בתאריך העשירי ביוני ב-1944 נולדה בכפר אונו (היום זו כבר קרייה) המשוררת יונה וולך, אחת הנשים המיוחדות והמשפיעות בתרבות הישראלית, שהלכה לעולמה בשנת 1985 ממחלת הסרטן, והיא בת 41 בלבד. וולך הייתה דמות סוערת ושנויה במחלוקת. הטקסטים שכתבה היו נועזים – בעיקר לתקופתה, עסקו באירוטיקה ומיניות, בדידות ופחד, שיגעון ומוות. 

לאורך השנים כתבה וולך טקסטים רבים שעובדו לשירים – חלקם כשעוד הייתה בחיים, חלקם לאחר מותה. לזכרה – הנה תזכורת לעשרת שיריה המולחנים הגדולים ביותר:
1. אדם צובר זיכרונות – דורית ראובני (1987), אברהם טל (2008).

הביצוע המקורי לשיר "אדם צובר זיכרונות" יצא באלבומה של דורית ראובני "שינויים" כשנתיים בלבד לאחר מותה של וולך. את השיר הלחין שמעון גלבץ למילים של וולך כמובן. קצת יותר מעשרים שנה אחר כך ביצע אברהם טל קאבר לשיר, כחלק מפרויקט מוזיקלי של גרסאות כיסוי בשם "עבודה עברית". על השיר אמר טל בריאיון שנערך עימו אז: "זוהי הפעם הראשונה בחיי שאני שר טקסט שלא הצלחתי לפענח עד הסוף".
2. אני שוב מתאהב – ורדינה כהן (1990), גידי גוב (1991).
אחד השירים המוכרים ביותר של גידי גוב הוא "אני שוב מתאהב", שכתבה יונה וולך, והלחין צוף פילוסוף. השיר יצא באלבומו החמישי של גוב "אין עוד יום" והפך להצלחה מסחררת. לא רבים יודעים שהביצוע המקורי לשיר היה שייך דווקא לזמרת ורדינה כהן, שביצעה אותו כשנה קודם לכן, אבל – ללחן שונה לחלוטין. אם תאזינו לשני השירים, יהיה לכם קשה לזהות כי מדובר באותו השיר, אבל למרבה ההפתעה, המילים זהות לחלוטין.
3. גם הים נסוג – אפרת בן צור, אביתר בנאי (2001).
21 מילים מרכיבות את הטקסט הקצר שכתבה יונה וולך, שמוכיחה שוב שגם מעט מילים יכולות לומר הרבה מאוד. את היצירה המדויקת של וולך הלחין בשנת 2001 הזמר אביתר בנאי, ואף ביצע אותה ביחד עם אפרת בן צור, מי שהייתה קודם לכן זוגתו, באלבום הבכורה שלה "צוללת". ניתוח מעמיק של השיר יצביע על כך שהוא מדבר על מערכת יחסים בין בני זוג, ומיניות שאינה מצליחה להגיע לכדי סיפוק. ניתוח פשוט יותר יתייחס לגאות ולשפל... מה הפירוש שלכם?

