כבר בשנת 1902, ראה בדמיונו חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, מערכת תחבורה ציבורית המבוססת על רכבל כסמל של חדשנות בעיר חיפה. והיום, כשמדינת ישראל מציינת את יום הרצל, במהלך ביקורו של שר התחבורה, ישראל כץ, היום (שני) בחיפה  הודיע השר כי הנחה את משרדו לקדם את פרויקט  "רכבל הכרמל". הרכבל יהיה חלק בלתי נפרד ממערך התחבורה הציבורית בחיפה והנוסעים בו יוכלו להגיע במהירות וללא פקקים ממפרץ חיפה ישירות לטכניון ולאוניברסיטת חיפה.


מסלול הרכבל יתפרס על כ-4.5 ק"מ ויכלול 6 תחנות ממפרץ חיפה ועד לאוני' חיפה. לאורך הציר ינועו קרוניות ל-10 נוסעים, אשר יצאו כל 16 שניות מכל תחנה בכל כיוון. בשלב הראשון הרכבל מתוכנן להסיע מאות נוסעים בשעה בכל כיוון ובשלב מתקדם צפוי מספרם להגיע לאלפי נוסעים. הרכבל ישולב במערך התחבורה הציבורית של מטרופולין חיפה הכולל בין היתר את המטרונית והכרמלית ויופעלו בו כל אמצעי התשלום וההנחות המקובלות.
 
השר כץ הדגיש: "מערך התחבורה הציבורית בעיר חיפה ממשיך להתפתח עם קידום הקמתו של פרויקט 'רכבל הכרמל', אשר יאפשר לתושבי העיר להגיע במהירות ובנוחות ליעדם. תושבי חיפה יהיו הראשונים ליהנות מאמצעי תחבורה חדשני ויעיל אשר יסייע בהפחתת עומסי התנועה ויקצר את זמני הנסיעה".

ראש העיר חיפה יונה יהב, הודה לשר החבורה על קידום הפרויייקט המעניק פתרון ירוק לבעיה תחבורתית מסובכת ואמר: "שדרוג מערך התחבורה הציבורית בחיפה ישפר משמעותית את איכות חייהם של התושבים, יקצר את זמני הנסיעות וכפועל יוצא יעודד תושבים נוספים להשאיר את הרכב בחנייה ולנסוע בתחבורה ציבורית. 
 
עם קבלת התקציב ממשרד התחבורה, תפעל יפה נוף לעדכון התכנון הפרטני ותצא למכרז להקמת תשתיות הרכבל במטרה להשלים את ההקמה ולהפעיל את הרכבל בהקדם האפשרי.