לראשונה הושק אתר התנ"ך Hatanakh.com, מאגר ידע עצום, מקיף וחווייתי של עשרות אלפי פריטי תוכן שנאספו במשך 50 שנות מחקר, לימוד, הוראה וכתיבה שמאפשר אינטגרציה בין תוכן, כלים ופדגוגיה להוראה ולימוד התנ"ך, שהופק ונבנה על ידי מכללת הרצוג.



האתר מופיע בשתי שפות ,עברית ואנגלית וקהל היעד שלו: מורים, תלמידים, הורים, רבנים ומעבירי שיעורים, לומדי התנ"ך המודרני, שוחרי תנ"ך שאינם יהודיים, כל מי שצריך להיעזר בטקסט של התנ"ך, מטיילים ותיירים ועוד. באתר אלפי מאמרים, שיעורי אודיו, וידאו, ובלוגים קצרים באנגלית ובעברית שתוקצרו וקוטלגו על ידי מילות מפתח, המקשרות כל פריט באתר לטקסט התנ"כי ולפריטים קשורים.



"הגוגל של התנ"ך". צילום: מורג ביטון
"הגוגל של התנ"ך". צילום: מורג ביטון



בין הקטגוריות באתר: "לפתוח תנ"ך" - טקסט תנ"כי מנוקד, קריא ונגיש יחד עם מנוע חיפוש המאפשר מעבר מהיר בין פרשות, פרקים ונושאים ,לנווט בין שילה לתל אביב - מפה מקראית מפותחת מפולחת לפי תקופות, הכוללת מסלולים ותצלומי אוויר, כדי לחוות את התמונה על ציר הזמן שבין אז להיום. בנוסף, ניתן ליצור לימוד אישי על יצירת אזור עריכה אישי לפיתוח עצמי של רעיונות והכנת שיעורים, תמונות וסרטונים עם אפשרויות שמירה ושיתוף עם רשת הלומדים.



בהקמת אתר התנ"ך הושקעו חמש שנים של כתיבה ופיתוח של האתר ושנתיים של עבודה טכנית. במהלך שנת 2017 האתר יתורגם לחמש שפות נוספות, יוספו סרטונים, מערכת ניווט GPS, קהילת לימודים משותפת, הטמעת האתר במערכת החינוך ועוד.



חברת "מטריקס", בית התוכנה הגדול בישראל פיתחה את האתר מבחינה טכנולוגית, בליווי של 12 אנשי צוות הכוללים מומחי תנ"ך, מידענים, כותבים, רבנים, אנשי אקדמיה, אנשי הגות ואומנות בהקשר התנ"ך אשר היו אמונים על פיתוח התוכן. הרב ד"ר שוקי רייס, העורך הראשי של אתר התנ"ך וראש החוג לתנ"ך במכללת הרצוג מסר ל"מעריב אונליין" כי: "גוגל ישראל אישרו לנו לכנות את האתר, 'הגוגל של התנ"ך' ובמנוע החיפוש כשכותבים 'התנ"ך', אנחנו מופיעים ראשונים. מדובר באתר מהפכני שעתיד להוביל את לימודי התנ"ך בעתיד. במהלך שלושת החודשים האחרונים בוצעה באתר תקופת הרצה, במסגרתה היו 38 אלף כניסות, כאשר 82% מכלל הגולשים באתר הביעו שביעות רצון מחוויית השימוש והגלישה. על פי התוכנית האסטרטגית, עד סוף דצמבר 2016 יהיו כ-50 אלף כניסות לאתר מידי חודש".



יעל אלון, ד"ר שוקי רייס והרב ד"ר יהודה ברנדס. צילום: מורג ביטון
יעל אלון, ד"ר שוקי רייס והרב ד"ר יהודה ברנדס. צילום: מורג ביטון



הרב ד"ר יהודה ברנדס, ראש מכללת הרצוג: "זהו צעד נוסף בתחיית לימוד התנ"ך בישראל ובתפוצות והצבתו של התנ"ך בתשתית הזהות הישראלית והיהודית, תוך חיבור עבר ועתיד, מורשת עתיקה וקידמה עדכנית".