בחופש הגדול, כשני מיליון ילדים יצאו ממסגרות הגנים ובתי הספר לחופשה של חודשיים, שלה הם מתאווים כל השנה. הם יתפנקו בשעות ארוכות של שינה לתוך הצהריים, ישחקו במשחקי מחשב, ירבצו מול הטלוויזיה, ובעיקר יזכו לשעות ארוכות יותר של "זמן איכות" עם ההורים. אך ישנם ילדים שעבורם ה"חופש גדול" הוא איום. אלו הם ילדים ונוער בסיכון הגרים בפנימיות, במשפחתונים ובמסגרות חוץ־ביתיות אחרות, שהוצאו מבתיהם על ידי משרד הרווחה בשל התעללות, הזנחה או חוסר מסוגלות הורית. 



בחופשת הקיץ, נסגרות הפנימיות והמסגרות החוץ־ביתיות האחרות שבהן גרים אותם הילדים למשך חודש אחד, כדי לאפשר לצוות חופשה. ילדים ללא עורף משפחתי, שאין להם לאן לחזור, נותרים ללא מסגרת במהלך אותו חודש. התוצאה היא מרוץ קבוע נגד השעון של עמותות המטפלות באותם ילדים, בניסיון למצוא עבורם סידור כלשהו.
 
החשיבות הרבה של מסגרות לקיץ עבור ילדים ונוער בסיכון נעוצה בצורך לשמור עליהם בטוחים ומוגנים. בהיעדר מסגרת מסודרת בחופשים, עולה הסיכוי כי הילדים הללו ימצאו את עצמם מסתובבים ברחובות עד השעות הקטנות של הלילה, מוזנחים 
 

ועזובים, מתרועעים עם גורמים שלא מיטיבים עמם ומידרדרים למעשי פשע או ונדליזם. במקרה כזה, ההשקעה הרבה שהשקיעה בהם המדינה בכל השנים במטרה לשקם אותם ולהעניק להם סביבה בטוחה שבה יוכלו לפרוח ולשגשג עלולה לרדת לטמיון, כפי שאכן קורה במקרים רבים מדי. זהו מדרון חלקלק, וחלקם חוזרים לאחר החופש למעון או המשפחתון שבו הם מתגוררים עם חוויות קשות שמהן קשה להם להתאושש.
 
קשה לדמיין כיצד מרגיש ילד שאינו יודע לאן ילך והיכן ישהה במהלך אותו חודש. הם רואים כיצד ילדים אחרים מתכננים תוכניות לקיץ, בעוד שהם נשארים מאחור, עזובים. 
 
מרבית העמותות המטפלות בילדים ונוער בסיכון עושות הכל כדי שזה לא יקרה. כך למשל אנחנו ב"אור שלום" מקיימים בחופשות ובחודשי הקיץ קייטנה לילדים ונוער בסיכון, הנקראת "מקום בטוח". הקייטנה פועלת בכל החופשות, גם בחגים ובחופש הגדול, ומספקת מענה לילדים ולבני נוער חסרי עורף משפחתי. הילדים מתארחים כל שנה במקום שונה, ונהנים מפעילויות חינוכיות ואתגריות, טיולים, סדנאות ובריכה, כמו כל קייטנה רגילה. אולם מימון הקייטנה נסמך על תרומות פרטיות בלבד ואין גורם ממלכתי כזה או אחר התומך בקיומה. 
 
גיוס תרומות אינו משימה פשוטה. מדובר באתגר לא פשוט וכל קיץ וכל חג הוא התמודדות חדשה. בכל שנה עולה החשש שלא נצליח לגייס תרומה לקייטנה, אולם למרבה המזל, ובזכות תורמים נדיבים ומתנדבים מסורים, בדרך כלל הכל מסתדר בסופו של דבר לטובה, אבל איש לא מבטיח שכך יהיה גם בעתיד. בינתיים, בכל חופשת חג ארוכה ובכל חופשת קיץ, נאלצים ילדים רבים להמתין עד הרגע האחרון כדי לגלות אם תהיה להם מסגרת איכותית ומפרה בחופשת הקיץ, או שמא ייאלצו לבלות את החופשה במוסד לילדים בסיכון.
 
נכון, לא כל ילד בישראל זוכה להשתתף בקייטנה בקיץ ובימים האחרונים הולכים וגוברים קולות המחאה של הורים על העלויות הגבוהות של קייטנות בישראל, אבל במקרה של ילדים ונוער בסיכון לא מדובר במותרות אלא בכורח המציאות. עבור ילדים אלו, הקייטנה היא לא רק דרך להעביר את הזמן ולכייף, אלא מסגרת בטוחה ומוגנת, שבה הם ממשיכים להיות מטופלים על ידי גורמים מקצועיים המשגיחים עליהם ומעניקים מענה לכל צורכיהם. 
הכותבת היא מנכ"לית ארגון "אור שלום", המטפל בילדים ונוער בסיכון