בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (ראשון) 18 שנות מאסר על נער תושב ביר-זית, שהיה בן 17 כשדקר, על רקע לאומני, עובר אורח בכיכר צה"ל בעיר, בפברואר 2015. הנער הורשע בביצוע עבירות של ניסיון רצח וניסיון לחבלה בכוונה מחמירה והשופטים לא קיבלו את בקשת ההגנה להקל בעונשו, בשל נסיבות חייו הקשות.



"יש להטיל על הנאשם עונש מאסר לתקופה ממושכת, זאת משיקולים של גמול והוקעת המעשים, מטעמים של הגנה על ביטחון הציבור, שמירה על חייהם ושלמות גופם של אזרחים תמימים, שוטרים וחיילים ולתכלית של הרתעה אפקטיבית", כתבו השופטים בגזר הדין. "לו היה הנאשם בגיר בעת ביצוע העבירות, העונש שהיה מוטל עליו היה חמור יותר", ציינו.



ניר ברקת ומאבטחיו השתלטו על הנער


המקרה זכור בעיקר בשל העובדה שראש עיריית ירושלים, ניר ברקת ומאבטחיו, הם אלה שהשתלטו על הנער. ביום הפיגוע, עזב הנער את ביתו בעקבות מריבה עם אמו ודודו. הוא נסע לגדר ההפרדה בא-טור, נכנס דרך פרצה בגדר לתוך שכונת א-טור ונסע באוטובוס לשער שכם בירושלים. הוא גנב סכין מחנות סמוכה וכשהבחין באדם בעל לבוש חרדי, התנפל עליו ודקר אותו.



ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ומאבטחיו השתלטו על הנער. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ומאבטחיו השתלטו על הנער. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הוא הורשע גם בזריקת מטען צינור לעבר עמדת צה"ל במחסום עטרות וכן ביידוי אבנים, בקבוקי תבערה וזיקוקים לעבר רכבי כוחות הביטחון. מתסקיר המבחן שלו עלה כי הוא בן למשפחה בעלת קשיים כלכליים, שאביו חולה ואמו עזבה את הבית. הנער עזב את לימודיו בגיל צעיר ועבר בין מסגרות. "לזכותו של הנאשם עומדים הודאתו החלקית בעובדות האישום השני, היותו קטין בעת ביצוע העבירות, נסיבות חייו הקשות ומצוקותיו האישיות והמשפחתיות, אשר הועלו בהרחבה בתסקיר שירות המבחן", כתבו השופטים. אולם השופטים ציינו את "המציאות המיוחדת והקשה שמצויים בה אנו בעת הזו. בשל כך מתבקש שיינתן ביטוי ענישתי מרתיע לביצוע עבירות מעין אלה", קבעו וגזרו על הנער את העונש הכבד.



עו״ד ליזו וולפוס מפרקליטות מחוז ירושלים, מסרה בתגובה כי "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות בהטילו על הנאשם עונש חמור והעביר מסר ברור ותקיף לפיו אדם אשר מבצע פעולת טרור עם כוונה רצחנית יישב שנים רבות מאחרי סורג ובריח, גם אם הוא קטין״.