תובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודתה אתמול (חמישי) בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ישראל מנהלת דיאלוג עם בית הדין בחקירתו את פשעי המלחמה לכאורה שבוצעו במהלך מבצע צוק איתן ברצועת עזה ב-2014. דבריה של התובעת עשויים להצביע על שינוי סטטוס בשיתוף הפעולה של ישראל עם בית הדין בהאג ואולי על שינוי במדיניותה, שעד כה הסתכמה באי הכרה בסמכותו של בית הדין ובאי שיתוף פעולה פעולה עם חקירותיו בנוגע לאפשרות לפשעי המלחמה שהתבצעו לכאורה בשטחי הרשות הפלסטינית ובעזה. 
"ישראל הסכימה לשתף פעולה עם משרדי ואנחנו מחליפים מידע", אמרה התובעת ל"רויטרס", פאטו בנסודה, במהלך ביקור במטה האו"ם בז'נבה. היא הוסיפה כי היא נמצאת בקשר עם שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני. משרד החוץ הכחיש את הטענות ומסר כי "אין כל שינוי בעמדת ישראל. כידוע ישראל אינה מקבלת את סמכותו של בית הדיון בהאג לדון בנושא. כפי שפורסם בעבר, ישראל מקיימת דיאלוג עם משרד התובעת בנושא חוסר סמכותו של בית הדין בלבד".

הבדיקה הראשונית של מבצע צוק איתן, שנמצאת כעת בעיצומה, עשויה להוביל לפתיחת חקירה פלילית בגין פשעי מלחמה נגד בעלי תפקידים יחידים משני צדי המתרס. גורמי רפואה ברצועת עזה אמרו כי יותר מ-2,100 פלסטינים, מרביתם אזרחים, נהרגו במבצע. מניין ההרוגים הישראלי עומד על 67 חיילים ושישה אזרחים.

עזה לאחר מבצע צוק איתן. צילום: רויטרס
עזה לאחר מבצע צוק איתן. צילום: רויטרס
עד כה ישראל דחתה בפומבי כל שיתוף פעולה עם בית הדין בחקירותיו הקשורות לסכסוך עם הפלסטינים. הממשלה טענה כי לרשות הפלסטינית, שאינה מדינה ריבונית, אין כל זכות ליחסים רשמיים עם בית הדין הפלילי הבינלאומי. בשנה שעברה, לאחר שפורסם על פתיחה בבדיקה, איים שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, כיום שר הביטחון, כי יפעל בזירה הבינלאומית "על מנת להביא לפירוקו של בית הדין הזה, שהוא גוף שמייצג את הצביעות ונותן רוח גבית לטרור".

במהלך השנים, הפלסטינים שיתפו פעולה עם בית הדין. הם שלחו למשרדיו ראיות על פשעי מלחמה לכאורה שביצעה ישראל בעזה והזמינו את בית הדין לערוך ביקורים במסגרת חקירתם באזור. ישראל דוחה את הטענות שביצעה פשעי מלחמה בעזה.
בשל המצור שמטילה ישראל על רצועת עזה, כל ביקור של צוות מבית הדין הפלילי הבינלאומי ידרוש שיתוף פעולה ישראלי. כמו כן, חוקרי בית הדין יצטרכו להגיע דרך נמל התעופה בן גוריון. "אם ביקור כזה יידרש, או כשהוא יידרש, נצטרך לבקש את האישורים לכך", אמרה בנסודה. היא סירבה להגיב אם בקשה כזאת הוגשה.