הותרו לפרסום היום (חמישי) שמותיהם של הנרצחים בפיגוע הירי שאירע אמש במתחם שרונה בתל אביב. הנרצחים הם אילנה נבעה (39) מתל אביב, מיכאל פייגה (58) מרמת גן, מילה מישייב (32) מאשקלון ועידו בן ארי (41) מרמת גן.



בן ארי ישב בבית הקפה במתחם, עם אשתו ושני ילדיו, כאשר אירע הפיגוע. אשתו של בן ארי נפצעה גם היא בפיגוע, והגיעה לבית החולים במצב קשה, כשהיא סובלת מפגיעות ירי ועברה ניתוח ארוך בבית החולים "איכילוב" במטרה לייצב את מצבה. כעת, מצבה מוגדר בינוני. בן ארי שהיה חתום על כרטיס אדי תרם את קרניותיו. הוריו אמרו כי הדבר חשוב והוסיפו כי "העיניים היפות שלו ימשיכו למישהו אחר".



מילה מישייב מאשקלון הותירה אחריה זוג הורים, שני אחים ואחות. עובדים סוציאליים מטעם אגף הרווחה הגיעו לבית המשפחה על מנת להעניק להם את כל הסיוע הנדרש. ראש העיר, איתמר שמעוני מסר כי "אנו עומדים בקשר עם בני המשפחה ומציעים כל סיוע אפשרי. מי ייתן ולא ידעו עוד צער. ה' יקום דמם של הנרצחים בפיגוע הירי. שולח מכאן איחולי החלמה מהירה לפצועים".



אילנה נבעה היא רעייתו של עו"ד אלון. נבעה חגגה אתמול יום הולדת 40 לאחת מחברותיה ובעת הירי כשישבה לצד השולחן לקתה בליבה. נווה הותירה אחריה בעל וארבעה ילדים.



הנרצח ד"ר מיכאל פייגה הוא ראש התכנית ללימודי מדינת ישראל באוניברסיטת בן גוריון. פייגה הותיר אחריו אישה, נורית, ושלוש בנות. ספרו של ד"ר פייגה, זכה ב"פרס שפירא" לשנת 2010 המוענק בכל שנה על ידי האיגוד ללימודי ישראל. בספרו בחן פייגה את תופעת ההתיישבות האידאולוגית דרך בחינת התנועה הלאומית-דתית, גוש אמונים.  




הנרצח מיכאל פייגה. צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון
הנרצח מיכאל פייגה. צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון




כזכור, הטרור חזר אמש לתל אביב, והתוצאות קשות: ארבעה בני אדם נרצחו ו-16 נוספים נפצעו במתקפת ירי שביצעו שני מחבלים במתחם שרונה ההומה בלב העיר. שני המחבלים מכפר יטא  בדרום הר חברון, שהיו לבושים בחליפות, נוטרלו על ידי כוחות הביטחון ואזרחים לאחר מרדף מלווה בירי, שהסתיים סמוך לסינמטק ברחוב הארבעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שב אמש מרוסיה ומיהר היישר מנתב”ג לקריה, שם כינס דיון חירום עם ראשי מערכת הביטחון.

בשעה 21:30, בעת שבתי הקפה והמסעדות במתחם שרונה היו שוקקים, החלו שני המחבלים במסע הירי הרצחני. “זה היה טבח. הוא ירה ללא הבחנה”, סיפר עד ראייה שנראה המום מהמראות הקשים.

כוחות במסעדת "מקס ברנר" במתחם שרונה, לאחר הפיגוע. צילום: אבשלום ששוני
כוחות במסעדת "מקס ברנר" במתחם שרונה, לאחר הפיגוע. צילום: אבשלום ששוני


שני המחבלים, שהתלבשו כמי שהגיעו לבילוי, ישבו בסניף של "מקס ברנר” בכניסה לשרונה מרקט, ועל פי עדויות, לאחר שהזמינו שתייה, קמו ופתחו בירי ברובי קרל גוסטב מאולתרים.

הם החלו להימלט והתפתח מרדף שבו השתתפו אנשי כוחות ביטחון ואזרחים. כל העת נשמעו קולות ירי, עד לנטרולם של המחבלים סמוך לסינמטק.

כוחות גדולים של משטרה, מג”ב ומשטרה, סגרו רחובות מרכזיים בכל האזור מחשש שמחבל נוסף נמלט. החלו סריקות בכל האזור, בסיוע מסוק שריחף כל העת באוויר. בסריקות גם עלה חשש מפני מטען חבלה שנשא אחד מהמחבלים.



"צעקו לי להסתתר וניסיתי לברוח"


רק לאחר כשעה הודיע מפקד משטרת מחוז תל אביב, ניצב צ’יקו אדרי, שאפשר לשוב לשגרה. הוא ציין שלא הייתה התרעה מוקדמת על כוונה לבצע פיגוע. למקום הגיעו אמש גם המפכ”ל רב ניצב רוני אלשיך והשר לביטחון פנים גלעד ארדן.

במקום פעלו צוותים רבים של מד”א וארגון הצלה. לאחר טיפול ראשוני בשטח פונו הפצועים לבתי החולים איכילוב, שיבא בתל השומר, וולפסון ובילינסון.

“הם ירו בלי הפסקה לכל עבר. רצתי לכיוון הסופר פארם ופתאום אחד מהמחבלים רץ לכיוון שלי. צעקו לי להסתתר וניסיתי לברוח”, סיפרה חיה, צעירה שהתקשתה להסתיר את התרגשותה. “הגעתי בנסיעה מרחוב קרליבך, ושמעתי צעקות ויריות”, סיפר רונן, נהג מונית, “אנשים היו מבוהלים והייתה פאניקה”.

במסעדת "ג’ויה" הסמוכה השולחנות היו מלאים בסועדים. “פתאום שמענו יריות. בהתחלה שלוש, אחר כך עוד שלוש. שמענו צעקות והייתה אווירת בהלה. חלק מהאנשים הסתתרו בתוך המסעדה. זה נראה הזוי. רק אחרי כמה דקות הבנו שזה פיגוע בלב תל אביב, והשוטרים והאמבולנסים סגרו את האזור”, סיפר גרישה, אורח במסעדה.

זירת הפיגוע. צילום: יואל מילר
זירת הפיגוע. צילום: יואל מילר