ביום ראשון נציין את יום ירושלים, וזאת הזדמנות מצוינת לראות מה חדש בבירה. למרות המצב הביטחוני הרגיש, נפתחו בחודשים האחרונים מקומות תיירותיים חדשים ובאתרים ותיקים התווספו מוקדי עניין. לרגל היום הזה, רבים מהם ייפתחו במתכונת מיוחדת ויציעו מבצעים ושאר הפתעות. 

דרך מומלצת לחוות את יום ירושלים היא בביקור באתרים ההיסטוריים של הרובע היהודי.

הרובע, שרחובותיו מתמלאים בדרך כלל בחגים, הוא אחד המקומות האהובים עלי בעיר העתיקה. אומנם המקום לא עובר שינויים רבים מבחינה תיירותית, אבל לאחרונה התבצעו בו כמה עדכונים קלים. למשל החלפת פסיפס "מפת מידבא" בקארדו - הרחוב בעל שני טורי העמודים שמתחיל בשער שכם וחוצה את העיר עד שער ציון, וכיום אפשר לראות קטע קטן ממנו. את הפסיפס הישן שנמצא לידו החליפו בגדול יותר, שמציג גם את בית לחם, עמק האלה וסביבת ירושלים.
 
במקביל תוכלו להתרשם מתגליות חדשות, פיסות היסטוריה, שקשורות למלך חזקיהו בגן הארכיאולוגי - מרכז דוידסון. מדובר בחותמת חרס עתיקה, "בולה", בת 2,700 שנה, שעליה נמצא הכיתוב "לחזקיהו (בן) אחז מלך יהודה". החותם נמצא בחפירות למרגלות הר הבית ומהווה הוכחה להימצאות של יהודים בירושלים כבר לפני אלפי שנים. 

חותם חזקיהו. צילום: מיטל שרעבי
חותם חזקיהו. צילום: מיטל שרעבי

 

ואם אנחנו מדברים על הוכחות לקיום העם היהודי ועל המלך חזקיהו, אפשר להבחין בהן גם בתצפית על החומה הרחבה - ביצור החומה העתיקה של העיר מתקופת בית ראשון שנמצאת בלב הרובע היהודי. גילוי החומה הרחבה סיים מחלוקת רבת שנים בנוגע לגבולות ירושלים בתקופת בית ראשון. 
לפני 150 שנה ארכיאולוגים ביקשו לחפור ולגלות מה מסתתר מתחת לפני השטח, אך הטורקים ששלטו בארץ לא אפשרו להם. מאוחר יותר החלו החפירות ובאחת מהן נמצאה חומה עתיקה מימי בית ראשון. החומה מוכיחה כי העיר הייתה הרבה יותר גדולה ממה שנהוג היה לחשוב, ואת המשכה אפשר לראות במגדל הישראלי. חומה זו נבנתה על ידי חזקיהו מפני המצור של סנחריב האשורי. 

 
העיר שלי



תיירים רבים מגיעים לממילא בשל שדרת הקניות המטופחת, אך לא רבים מודעים לכך שלאחרונה נפתחה במקום עוד אטרקציה תיירותית מהנה. ירושלים נמצאת בלב של כל אחד מאיתנו, אך אצל כל אחד באופן שונה. "אני ירושלים", האתר החדש, מבקש להמחיש את המשמעות של העיר אצל כל אחד, יהודי, ערבי או נוצרי, תושב או תייר מזדמן. 
 
המקום מזמין את המבקרים לעשות אתנחתה מהקניות ולקפוץ למסע רב־חושי בן חצי שעה, המבוסס על טכנולוגיות חדשניות. זוהי למעשה קפסולת זמן שלוקחת אותנו אל העבר, מחזירה אותנו אל ההווה ומספקת מבט אל העתיד. המסר הוא שכל אחד יכול להתחבר לירושלים. הסרט עתיר אפקטים המשלבים מסכי לד, תנועה, ריחות וצלילים.
 
החוויה מדלגת בין כמה תקופות: סרטון אנימציה על העבר וסרטון אותנטי מימים אלה שמנסה ללכוד את הירושלמי העכשווי, שאותו תוכלו ללוות בנסיעה ברכבת הקלה בעיר, לעצור ולהריח את הניחוחות של שוק מחנה יהודה. וכמובן, מבט אל הימים הבאים. 
 
