בפריז מנמיכים ציפיות לקראת ועידת השלום המתכנסת בעיר. פקידים בכירים ומומחים מ־28 המדינות המשתתפות ב״ועידת חידוש תהליך השלום הישראלי־פלסטיני" בבירה הצרפתית מתכנסים היום (חמישי) כדי לנסות ולהגיע להסכמה על החלטה או הודעה משותפת, שתפורסם מחר עם פתיחת הוועידה בדרג שרי חוץ. צרפת רצתה הודעה מפורטת ומחייבת ככל האפשר, בעוד שארה״ב, גרמניה ומדינות אחרות העדיפו הצהרה כללית בלבד.

מקורות דיפלומטיים בכירים בפריז אמרו ל״מעריב־השבוע״ כי יהיה מדובר, בסופו של דבר, במסמך קצר שיחזור על המניעים לכינוס ועל מטרותיו הכלליות, כך שנראה שהנוסחה האמריקאית היא שהתקבלה. הכינוס ימשך פחות מיומיים ולא הוזמנו אליו נציגים של ישראל והפלסטינים. עדיין לא ברור מה יהיה ההמשך, אם תתכנס ועידה נוספת בדרג ראשי מדינות או שהפורום יישאר בדרג שרי חוץ".
המקורות הבכירים ביקשו גם להרגיע את חששותיה של ישראל, ואמרו כי לא תהיה כל כפייה של פרמטרים לפתרון הסכסוך ויעלו ״עקרונות כלליים ומוסכמים בלבד״.

נתניהו, אבו מאזן ואובמה, 2013. "הדרך לשלום - רק במשא ומתן ישיר". צילום: רויטרס

עם זאת, יוזמת השלום הערבית תוכל לשמש בסיס חשוב לדיון. עוד אמרו המקורות כי לא ייקבע כל לוח זמנים וכי מוסכם על הכל כי ״התנאים הנוכחיים בשטח אינם מאפשרים מו"מ ופתרון מהיר״.
בנאום אתמול באוניברסיטת בר אילן התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לוועידת שרי החוץ שתפתח מחר בפריז כדי לקדם את היוזמה הצרפתית. ״הדרך לשלום אינה עוברת דרך ועידות בינלאומיות שמנסות לכפות הסדר, מקצינות את התביעות הפלסטיניות ועל ידי כך מרחיקות את השלום״, אמר נתניהו.
״הדרך לשלום עוברת דרך מו״מ ישיר וללא תנאים מוקדמים בין הצדדים. כך היה בעבר כשהשגנו שלום עם מצרים וגם עם ירדן, וכך צריך להיות עם הפלסטינים. אם המדינות שמתכנסות השבוע בפריז באמת רוצות לקדם את השלום, עליהן להצטרף לקריאתי לאבו מאזן לבוא למו״מ ישיר כזה. זוהי הדרך לשלום - אין בלתה״.