אחרי החתימה על ההסכם הקואליציוני: לאחר צירופו לממשלה של יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, ומינויו הצפוי לשר הביטחון, הודיע היום (שישי) השר להגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו), כי הוא מתפטר מתפקידו. בהודעה שפרסם הבהיר גבאי כי הרחבת הממשלה, עם כניסתה של ישראל ביתנו שתכלול גם את כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון, הם בגדר שינוי שאינו יכול לקבלו בשל הנזק שיסב למדינה. "המהלכים הפוליטיים האחרונים והחלפת שר הביטחון הם בעיני מעשה חמור שמתעלם ממה שחשוב לביטחון המדינה ויגרום להקצנה נוספת בשסעים בעם. זהו קו שאינני יכול להיות שותף לו והוא מהותי מדי בעיני מכדי שאוכל להמשיך כחבר ממשלה", הבהיר גבאי.



לדבריו, לאחר לבטים רבים הודיע ליו"ר תנועת כולנו ושר האוצר, משה כחלון כי החליט להתפטר מתפקידו כשר להגנת הסביבה, "למרות החשיבות הרבה שאני רואה במשרד ובפעולות המשמעותיות שאנו מקדמים בו לצמצום זיהום האוויר ובתחומים רבים נוספים" הוסיף גבאי.




גבאי, מנכ"ל בזק לשעבר, הוא ממייסדי כולנו ואחד מאנשי אמונו הקרובים ביותר של כחלון. כמנכ"ל בזק בתקופת כחלון כשר התקשורת הכירו השניים ונוצרו ביניהם יחסי אמון קרובים מאוד. גבאי אינו חבר כנסת, השר היחיד בממשלה שאינו ח"כ זאת לאחר כחלון התעקש להביאו כמינוי מקצועי ובמשרת אמון.



גבאי היה אופוזיציה יחידה ועקבית בממשלה למתווה הגז הטבעי של ראש הממשלה, בנימן נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ. עד לאחרונה לא היסס להביע בפומבי את עמדותיו הנחרצות נגד המתווה שלטענתו לא יועיל להורדת יוקר המחיה בישראל. יודגש כי שני שרי כולנו האחרים, כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט, מנועים מלעסוק במתווה הגז בשל ניגוד עניינים ולא השתתפו לפיכך בדיונים ובהצבעות עליו.



בתגובה להתפטרות השר אבי גבאי, אמר ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) מהאופוזיציה: "עוד אבן נופלת מחומת נתניהו, עוד קול שפוי נוטש את קואליציית הקיצון ההזויה הזו. ראש הממשלה מקריב את הנהגת מדינת ישראל ועתידה על מזבח שרידותו הפוליטית. נפעל כאופוזיציה לוחמנית ונשכנית כדי לרסן את הממשלה הרעה הזו."




בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: אריק בנדר
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: אריק בנדר




"משלבים ידיים כדי להצעיד את ישראל קדימה"


גבאי הודיע על התפטרותו יומיים לאחר חתימה על הסכם קואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו. כזכור, ביום רביעי נחתם בכנסת ההסכם הקואליציוני לאחר שהושג סיכום בסוגיית הפנסיה לעולים. ההסכם נחתם בחדר ה-VIP בכנסת, שם מארחים משלחות של אורחים לכנסת, ולא בחדר המזוהה עם אחד מהמפלגות.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שלשום לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו, לצד יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן כי "מאז הקמת הממשלה לפני כשנה הדגשתי פעם אחר פעם שבכוונתי להרחיב אותה. ישראל זקוקה ליציבות שלטונית - לכן אני מקבל בברכה את אביגדור ליברמן וישראל ביתנו".



"אנחנו מכירים אחד את השני קרוב לשלושים שנה, הלכנו יחד דרך ארוכה ואין זה סוד שהיינו גם חלוקים. זה חלק מהעניין הפוליטי", אמר נתניהו והוסיף כי הם "משלבים ידיים כדי להצעיד את ישראל קדימה".



ליברמן אמר לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני כי "אנחנו שותפים חדשים ישנים, אני מודה לך על היכולת להתגבר על המשקעים בעבר. אני מודה ומתוודה, עברתי ניתוח להארכת הפתיל הקצר שיש לי. הנושא החשוב ביותר הוא ביטחונם של אזרחי ישראל. השארנו את כל שאר הדברים בצד, ואני מקווה שנעשה את כל מה שמוטל עלינו. אני גם מודה לכל האנשים שעשו עבודה נהדרת בדרך הלא פשוטה הזאת, במשא ומתן הזה".



"אני מאמין שהסכמים שעובדים זה הסכמים ששני הצדדים מרוצים מהם. צריך להדגיש שכל הציבור מרוויח מההסכם הזה. אני מתכוון להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק, ומהשבוע הבא אעבוד עם המטכ"ל. בסופו של דבר האחריות היא שלי, ננהיג מדיניות שקולה שמתאימה גם למדינה וגם לאזור", סיכם ליברמן.