"המחדל שאפשר את הטבח במועדון ה"פולס" באורלנדו שבארצות הברית לא מדובר כמעט בתקשורת המקומית", כך אמר היום (שלישי) אוריאל בלומנטל, ישראלי תושב אורלנדו מזה עשר שנים, לניסים משעל וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". "מלכתחילה היה הלם גדול", סיפר, "אנשים לא רגילים לדבר כזה כמו בישראל. ברחובות לא ראית שינוי גדול מדי, חוץ מאזור הפיגוע. יכולת לראות שאנשים יותר חוששים, אנשים הלכו לתרום דם וחיפשו איך לעזור, אבל בתנועה, ביום-יום, בפאבים, במקומות הבילוי, ראית ירידה מעטה, ובגדול החיים ממשיכים כרגיל".



כוחות הביטחון האמריקניים פעלו לאט יחסית ושאל האם האמריקנים מסוגלים להפנים מציאות אחרת שמחייבת היערכות אחרת. 
"אני חי פה הרבה שנים והאמריקנים זה הסיסטם הכי טוב בעולם, עד שיש להם בעיה. ברגע שיש להם בעיה הם באמת לא יודעים להתמודד איתה. מדברים על זה, אבל לא מדברים על זה הרבה, שהיה מחדל מטורף. הבן אדם היה שם שלוש-ארבע שעות בתוך המועדון, ירה בכל מי שרצה, הכין לעצמו שתייה ולא ידע מה לעשות יותר. אף אחד לא הגיע ולא טיפל בו כמעט. הוא נהרג אחרי שלוש-ארבע שעות".


"היה שם שוטר במקום, לפני שהתחיל הכל, בלי קשר לאירוע, שוטר חמוש שהיה אמור להגיב למקרים, אומנם לא כאלה מטורפים, אבל עדיין, הוא לא עשה את מה שהוא צריך. והאחרים, הם פשוט כל כך מבולבלים ולא יודעים להגיב בצורה הנכונה, ברגע שמשהו יוצא מ'הסדר הקיים', זאת אומרת שברגע שמשהו הוא לא רגיל אצלם, זה נהיה תוהו ובוהו שם, משהו לא נורמלי", הוא הוסיף.


האם התקשורת בארצות הברית מתעסקת במחדל?
"לא כל כך הרבה. אני חי פה הרבה זמן, והם, בכל דבר, האמריקאים לא שואלים שאלות. אומרים לך 'הילד שלך מת', זה עצוב, זה כואב, אבל הוא מת. זה עובדה קיימת. אין פה את המקום של 'עכשיו לחקור איפה, מה קרה ואיך הוא מת, והאם זה מחדל או לא מחדל', לא מתעסקים בזה. ראיתי אנשים שכתבו בפייסבוק מה זה ואיך זה הגיוני וכדומה. בארץ היו מעיפים ראשים באותו יום, זה מיד היה עולה וצף, פה זה לא ככה, וחבל".

"רוב האמריקנים, עד כמה שזה יישמע מוזר, אין להם מושג מה זה דאעש ומה זה המזרח התיכון, הם חושבים שבישראל עוד רוכבים על גמלים, אין להם מושג", הדגיש בלומנטל. "הם לא יודעים מה זה דאעש, הם לא מבדילים בין עברית לערבית. המושגים האלה מאוד זרים להם. מבחינתם הם לא כל כך מבינים מה רוצים מהם, אני מתכוון לאנשים המקומיים שלא מתערבבים בפוליטיקה".

על הוויכוח בארה"ב סביב נושא הנשק הוסיף: "מבחינת הנשק זה מעורר את הדיון ויש שני מחנות. מחנה אחד אומר שהוא רוצה להיות עכשיו יותר חמוש ויותר מוכן. באופן טבעי האמריקנים הם אנשים מאוד לחוצים. יש לי פה חברים שמחזיקים מחסנים שלמים של נשק. זה מצחיק, אני שואל בשביל מה. מבחינתם עוד רגע מגיעים חייזרים וחוטפים אותם. מצד שני יש הרבה אנשים שזה מעורר אצלם את העניין שהנשק פה הוא מאוד חופשי ומאוד מסוכן".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו