חייל צה"ל שספג התעללות קשה מצד חבריו ליחידה לפני כשמונה שנים הוכר בימים האחרונים כנכה צה"ל. החייל, שהתגייס לטירונות בחוות השומר בשנת 2008, סיפר במשפט שנערך נגד החשודים בהתעללות כי הוא עבר סדרת השפלות פיזיות ונפשיות. הוא תיאר מקרה חמור במיוחד שבו הוא שהה בחדר המגורים בעוד ששני חיילים אחרים מהטירונות בעטו לעבר ישבנו בכדור כ־20 פעם ברציפות. מיד לאחר מכן בעטו בכדור ופגעו באיבר מינו ואף בעטו בראשו. במקרה אחר, ניסה החייל להתקלח ושוב הותקף בבעיטות כדור. את האירוע המשפיל והמבזה צילמו ותיעדו חלק מהחיילים הפוגעים.

 אחד העדים במשפט שנערך סיפר כי הנאשמים אמרו באותו מקרה "בואו נעשה פיצוצים". כשסיים המתלונן להתקלח, ניסה אחד החיילים שהתעללו בו להפשיט אותו מבגדיו בכוח. גם באותה הפעם תועדה התקיפה במצלמה. 
בעדותו סיפר החייל על תחושות קשות של ביזוי והשפלה שנגרמו לו כתוצאה מאירועים אלו והוסיף כי הוא נזקק לטיפולים נפשיים ולטיפול תרופתי. הוא אובחן כסובל מהפרעה פוסט־טראומתית, מצב שהמשיך להתקיים גם לאחר שחרורו מצה"ל.

 

נשלחו למאסר בפועל


בתחילת השבוע הגיעה פרקליטתו של החייל, עו"ד מרב וייס קרטיה, המתמחה בייצוג נכי צה"ל, להסכמה עם משרד הביטחון, שקיבלה תוקף של פסק דין. בהסכמה נקבע כי אירועי ההתעללות הקשים "הנם האחראים באופן ניכר לפגיעה הנפשית שממנה סובל החייל". נגד החיילים הפוגעים הוגש כתב אישום. חלק מהנאשמים הורשעו בעבירת התעללות ואחרים הורשעו בהתנהגות שאינה הולמת. אחד מהם נשלח למאסר בפועל, שניים נוספים נשלחו לריצוי עבודות שירות בבסיס צה"ל ואחרים ספגו עונשי מאסר על תנאי וחויבו בפיצוי כספי של המתלונן.  
בהכרעת הדין נכתב בין היתר כי "עבירה של התעללות בחייל אחר היא מכוערת ופוגעת פגיעה קשה בערכי היסוד שעליהם מושתת השירות הצבאי. אין ספק כי חומרה רבה טמונה במעשי הנאשם ושותפיו, מעשים שביזו את הקורבן, פגעו בכבודו ובגופו. מעשים כגון אלה, מקומם לא יכירם בחברה בכלל ובשורות הצבא בפרט".
אתמול ציינה עו"ד וייס קרטיה כי מקרה זה צריך לשמש תמרור אזהרה לכל המפקדים בצה"ל, "להיות ערניים ולדאוג כי חיילים הנחזים כ'חלשים' לא ייפגעו. חשוב גם שחיילים לא יתביישו ויפנו למפקד, לרופא או לקצין בריאות הנפש בהקדם".