4. זה הגשם – נורית גלרון (1986).
עוד בטרם ביצעה נורית גלרון את השיר, הוא פורסם בשנת 1982 בעלון שירה שבועי. שנה לאחר מכו פרסמה אותו וולך בספר שיריה "אור פרא", ובשנת 1986, ביצעה אותו גלרון ללחן של רן עפרון. השיר מציג את נקודת מבטה של אישה שחשה כי היא ובן זוגה לא "חיים את הרגע". השיר שנכתב בשנותיה האחרונות של וולך פשוט יותר מהשירים הראשונים שלה, שהיו מורכבים ובעלי דימויים עזים. כאן, הכתיבה מוזיקלית הרבה יותר – כאילו מבקשת לקבל אליה לחן.
5. זה לא זה – נורית גלרון (1982), ערן צור (1997).
גם כאן – מינימליזם זו מילת המפתח. רק 17 מילים שמסתירות מאחוריהן עולם ומלואו. השיר יצא באלבומה הרביעי של גלרון "סימפטיה", ועל הלחן אחראי אילן וירצברג שהלחין רבים משיריה של וולך. שנים אחר כך – בשנת 1997, הוציא הזמר ערן צור אלבום בשם "אתה חברה שלי" – אלבום שכולו מורכב משיריה של יונה וולך. באלבום כלל צור קאבר לשיר "זה לא זה", תחת שם אחר – "וזה לא מה ש". השיר מתהדר בגוון אלקטרוני, ולוקחות בו חלק קורין אלאל, רונה קינן ודנה אינטרנשיונל.
6. שיר קדמשנתי (סקס אחר) – אילן וירצברג ושמעון גלבץ (1982), ערן צור ודנה אינטרנשיונל (1997).
בשנת 1982 יצא אלבומם של אילן וירצברג ושמעון גלבץ "בציר טוב". כל מילות השירים באלבום נכתבו על ידי יונה וולך, והוא נחשב לאחד האלבומים הטובים והחשובים במוזיקה הישראלית. הפרויקט המיוחד הזה התחיל כאשר גלבץ הלחין שני שירים של וולך והשמיע לחברו וירצברג. השניים נפגשו עם וולך עצמה, עבדו איתה על השירים, ואף הופיעו יחד. "שיר קדמשנתי" זכה לביצוע מחודש באלבומו של ערן צור "אתה חברה שלי" שם משתתפת גם דנה אינטרנשיונל.
7. לא יכולתי לעשות כלום – אילן וירצברג ושמעון גלבץ (1982), נינט טייב (2008).
גם השיר הזה לקוח מתוך האלבום "בציר טוב" של וירצברג וגלבץ. את השיר כתבה וולך לאחר אחד משחרוריה מבית החולים הפסיכיאטרי בו הייתה מאושפזת פעמים רבות. כשהייתה בת 21 אישפזה את עצמה, בהמשך כבר אושפזה בכח לאחר שסבלה ממחשבות שווא, תחושת רדיפה, והזיות. השיר מדבר על החמצות חייה – "זה היה אצלי בידיים ולא יכולתי לעשות כלום" כותבת וולך. בשנת 2008, הזמרת נינט ביצעה לשיר קאבר מצליח כחלק מפרויקט "עבודה עברית 2".
8. שקט – בלאגן (1992).
אלבום אחד יצא ללהקת "בלאגן", שמוכרת בעיקר בזכות הסולנית שלה – דנה ברגר. באלבום – "גן עדן עירוני" מופיע הטקסט של וולך – "שקט" ללחן של יובל מסנר. וולך מבקשת כאן שקט על שלל צורותיו – שקט מפואר, בקופסא, שקט מופתי, שקט לא מכאן. זוהי תפילה לשקט שוולך הייתה כל כך כמהה לו לאורך השנים. 
9. תותים – ערן צור (1997).
שיר נוסף מתוך "אתה חברה שלי" השייך לערן צור, המילים כמובן של יונה וולך. האלבום הוא גלגולו של מופע בו השתתפו גם רונה קינן, דנה אינטרנשיונל וקורין אלאל. צור אחראי ללחן של השיר, שזכה גם לאיזכור באחד המערכונים המוכרים של "החמישייה הקאמרית" – "הרס"ר המצטט" בו רמי הויברגר כרס"ר אינטלקטואל מצטט את גדולי הספרות והפילוסופיה, ומסיים בשירה של וולך, ובמילים המאוד פרובוקטיביות שלו. 
10. כשבאתי לקחת אותה מהעננים – אילן וירצברג ושמעון גלבץ (1982), ערן צור ורונה קינן (1997). 
"כשבאתי לקחת אותה מהעננים" יצא בשנת 1966 בספר שיריה של וולך – "דברים". 16 שנים לאחר מכן, היה זה השיר שהתחיל את פרויקט "בציר טוב" של וירצברג וגלבץ, וגם הסינגל הראשון מתוכו. גלבץ סיפר בעבר כי הוא ווירצברג היו מאוד מרוצים מהשיר, אך דווקא האנשים שעבדו מאחורי הקלעים, חששו מהתוצאה הסופית. לימים, הפך השיר ללהיט גדול, ולעד נזכור שהוא היא זה שהתניע את אחד הפרויקטים המוזיקליים החשובים שנוצרו כאן.