האם הפיגוע באורלנדו שהתבצע אתמול (ראשון) ישנה את מאזן הכוחות הפוליטי לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר הקרוב? המועמדים משתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית, שוברים עכשיו את הראש איך למנוע מהאירוע הטראגי הזה לפגוע בסיכוייהם להגיע לבית הלבן ואולי אפילו לנצל אותו כדי להגביר את סיכוייהם לזכות התואר "הנשיא הבא של ארה"ב". מה שברור: עד שבחירות נותרו חמישה חודשים ארוכים, ועד אז עלולים להתרחש בארה"ב הרבה אירועים אחרים.



רבים סבורים כי העובדה שדונלד טראמפ הרפובליקני תמך באופן מסורתי בהענקת אפשרות לכל אזרח אמריקאי לרכוש כלי נשק עלולה לעמוד כעת נגדו.


עם זאת, העובדה שאת הטבח ביצע עומאר מאטין, שנשבע אמונים לדאע"ש, ארגון אסלאמי קיצוני, עשויה דווקא לסייע לטראמפ להצדיק את דבריו במהלך קמפיין הבחירות לפיהם הוא מתכוון לאסור כניסה של מוסלמים לארה"ב.



הנשיא אובמה והמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון התבטאו מספר פעמים בעד הגבלות על מכירת נשק, מה שעשוי להביא להם נקודות זכות בעקבות הפיגוע.


אמש נשא הנשיא אובמה נאום מיוחד לאומה ובו סיפר כי כוחות הביטחון עדיין מנסים לברר את המניע למעשה. "אנו עדיין לומדים את כל העובדות על המקרה הזה", אמר. "אין לנו מידע על המניעים של המחבל. הנחיתי את כל גורמי הביטחון לבדוק מהיכן הגיע האיש ומה היו כוונותיו. אין ספק שהוא היה מלא בשינאה. זהו יום שובר לב לכל חברינו בקהילה הלהט"בית בארה"ב. היורה כיוון למועדון שבו אנשים באו לחגוג ולשיר, מקום של סולידריות שבו מתכנסים אנשים יחד להביע את דעותיהם בנוגע לזכויות אדם. זוהי פגיעה בכולנו ובערכים שהופכים אותנו לאמריקה. זהו הירי הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית".




כוחות משטרה בזירת הטבח באורלנדו. צילום: רויטרס



גם המועמדים לנשיאות מיהרו להגיב על הפיגוע. דונלד טראמפ ניצל את האירוע כדי להזכיר את דבריו נגד כניסת מוסלמים לארה"ב וטען כי לאחר הפיגוע הוא קיבל ברכות רבות על עמדתו. "אני מעריך את הברכות על עמדתי הצודקת בנוגע לטרור המוסלמי הקיצוני", אמר. "אני לא רוצה ברכות, אני רוצה קשיחות וערנות. אנחנו חייבים להיות חכמים!" צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.



הילרי קלינטון, שקראה בעבר להטיל מגבלות קשות על מכירת כלי נשק לאזרחים, היתה הרבה יותר עדינה וממלכתית וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "התעוררתי למשמע החדשות האיומות מפלורידה. כאשר אנו ממתינים למידע נוסף, המחשבות שלי נתונות לאלו שנפגעו מהפעולה הנוראית".