נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף (במיל') יצחק בריק חשף היום (שני) את הדו"ח השנתי לשנת 2015. מן הנתונים בדוח עולה כי 61.1% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות. מתוך 6371 קבילות שהתקבלו, 3576 הוגשו ע"י חיילים בשירות חובה. בקרב אזרחים שהגישו קבילות חלה עליה של למעלה מ-100% במספר הקבילות, 222 קבילות בשנת 2015 לעומת 95 בלבד בשנת 2014. שנושאי הטיפול העיקריים היו השפעת הקיצוצים בצה"ל, בדגש על מצב כוח האדם וכשירותו בימ"חים, יחס מפקד-פקוד, שירותי הרפואה לחיילי צה"ל, תנאי שירות ותשלומים, יחס למערך חיילי המילואים ולמיועדים לשירות (מלש"בים) ופיקוד צבאי דרך ה"סמארטפון".



בין הקבילות הבולטות שנבדקו ונמצאו מוצדקות היה מקרה של חייל בשירות חובה שפנה לרופא עקב כאבי בטן וזה העריך את מצבו תוך קיום מפגש במקום חשוך, צפוף ורועש, על סמך התרשמותו ממצבו הכללי, מבלי לבצע בדיקת מדדים וללא בדיקה גופנית כלל. בעקבות הטיפול הלקוי ואי איתור מוקדם בחלוף 24 שעות החייל נותח בגין דלקת חריפה בתוספתן.



בנוסף מצא הנציב הצדקה בקבילה בה חיילים והורים לחיילים בשירות חובה הלינו במגוון פניות על זמינות המרפאה והמוקד הטלפוני במרפאות בבסיס תל השומר ובמחנה "רבין" בקריה. מהקבילות עלה כי זמינות רופא היחידה למקרים שאינם דורשים מענה מידי עומדת על כעשרה ימים וכי המרפאה בקריה אינה נגישה לחיילים בעלי מוגבלות פיזית. גם קבילות על תנאי שירות ותשלומים הוגשו לנציב במהלך שנת 2015 בין היתר על פגיעה בזכאות ומתן מענה שאינו הולם במסגרת טיפול בבקשות לתשלומים ובקבלת בשכר באופן שאינו מוצדק. כמו כן הועלו קבילות על פגמים בפרסום מינויים והשפעה על קידום בדרגות.



תנאי התברואה בחדרי אוכל גם זכו לפרק מיוחד ומקבילה שהוגשה בעילום שם על תנאי תברואה בחדר אוכל, עלה כי קיימת בעיה בפינוי חתולים מבסיסי צה"ל בכלל, ומאזורים מורכבים בפן התברואתי, דוגמת חדר אוכל בבסיס צבאי.



בעיה בזמינות רופאים. בסיס הקריה בתל אביב. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בעיה בזמינות רופאים. בסיס הקריה בתל אביב. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



קבילות רבות הוגשו על ידי חיילי המילואים. מהן ניתן למצוא מפקדים שזימנו חיילי מילואים ללא אישורים נדרשים, החתמה של חיילי מילואים על טפסים ריקים, אי החזר הוצאות כנדרש, שחרור חיילי מילואים בניגוד לפקודות, אי קבלה של תשלום על שירות במסגרת מבצע "צוק איתן", מענה לקוי ביחידות הקישור ועוד.



פרק נוסף הוקדש לקבילות שהוגשו על ידי מיועדים לשירות ביטחוני. במהלך שנת 2015 הועלו למעלה מ-1000 קבילות של מל"שבים בנושאים שונים ומגוונים. אחד הקשיים המרכזיים שעלה הוא השלמת הליכי הגיוס למיון בחיל המודיעין. טענות נוספות עלו על אופן הטיפול בעתודאים והיבט נוסף ומשמעותי היה הקשיים שבהם נתקלים המלש"בים בקבלת הודעות וצווים דרך דואר ישראל. היבט נוסף שטופל היה תוכנו והיקפו של המידע אשר נמסר מרשויות הגיוס למלש"בים. מבירור הקבילות עלה כי קיים חוסר סנכרון בין מערכות מידע של חילות שונים למערכת המידע של יחידת מיטב.



למשל, אביה של מיועדת לשירות ביטחון קבל על תנאי הנגישות בלשכת הגיוס עבור מלש"בים בעלי מוגבלות פיזית. האב תיאר בקבילתו את הקשיים בהם נתקלו, הוא ובתו, בלשכת הגיוס במטרה לייצר פתרון הולם לבעיה. בנוסף הורים של מלש"בים רבים הלינו על ליקויים בהליכי מיון ושיבוץ, על הודעות רבות וסותרות מגורמי מיטב, על הפקת זימונים מיותרים, על זימון מאוחר למיונים ועל חוסר זהירות במידע הנמסר על ידי נציגי יחידת מיטב.



