתוך אכזבה מהמגמה המוגברת. אחד מהם הוא יו"ר מועצת התלמידים הארצית, אליאב בטיטו. 
 
"בגן חובה כבר ידעתי את לוח הכפל בעל פה והציונים שלי היו טובים, אך כשהגעתי לכיתה י' בחרתי  בארבע יחידות במקביל לחמש יחידות בביולוגיה, בגמרא ובאנגלית", הסביר בטיטו, "אצלנו בבית הספר רק שני תלמידים לומדים חמש יחידות והם למדו באופן וירטואלי. אני החלטתי שאני מעדיף להשקיע בפעילות חברתית ולא רק ללמוד סביב השעון בעיקר למתמטיקה".
 

"התחלתי את כיתה י' עם ארבע יחידות ואני טיפוס פרפקציוניסטי, לא מוכנה לקבל פחות מ־90", מבהירה אופיר יעקבס מתיכון מעין שחר במועצה האזורית עמק חפר. במתמטיקה הרגשתי לחץ וקושי. אמנם הבנתי מה שהמורה הסבירה, אבל ברגע שהייתי צריכה להוכיח את עצמי, בבוחן או במבחן, לא הצלחתי. זה נמשך ככה שנה וחצי, והורי דווקא רצו שארד לשלוש וכך גם המחנכת, שראתה שזה משפיע עלי בחיי היומיום. הייתי כל הזמן בחרדות".
 
נעמה זלצמן, תלמידת י"ב בתיכון הכפר הירוק, אמרה דברים דומים: "בתחילת כיתה י' החלטתי שאני לוקחת על עצמי אתגר ועושה חמש יחידות ונפלתי על מורה שפשוט הורידה אותי ב'כוח' לארבע יחידת, כי היא אמרה שאין לי חשיבה מתמטית. בסופו של דבר קיבלתי מורה תומכת בארבע יחידות ואני מרוצה. זה משאיר לי את הזמן לעבוד וללמוד חמש יחידות ביולוגיה ומשפטים".
 
גם מיקי חנין, הלומד בכיתת מחוננים בתיכון עירוני ד' בתל אביב, בחר לגשת לארבע יחידות. "ירדתי מחמש יחידות בכיתה י"א, כי מתמטיקה זה לא מקצוע שאני נהנה ללמוד אותו. הלימוד סביב השעון שזה דורש לא מצדיק בשבילי את החמש יחידות. אני עושה מוגבר בכימיה, בביולוגיה ובאנגלית. רק אם אצטרך חמש יחידות בשביל מקצוע מסוים באוניברסיטה, אשלים יחידה".