שווייץ הכריזה היום (רביעי) בטקס חגיגי על פתיחת מנהרת הרכבת הארוכה והעמוקה ביותר בעולם, "פלא הנדסי" המתפקד כסמל לאחדות אירופית בזמנים של פירוק ופרגמנטציה, כך נאמר בהשקה החגיגית. המנהרה, באורך 57.1 קילומטר, חלק מקומפלקס המנהרות המכונה "בסיס הגוטהארד", עוברת מתחת לרכס הרי האלפים שבשווייץ. אורכם הכולל של המנהרות, המעברים ומנהרות המשנה ברכס הוא 151.84 ק"מ. המנהרה נחשבת לארוכה ביותר בעולם.
מנהרת בסיס הגוטהארד כוללת למעשה שתי מנהרות צמודות, שבכל אחת קו מסילת ברזל אחד, ומהווה חלק מפרויקט אלפטרנזיט. ההחלטה על בניית המנהרה התקבלה במשאל עם בשווייץ בשנת 1992 וזכה ל-64 אחוזים מקולות המצביעים במשאל. עבודות הקמת המנהרה החלו בשנת 1996 וחציבת המנהרות הסתיימה ב-15 באוקטובר 2010. נקודות המוצא של המנהרה הן בסמוך לכפר ארסטפלד, בקנטון אורי, והכפר בודיו בקנטון טיצ'ינו. פתיחתה מקצרת את זמן הנסיעה בין ציריך למילנו בשעה - משלוש שעות ומחצה לשעתיים ו-40 דקות.
 

יצירת מופת של תזמון

המנהרה, הנמצאת כבר כ-17 שנה בבנייה ומתוכננת להחזיק מאה שלמה, היא חלק מפרויקט עדכון תשתיות שווייצרי שהושקעו בו 23 מיליארד פרנקים שוויצרים, שנועד להפחית זמני נסיעה של נוסעים ומטען ברכבות שמתחת לשרשרת רכסי האלפים המחלקת את צפון אירופה מדרומה. בכיר במשרד התחבורה השווייצרי, פטר פרוגליסטלר, אמר כי מדובר ב"יצירת מופת של תזמון, עלויות ומדיניות", שהושקה בדיוק לפי זמני התכנון ובדיוק לפי התקציב הצפוי.

הרכבות המהירות יטיסו נוסעים מתחת לאלפים למשך 17 דקות, במעבר שהיה לוקח ימים לעבור אותו, מאז בניית המעבר הראשון ב-1882. מעל 260 רכבות מסע ו-65 רכבות נוסעים יחצו את המנהרה הדו מסלולית באופן יומיומי, מרגע שבדיקות אחרונות יתבצעו מאוחר יותר השנה. השווייצרים, "פנטים של רכבות", ערכו מסיבת השקה חגיגית על מנת לציין את האירוע, שמשך את תשומת לבם של מנהיגי המדינות השכנות, במפגן של סולידריות אירופית.
המנהרה, המחברת בין נמל רוטרדם בצפון לגנואה בדרום, מתפתלת דרך ההרים בעומק של 2.3 ק"מ מתחת לאור היום, ודרך אבנים שחומן מגיע ל-46 מעלות צלזיוס. מסלול הרכבת היום עובר דרך סדרה של פיתולים ותתי סעיפים. המסלול החדש יהיה ישר, ולכן גם רכבות כבדות ביותר יוכלו לנסוע בו. צוות המהנדסים היה צריך לחפור ולפוצץ 73 סוגים שונים של סלעים, החל בחזקים כמו גרניט ורכים כמו סוכר. תשעה פועלים מתו במהלך העבודות. הפרויקט ארוך הטווח כולל גם את את מנהרת לושברג שכבר נפתחה ואת מנהרת קרטי, שנמצאת עדיין בבנייה. העבודות בכללותן צפויות להסתיים ב-2020.