ישראל מגיבה למסקנות כינוס שרי החוץ בפריז: גורמים בסביבת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקפו את מסקנות הוועידה לחידוש המשא ומתן הישראלי פלסטיני, שנערכה היום (שישי) ללא השתתפותם של ישראלים או פלסטינים, ואמרו כי "נתניהו שוחח אמש עם שר החוץ ג'ון קרי. בשבועות האחרונים ישראל ביצעה פעילות מדיניות ענפה של ראש הממשלה ושל אנשי משרד החוץ. נתניהו שוחח עם מנהיגים ושרי חוץ. הודעת הסיכום מהיום מרודדת וחלבית, לעומת טיוטת ההודעה שניתנה אתמול. יש גם שים לב לכך ששלושה שרים משמעותיים לא הגיעו - של רוסיה, גרמניה ובריטניה".
 
בתוך כך, הוסיפו הגורמים, נתניהו שוחח הערב עם שר החוץ של צרפת, ז'אן מארק אירו, בעניין הוועידה ש"אמורה היתה" לקדם את התהליך המדיני עם הפלסטינים, כלשונם. אירו מסר לנתניהו את החלטות ועידת פריז. בשיחה, ראש הממשלה חזר על עמדותיה של ישראל, שלפיהן כל תחליף למו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים עם הפלסטינים, וכל פתרון אחר רק ירחיק את השלום. נתניהו הדגיש כי עדיף היה שצרפת ושותפותיה היו מעודדות את אבו מאזן להיענות להזמנת ראש הממשלה לשבת מיד ולדון בכל הסוגיות שעל הפרק בין שני העמים. נתניהו עוד הדגיש באוזני שר החוץ הצרפתי כי יוזמה זו עלולה לפגוע במאמצים האזוריים ובפוטנציאל שלהם להצליח. ראש הממשלה דחה את הקמת קבוצות העבודה שידונו באינטרסים החיוניים של ישראל ובראשם הביטחון. "מי שדואג לביטחון ישראל זה מדינת ישראל ולא אף אחד אחר", חתם נתניהו.
 

שיחה כנה


אירו שוחח גם עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, וסיפר כי אמר לנתניהו בשיחתם שאין בכוונת צרפת לתקוף את מדיניות ממשלת ישראל או להתערב בפוליטיקה הפנימית שלה, וכי כל כוונתה של צרפת היא להבטיח בטווח הארוך את ביטחונה של ישראל. כמו כן הוא הבטיח לו, לדבריו, כי אין בכוונת צרפת והמשתתפים בוועידה לתפוס את מקומם של שני הצדדים במשא ומתן. הוא הגדיר את השיחה כ"כנה", שבה נתניהו חזר על התנגדותו לוועידה, ואילו אירו אמר כי בכוונת צרפת להמשיך ביוזמתם.


הוועידה הבינלאומית של שרי החוץ לחידוש המשא ומתן הישראלי פלסטיני נערכה היום בפריז ללא נוכחות ישראלית או פלסטינית, והגיעה לסיומה בשעות אחר הצהריים (שעון ישראל). הוועידה הסתיימה בהודעה משותפת שבה הביעו המשתתפים את תמיכתם בפתרון צודק ובר קיימא של הסכסוך הישראלי פלסטיני, וכן את מחויבותם לפתרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין. המשתתפים הביעו את דאגתם מכך שפעולות בשטח, ובמיוחד המשך מעשי האלימות והמשך מדיניות ההתנחלות, מסכנים את סיכויו של פתרון שתי המדינות.

פרנסואה הולנד בוועידת פריז. צילום: AFP
פרנסואה הולנד בוועידת פריז. צילום: AFP

 
המשתתפים הודיעו בסיכום המפגש כי לא ניתן להמשיך בסטטוס קוו, וכי על שני הצדדים להפגין את מחויבותם לפתרון שתי המדינות על מנת לבנות מחדש את האמון וליצור תנאים לסיום הכיבוש הישראלי שהחל ב-1967. כמו כן, המשתתפים אמרו כי יש לפתור את שאלת מעמד הקבע באמצעות משא ומתן ישיר שיבוסס על החלטות האו"ם 242 ו-338, תוך אזכור החלטות מועצת הביטחון וחשיבות יישומה של יוזמת השלום הערבית. המשתתפים דנו בדרכים אפשריות שבהן הקהילה הבינלאומית תוכל לעזור לקדם את הסיכוי לשלום, בין השאר על ידי הענקת תמריצים משמעותיים לצדדים.

עוד הדגישו המשתתפים את הפוטנציאל לשלום וביטחון הכלול הטמון ביוזמת השלום הערבית. הודגש גם תפקיד המפתח של הקוורטט ושל השחקנים האזוריים החשובים שיקדמו את תרומתם של כל המדינות לתרום למעמד זה. שרי החוץ גם בירכו על הצעתה של צרפת לתאם פעילות זו, ועל הסיכוי לזמן לפני סוף השנה ועידה בינלאומית.

שר החוץ הצרפתי ז'אן מרק אירו ושר החוץ המצרי בוועידת פריז. צילום: AFP
שר החוץ הצרפתי ז'אן מרק אירו ושר החוץ המצרי בוועידת פריז. צילום: AFP
 
שר החוץ של צרפת, ז'אן מארק ארו, שהציג את ההודעה הסופית, אמר כי הוא מקווה שתהליך פריז יוכל לצאת לדרך בסוף החודש, לאחר שיידונו היוזמות האפשריות ויתקבלו הצעות מן המדינות. הוא אמר כי בכוונתו לצאת בהקדם לישראל ולרשות הפלסטינית ולהביא בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, את תוצאות הוועידה. הוא גם הדגיש את חשיבות לוח הזמנים לפתרון הסכסוך. בתשובה לשאלת "מעריב אונליין" אמר כי אזכור זה הנו שלו ואינו מופיע בהודעת הסיכום, אך הובע גם על ידי המשתתפים. הוא חזר ואמר כי התמשכות הסכסוך הישראלי פלסטיני מעלה את סכנת הטרור באזור, ואת ניצולו על ידי דאעש. כמו כן, שר החוץ של מרוקו, סלאח א-דין מזואר, שיבח את היוזמה המצרית ואמר כי יש לעודד דרך זו.
 
שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'וביר, דחה את דרישת נתניהו לעדכן את יוזמת השלום הערבית. בשיחה עם עיתונאים ובתוכם כתב "מעריב אונליין" אמר כי היוזמה הערבית שהציעה סעודיה ברורה מאוד ומתאימה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו, "יש בה את כל המרכיבים הנדרשים לפתרון קבע, והגישה כי יש לדלל אותה כדי לספק את רצונה של ישראל אינה הנכונה". עוד אמר אל-ג'וביר כי היוזמה הערבית מספקת תמריצים רבים ועל ישראל לקבל אותה, וכי היא מעולם לא הוסרה מהשולחן, לדבריו "היא עדיין שם ומהווה בסיס איתן לסיום הסכסוך והאופציה הטובה ביותר לפתרונו". אל- ג'וביר סיכם באומרו כי הוא מקווה שהחוכמה תגבר גם בישראל, והישראלים יקבלו אותה.