הבליינד דיי: היום (שני) מצוין בישראל זו השנה השישית הבליינד דיי, יום המודעות וההזדהות עם ציבור העיוורים ולקויי הראייה בישראל, פרי יוזמה של "חושבים בצבע", קבוצת סטודנטים לקויי ראייה בחסות המרכז לעיוור בישראל ומשרד הרווחה. מטרת היום היא לעודד שילוב מוגבר בחברה ובתעסוקה של לקויי ראייה באמצעות עשרות אירועי העשרה ופנאי בכל רחבי הארץ.



כדי לנסות ולהקל ולו במעט על חייהם של העיוורים ולקוויי הראייה, חברת אורקם הישראלית, פיתחה מכשיר בשם MyEye, שכולל מצלמה זעירה המולבשת על משקפים ובהוראת המשתמש מצלמת את האובייקט שמולו ומקריאה את הטקסט ישירות לאוזנו. הטכנולוגיה מיועדת לקריאת חומרים כתובים דוגמת עיתונים, מסמכים במחשב או בטאבלט, זיהוי מוצר ומרכיביו, קריאת שלטי חוצות, תפריטים במסעדות ועוד. רמי בן יהודה, סמנכ"ל מכירות ותפעול באורקם: "כחברה ישראלית שצמחה והחלה את דרכה בירושלים, אנחנו גאים להשיק את הטכנולוגיה בשפה העברית לקהל הישראלי. אורקם חרטה על דגלה לרתום את עוצמת הראייה המלאכותית במטרה לסייע לאנשים עם לקויות ראייה ולהוביל את המהפכה הטכנולוגית לתחומי בריאות שיסייעו בפעולות שגרתיות".



הדס בר, מורה במקצועה, שאיבדה את רוב יכולת הראייה כתוצאה ממחלת הסוכרת התנסתה במכשיר החדש ונלהבת מהשינוי שהוא חולל בחייה: "אני אוהבת מאוד לקרוא. היה לי מכשיר שמגדיל את האותיות, אבל במשך הזמן גם הוא כבר לא הועיל. לפני מספר חודשים קיבלתי לניסיון את המכשיר ושחר חדש הפציע. בימי שישי במקום להושיב את הבעל המסכן להקריא לי כתבות שלא מעניינות בעיתון, אני מרכיבה את המכשיר עם המשקפיים והוא מקריא לי את הטקסט. גם ביקור בסופר השתנה: לאור מגבלות תזונה שיש לי, חשוב לי מאוד לקרוא את האותיות הקטנות על מוצרים והמכשיר מקריא לי אותם. עכשיו אני מחכה לגרסה החדשה שתשלב עברי ואנגלי ואז אוכל לקרוא טקסטים שמערבים את השתי השפות", אמרה.



מצלמה זעירה של חברת אורקם. צילום: יח"צ
מצלמה זעירה של חברת אורקם. צילום: יח"צ




לקראת הקיץ, מסביר עמוס ריינד, אופטומטריסט מנוסה, בעל חנות האופטיקה "ריינד אופטיקס" איך להתמודד עם מגבלות ראייה במים:



מה הקושי העיקרי של מי שזקוק לתיקון ראיה במים?
"אנשים הסובלים מקוצר ראייה מתקשים לעתים באוריינטציה בבריכה או בים. משום שאי אפשר להיכנס עם משקפי ראיה למים (אפשר אבל הם יתמלאו טיפות במהירות ועלולים ליפול), אפילו ההליכה מאזור הישיבה לתוך המים עשויה להיות מאתגרת עבור אותם אנשים. קוצר ראיה עלולים להפריע בשהייה בים מצבים בהם רוצים לראות את הילדים מתרחצים מרחוק או לשמור על קשר עין עם הציוד שנשאר על החוף. בשחייה בבריכה ניתן להסתדר מאחר ויש הגדלה טבעית של העצמים תחת המים. בים זה סיפור אחר, הדורש פתרון ייעודי".



מה הם הפתרונות הקיימים כיום?
"את הפתרונות האופטיים הקיימים כיום אנו מחלקים לפי סוג ואזור הפעילות: טבילה, רחצה - משקפיי שמש עם עדשות אופטיות המספקות הגנה גבוהה מפני קרינת השמש. פעילות מעל פני המים (סאפ, קייאקים, גלישה, חתירה) - הפתרון הטוב ביותר הוא משקפיים אופטיים ייעודיים עם פילטרים מתאימים, או שימוש בעדשות מגע עם משקפי שמש מעליהן להגנה. רצוי לבחור במשקפי שמש שיכסו את כל אזור העיניים וימנעו כניסה של רסיסי מים לעיניים. פעילות שחייה או צלילה - ניתן כיום להתאים למשקפות שחיה וצלילה עדשות אופטיות בצבע כהה או בהיר, בהתאם לכמות האור במקום השחייה (בריכה מקורה, או בים).



במה שונה עדשה למשקפי צלילה מעדשת משקפי ראיה? האם הבדיקה היא שונה?
"עדשות ראייה כיום עשויות לרוב מפלסטיק, המקטין את סכנת השבירה ואת המשקל. העדשות של משקפות הצלילה לעומת זאת, עשויות מזכוכית מחוסנת הנדרשת לעמוד בלחצים תת ימיים. בדיקת הראייה עבור משקפות צלילה היא מזהה למשקפיים רגילים, אולם מומלץ לבחור אופטומטריסט שידע לאתר ולברר את הצרכים השונים של הפעילות ויוכל לתת בסופו של דבר מענה מדויק לכל סוג של פעילות".



אפשר להיכנס עם עדשות מגע למים?
"בהחלט אפשר להיכנס עם עדשות למים, לבריכה או לים. עבור רוב האנשים זה יהיה פתרון מועדף בשל הנוחות. אך יש לקחת בחשבון מספר דברים: העדשה יכולה להחליק החוצה במגע עם המים - היא לא יכולה להיאבד בעין, אין מה לדאוג והעדשה סופחת לתוכה משקעים וזיהומים הנמצאים במי הבריכה או הים. לכן חשוב ביותר להסיר את העדשות מיד בתום הפעילות ולחטא את העדשות בחומר ייעודי או להחליפן. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסט מומחה שיאתר את הצרכים המדויקים וימליץ על הפתרון הנוח ביותר עבור המרשם ואופן השימוש הפרטני לכל אחד".