חיילים רבים קבלו על כך שהמפקדים מטילים עליהם משימות באמצעות מכשירי הסמארטפון. בין היתר מתבצעות החלפת משמרות בלילה, הוראות למסדר בוקר ולמשימות נוספות – דרך הטלפון החכם, בדרך עקיפה וללא ממשק ישיר בין המפקד לחייל. ה"פקודות" מתבצעות במעין "שגר ושכח" מבלי לדעת האם המסר עבר. הנציב קבע כי בדו"ח כי "מפקדים המשתמשים באפליקציית וואטסאפ על מנת להעביר מסרים לחייליהם. התנהלות זו הופכת את המפקד ל "אחד מהחבר'ה" ולא למפקדם, הדבר דומה יותר לרשת חברתית מליחידה צבאית".



מעבירים מסרים לחיילם דרך האפליקציה. וואטסאפ. צילום: רויטרס
מעבירים מסרים לחיילם דרך האפליקציה. וואטסאפ. צילום: רויטרס



חיילים רבות מרוכזים בניידים במקום באימונים, לעתים אף במשימות צבאיות ואינם קשובים דיים לעשייה הצבאית המצריכה ריכוז רב. הנושא הפך לתופעה נפוצה ביחידות צה"ל רבות, דבר המשפיע לרעה על הפיקוד והמנהיגות בשגרה ובעת מילוי המשימות בקרב המפקדים הצעירים. החשש העולה הוא כי מתגבשת תרבות אשר תביא לכך שחיילים בשדה הקרב לא ילכו אחר מפקדיהם המפקדים עליהם בשגרה באמצעות "הטלפון החכם".



בכל מה שקשור ליחס מפקד-פקוד עלו בפני הנציב קבילות חמורות על מפקדים שלא פעלו בהתאם לפקודות הצבא, ואף יתרה מכך, יש מפקדים הנוהגים כלפי פקודיהם בניגוד לערכי צה"ל ולרוח צה"ל. מפקדים נקטו צעדי משמעת גורפים ובצורה קולקטיבית ביודעין ובניגוד לפקודות הצבא, ולא רק שלא נתנו על כך את הדין אלא אף זכו לגיבוי של גורמי פיקוד בכירים. מפקדים שהתנהלו באלימות כלפי פקודיהם, בין היתר ניתן למצוא בדו"ח מקרים של מפקד שפצע חייל באמצעות אקדח סיכות במכוון, מפקד שהכה חייל, בעט בו לאחר שהפיל אותו על הרצפה ולאחר מכן הכה אותו באמצעות קת הנשק, מפקדת פלוגה שאזקה חייל בניגוד לפקודות ומפקדים מדרגת אל"מ ועד קצינים זוטרים שמתנהגים באלימות מילולית, מתבטאים באמירות גזעניות ומשתמשים בשפה שאינה הולמת כלפי פקודיהם.


המפקד שאיים על החייל: "בפעם הבאה תקבל פצצה"

בין היתר ניתן למצוא בדו"ח דוגמאות חמורות ליחס מפקד-פקוד הגובלות בהתעללות והתנהגות פלילית. למשל מפקד בדרגת סא"ל ששם קצין שפיקד תחתיו כמושא ללעג, הכפיש אותו והשפיל אותו ואף פעל מולו ביחס מזלזל, בנוקשות יתרה ובחוסר כבוד האדם בנוכחות קצינים וחיילים אחרים. קבילה אחרת הוגשה נגד קצינה בדרגת סרן שהתבטאה בבוטות כלפי חיילת שלה, בין היתר באירוע בו שמעה חייל אחר קורא לאותה חיילת תיארה הקצינה את האירוע כ"סרסור שקורא לזונה שלו".



במקרה אחר, מפקד יחידה בדרגת סגן אלוף איים על חייל בכניסתו לחדר האוכל ואמר לו "אני מוציא לך כרטיס צהוב, בפעם הבאה תקבל פצצה שלא תבין מאיפה היא הגיעה", או נגד מטבח שהתעמר בחיילי המטבח ונקט כלפיהם יחס משפיל בשילוב אמירות כגון "שמן מסריח, אשכנזי לבן, רוסי מסריח, אוזניים גדולות, ערבי" ועוד ונהג להתעלל בהם נפשית יום-יום שעה-שעה.



קבילה הוגשה גם נגד מפקד שאמר לחייל שדיווח על מצב בריאותי לא טוב "לא אכפת לי ממצבך הבריאותי, תגיע מיד להישפט ואם אתה רוצה תקבול אותי אחרי שאשפוט אותך". החייל אכן קבל את מפקדו. חיילת כלואה בשירות חובה הלינה על יחס משפיל ומתנכל של סגל הפיקוד בבסיס הכליאה שכלל הוצאת מזרנה מהתא ושפיכת מים על רצפת התא על ידי מפקדת הפלוגה בעודה כבולה באזיקי ידיים ורגליים שלא בהתאם לפקודות הצבא.



עם קבלת הדוח, מינה ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, את סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לטפל בפערים שהועלו בדו"ח כחלק מתכנית העבודה לשנה הקרובה. בצה"ל הבהירו כי הם מחויבים ללמוד את תכניו ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון.