הממשלה אישרה הבוקר (שני) פה אחד את מינויים של חברי הכנסת אביגדור ליברמן, סופה לנדבר (ישראל ביתנו) וצחי הנגבי (הליכוד) לשרים. הערב יושבעו השלושה בכנסת ולאחר מכן ייכנסו לתפקידיהם - ליברמן במשרד הביטחון, לנדבר במשרד הקליטה והנגבי במשרד ראש הממשלה כשר ללא תיק. 



האישור מגיע לאחר סיומו של המשבר הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט, בעקבות דרישת בנט לתקן את ליקויי הקבינט כתנאי להרחבת הממשלה. באישון לילה, לאחר שיחות בתיווך של שר הבריאות יעקב ליצמן, הוחלט על הבנות בין השניים והגדרת "מזכיר צבאי" זמני עד לקביעת הוועידה בעניין.



שר הרווחה ויו״ר מרכז הליכוד חיים כץ, ברך את חברי מפלגת ישראל ביתנו על הצטרפותם לקואליציה: "הצטרפותם של חברי ישראל ביתנו לקואליציה משקפת את רצון הבוחרים, מחזקת את ההנהגה הלאומית ומסייעת לממשלה להמשיך ולקדם מהלכים לשיפור רווחתם של אזרחי ישראל. אני מאחל לשר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן הצלחה רבה בתפקידו החדש ובטוח כי ידע להתנהל בתבונה ולעמוד איתן מול אתגרים ביטחוניים".



כזכור, בין הצדדים תיווך יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וההערכה אמש היתה כי השניים יחלו בהדברות ויגיעו לפשרה שתשלב בין הוועדה שהציע ראש הממשלה נתניהו בראשותו של יעקב עמידרור לבין מזכיר צבאי לקבינט, דרישת בנט. במערכת הפוליטית קיוו כי בישיבת הקבינט יגיעו הצדדים להבנות, אולם לאחריה אמרו כי מדובר היה בישיבה שנקבעה מראש ולא עסקו בה במשבר הפוליטי. בנט התייחס לסוגיה וזרק רמז עבה לכך שאינו מתכוון למצמץ בעימות:"אמשיך להלחם ולהגן על חיילי צה"ל ותושבי עוטף עזה מכל מקום שבו אני אהיה, בממשלה או מחוצה לה".



לפני כשבוע הציב בנט אולטימטום לנתניהו לפי עליו לערוך שינויים בקבינט כתנאי לצירוף ליברמן לממשלה ומינויו לשר הביטחון. בנט דרש לערוך תיקונים לאור לקחי מבצע צוק איתן ומלחמת לבנון השנייה, שבהם חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם ולכן לא תיפקדו כראוי בשעת מבחן. כחלק מהתיקונים, דרש בנט למנות מזכיר צבאי לשרי הקבינט ולחשוף את האחרונים למידע ביטחוני ומדיני רב יותר מבעבר.

כזכור, טרם החתימה על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, גורמים בבית היהודי המשיכו להתעקש על שינויים בקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופו של ליברמן לקואליציה. הגורמים מתחו ביקורת על התנהלות ראש הממשלה נתניהו, שטרם קיבל את דרישת בנט: "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים, דרשנו להציל חיי אדם".

בתוך כך, בין ההצעות שהועלו במשך היום בניסיון להביא לפתרון המשבר הייתה גם הצעתו של שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), שהציעה כי ממלא מקום ראש המל"ל, יעקב נגל וסגנו יהיו אחראים לדווח לשרי הקבינט בנושאים ביטחוניים וזאת כפתרון ביניים עד לסיום עבודת הוועדה בראשות יעקב עמידרור עליה הודיע נתניהו בשבוע שעבר. השר בנט עדכן את חברי סיעתו כי הסכים להצעה אולם ראש הממשלה נתניהו דחה אותה.