מרגע צאתו לדרך של מוקד הידידות של הקרן לידידות בשכונת תלפיות בירושלים קווי הטלפון אינם מפסיקים לצלצל. הפניות זורמות בזו אחר זו: מאנשים שמצבם הסוציו־אקונומי קשה ביותר, ועד פנייה מאישה מצפון הארץ, שילדה לפני 40 שנה תאומים, ומאז שאמרו לה בבית החולים כי לא שרדו את הלידה היא מסתובבת בתחושה שלא הכל סופר לה.



היעד שסימנו אנשי המוקד עומד על מענה ל־10,000 פניות בחודש עד ספטמבר 2016. את המענה מספקים 22 רכזי שירות חברתי דוברי עברית, אנגלית, רוסית, ערבית ואמהרית, גברים ונשים, דתיים, חילונים, ערבים ויהודים, בטווח גילים הנע בין 23 ל־60. כולם עברו הכשרה מקיפה, כולם מגיעים עם רקע מקצועי מגוון מאוד ולכולם דבר אחד משותף: תודעה חברתית מפותחת.




"אזרחי ישראל לא לבד"


נשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין אומר: "הקמנו את מוקד הידידות כדי לתת כתובת לכל אדם בישראל שנמצא במצוקה. חשוב לנו שאזרחי ישראל יידעו שהם אף פעם לא לבד ושיש תמיד מי שמוכן להקשיב להם ולנסות לסייע, ושלא יחושו ייאוש". לדבריו, "הקו מציע גישה וחיבור למאות ואף אלפי עמותות סיוע. לצד הקרן לידידות פועלים בשטח המון אנשים וארגוני חסד שעושים טוב, ולא כולם מוכרים וידועים לציבור, שאולי נזקק להם".



"המוקד החדש הוא 'ווייז' לשעת הצורך, גוף ידע המנגיש שירותים קיימים במגזר השלישי, ובתוכם כמובן גם השירותים הקיימים בתוך הקרן לידידות", מסבירה רוני ליאור, מנהלת מערך מוקד הידידות. "למעלה מ־10,000 ארגונים חברתיים נותנים מענה לאנשים עם צרכים בתחומי החברה והרווחה. זה אומר שבמרחב הישראלי יש היום המון פתרונות למצוקות של אנשים, אבל למרות ההיקף העצום נגישותם של השירותים די נמוכה", מוסיפה ליאור. "ישנם ארגונים שלא מספיק שומעים עליהם, לעומת ארגונים גדולים מאוד שיכולים להרשות לעצמם לפרסם והשירותים שלהם באופן יחסי נגישים. גם פה נשאלת השאלה - נגישים למי? עבור קשיש בלי אינטרנט למשל הנגישות לשירותים האלה היא כמעט אפסית".



במאגר ההולך ונבנה מצוי מידע על מאות רבות של עמותות, והיד עוד נטויה. השירות הניתן לפונים מתחלק לשתי רמות: חלק נכבד מהאנשים יקבלו את הפרטים של השירות שהם זקוקים לו בהתאם לסיפור שהם מספרים, חלק אחר יקבל עזרה צמודה יותר. "הפרטים שמקבלים הפונים כוללים את שעות הקבלה, עם מי צריך לדבר, מה הקריטריונים לקבלת השירות ובדיקה משותפת, כדי לוודא שהמתקשר אכן יוכל לקבל אותם", מסבירה ליאור.



רמה נוספת של שירות מופנית לאוכלוסייה שאינה יכולה לעשות את הצעד הבא לאחר הפנייה: קשישים, ניצולי שואה, אנשים שאינם דוברי עברית או מקרים סוציאליים קשים. "במקרים האלה, על בסיס מערך של שיתופי פעולה שיצרנו עם עמותות, אנחנו מעבירים פרטים בהסכמתו של האדם אל הארגון, והארגון כבר יוצר איתו קשר, כדי לקצר לו את הדרך".



*למוקד הטלפוני ניתן לפנות במשך כל שעות היום בטלפון שמספרו 9779*, בכתובת הדואל [email protected] ובפייסבוק מוקד הידידות