קבוצת הכדורגל הפועל קטמון ירושלים בעננים. עד לא מזמן היה קשה להאמין שהשנה העשירית של הקבוצה, שאוהדיה המסורים בנו אותה, תהיה מבטיחה כל כך. לאחרונה היא זכתה בפרס "ירושלים לאחדות" על שם שלושת הנערים - איל יפרח, גיל עד־שער ונפתלי פרנקל ז"ל - שנחטפו ונרצחו ב־2014 בידי מחבלים.



קבוצת הילדות זכתה בגביע המדינה; הקבוצה הבוגרת העפילה למקום הרביעי בליגה הלאומית – מיקומה הגבוה ביותר מאז היווסדה; ובעונה הקרובה ישחקו 1,500 ילדים במועדון. בימים הקרובים צפוי להתפרסם ספרה של פרופ' תמר רפפורט, שחקרה לעומק את התופעה יוצאת הדופן שנקראת הפועל קטמון ירושלים.



למרות הסקפטיות שליוותה את ההתחלה לאט־לאט הפכה הפועל קטמון לתופעה של ממש בכדורגל הישראלי. האוהדים שהקימו את הקבוצה היוו השראה ללא פחות מ־12 קבוצות שקמו בהמשך באותה דרך ממש – אוהדים מסורים ונאמנים עם אמירה חברתית שחורגת מעבר לעיסוק בכדורגל. קבוצות המורכבות מיהודים וערבים, חילונים ודתיים, בנים ובנות, עשירים ועניים, כשלכולם יש מטרה אחת משותפת – בניית מרקם ייחודי שבבסיס פעילות הקהילה.



ליו"ר הוועד המנהל של הפועל קטמון ירושלים, ירון דוויק, אין שום בעיה למנות את ההישגים הרבים שמשיגה העשייה במפעל הנפלא הזה. בין ההישגים הרבים - עבודה עם נוער בסיכון; מפגשים בין נוצרים, מוסלמים ויהודים שמשחקים כדורגל; מפגשים עם נוער עולה, בעיקר מהקהילות האתיופית והרוסית; קבוצות נשים; ליגת שכונות ועוד. "מועדון הכדורגל", מסביר דוויק, "מקדם שיח נגד גזענות ואפליה מכל סוג ופועל למען קבלת האחר והשונה". כדוגמה הוא נותן את אחת מגולות הכותרת של המפעל הזה. "ליגת השכונות" היא מפעל חברתי רחב היקף המפעיל כ־500 ילדים ב־29 בתי ספר שונים בעיר, וכוללת מפגשים של הילדים פעמיים בשבוע, שבמהלכם הם מגיעים למרכז למידה, לאימון כדורגל ולמפגש חודשי של טורניר בין כל הקבוצות שנערך במגרש האימונים של המועדון. במסגרת ליגת השכונות, למשל, נערכות פגישות יוצאות דופן בין ילדים משכונות בית חנינא ופסגת זאב בבתי הספר שלהם, שלא במסגרת הליגה. לא רק ילדים נהנים מהמפעל הענק הזה. בחוזים של כל שחקני הקבוצה הבוגרת של המועדון בשנה הקרובה קיים סעיף ייחודי: השחקן יהיה מחויב לארבע שעות חודשיות של סיוע למפעלים החברתיים של העמותה.



200 מתנדבים שמתייצבים לדגל מדי חודש


"אנחנו יודעים שהכדורגל משנה חיים לטובה", מוסיף דיוויק בחיוך, "כל מה שקורה פה רק מעיד לאן הכדורגל יכול לקחת את הילדים. יש לנו בין היתר קבוצות של אוכלוסיות עם מוגבלות, קבוצה עם מבוגרים מעמותת שק"ל, קבוצה עם ילדים אוטיסטים בחוות הנוער הציוני וקבוצה עם ילדים חירשים". בשנה הבאה, הוא מבטיח, יצורפו למפעל כמה גופי פעילות שייקראו "קומביין", קבוצה שתורכב משחקנים ללא מוגבלות לצד אלו עם מוגבלות. "אנו נהיה הגוף המוביל בישראל בתחום", הוא מוסיף.



"אנחנו בעצם מדברים על תנועה חברתית, דבר טיפה רחב יותר ממושגים כמו קבוצה או אגודה", מסביר דוויק. לדבריו, תקציב המועדון מורכב מכ־17% של כספי חברי העמותה. "1,200 שקל שאנחנו מקוששים אחד אחד. בשנה שעברה היו פה 725 איש וכיום, בעיצומו של הגיוס, אנחנו בשאיפה ל־900". נוסף לכך, הוא ממהר להזכיר, נהנים הקטמונים מהמתנדבים. 200 במספר, "המתייצבים לדגל בערך חמש, שש שעות מדי חודש בחודשו. מרביתם ירושלמים והם חלק בלתי נפרד מהסיפור שלנו. הם כוללים צוות מדיה, צוות סקאוט שעוזר למאמן ולצוות המקצועי בקבלת מידע על השחקנים ועל שחקנים מקבוצות אחרות, צוות מגייסי חברים, צוות רואי חשבון וכן הלאה. מה גורם להם להתנדב כך? מנהיגות הקהילה של הפועל קטמון ירושלים לוקחת את כולנו למקום טוב. זה בדנ"א של כולם פה. אנחנו פועלים בעיר שמשוועת לדברים טובים, וקורים בה דברים טובים".



לדברי דוויק, הסוד להצלחתה של התנועה החברתית שעליה הוא מדבר בגאווה רבה כל כך מורכב מכמה אלמנטים: "כבר שנים ארוכות היה רעב בעיר לאדום שלנו, הרעב שהתחבא מתחת לפני השטח 30 שנה, שזוכר את שנות ה־70 הטובות. כמו כן מדובר באוכלוסייה צעירה שאוהבת מאוד את החברתיות של הקטמון. וכמובן אי אפשר להתעלם מכך שיש פה אמירה שהכדורגל שייך לאוהדים.



במקום שבו האוהדים הורחקו ולא נתפסו כחשובים מגיעה הפועל קטמון ירושלים. זו הקבוצה שלקחה את הכדורגל ממקומות של בעלי בית והחזירה אותם לידי האוהדים. בסופו של דבר זו הזכות לתת. התגבשה פה תנועה חברתית אוהבת. הפועל קטמון ירושלים זוכה לא רק לתמיכת אוהדיה ובעליה. כבר שנים ארוכות שהקרן לידידות, בראשותו של הרב יחיאל אקשטיין, נחשבת לאחת התומכות הכי גדולות של הקטמונים.



לדברי דוויק, מדובר בתמיכה רבת משמעות: "הקרן לידידות נותנת לנו מאות אלפי שקלים בשנה, אבל יש כאן משהו מעבר לכסף. זו המילה הטובה של הרב אקשטיין ואנשי הקרן, הגעתם לפעילויות ולטורנירים שאנחנו מארגנים יחד. כל זה מראה לנו שהקרן לידידות וקטמון זה לא רק כסף. אלה דברים בעלי חשיבות עצומה לחברה".