שעות פתיחה: ראשון עד חמישי - 22:00־9:00; שישי - 15:00־9:00; שבת – החל משעה אחרי צאת השבת עד 23:00. כרטיס כניסה: 64 שקל. לפרטים נוספים: 02־5835580.

 
מסע מוזיקלי

 
אתר נוסף שנפתח לאחרונה בעיר הוא מוזיאון המוזיקה העברי. המוזיאון הוא פרי חזונם של המוזיקאי אלדד לוי ואיש העסקים לורנט לוי. המטרה כאן היא לתת במה לתרבות המוזיקלית על כל גווניה. המוזיאון נמצא במבנה משופץ בלב פרויקט כיכר המוזיקה. המקום בנוי משבעה חדרים שונים, וכל אחד מהם עוסק באזור גיאוגרפי אחר ובהשפעה שלו על התפתחות התרבות המוזיקלית העברית. תוכלו לקפוץ בתוך שניות בין מרוקו לבלקן, בין מזרח אירופה לאסיה, ומשם לתת קפיצה לעיראק, לסוריה, למצרים ולהודו. 

מוזיאון המוזיקה. צילום: מיטל שרעבי
מוזיאון המוזיקה. צילום: מיטל שרעבי

 
בחדרי המוזיאון תוכלו לפגוש כלי נגינה עתיקים, פריטים נדירים ושאר אביזרים הקשורים למוזיקה. הסיור נעשה באופן עצמאי. כל אורח שנכנס למקום מקבל בכניסה טאבלט שיסייע לו להתמצא בין חללי המבנה. 
 
באמצעות הטכנולוגיה תוכלו להכיר את "סבא לוי", דמות מצוירת, בתלת־ממד, שתדריך אתכם במקומות השונים שבהם עבר עם ישראל לאורך ההיסטוריה. בחלק מהחדרים יש משחקים אינטראקטיביים. בחלל האחרון נמצאת גולת הכותרת של המוזיאון: תוכלו להרכיב משקפי מציאות מדומה ולקיים מסע מוזיקלי בתוך בית מקדש.

שעות פתיחה: ראשון עד חמישי - 17:00־9:00; שישי - 13:00־9:00. 
כרטיס כניסה: 50־25 שקל. לפרטים נוספים: 02־5406505. מדרחוב יואל משה סלומון 10, נחלת שבעה, ירושלים.

 
איפה אוכלים 

 
בשנה האחרונה חווה ירושלים התעוררות קולינרית. שפים צעירים ומוכשרים הבינו שיש פוטנציאל בעיר, כך שאם בעבר הייתם מתקשים למצוא מסעדה טובה, היום זאת כבר ממש לא בעיה. 
 
מסעדה חדשה שנפתחה לא מזמן היא "אלומה", מסעדה כשרה במלון "קראון פלאזה" שבראשה עומד מיכאל כץ. השף לימד שלוש שנים ב"קורדון בלו" ושימש כשף הראשי של המסעדות מקבוצת "אדום" ושל "טרטוריה חבה" בירושלים.

צלחת ירושלמית. צילום: מיטל שרעבי
צלחת ירושלמית. צילום: מיטל שרעבי

 
התפריט של "אלומה" מבוסס על מנות מהמטבח האירופי הקלאסי ומורגשות בו נגיעות של המטבח הישראלי המודרני. זה אומר שתמצאו פה מנות כמו מרק דגים בסגנון בויאבז, סרדינים כבושים בשמן, קרפצ'יו בקר, סלט סביח חם, לזניה פתוחה של שפונדרה, צלי בשר בבירה, סלמון במעטפת בצק סיגרים ובצל שאלוט, ועוד הרבה שילובים מפתיעים ויצירתיים. המסעדה כשרה אז כדאי לתזמן את הביקור, שלא ייפול על סוף השבוע. 
 
העלייה 1, ירושלים.
מיקום: ירושלים.
אופי הטיול: משלב הליכה, מתאים בעיקר לימי חול. 
העונה המומלצת: כל השנה.
דרגת קושי: קלה. למשפחות עם ילדים.
אורך הטיול: כארבע שעות.
נגישות לנכים: חלקית