ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה הבוקר (שלישי) בדרישה לחשיפת הפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית בנושא חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן, אשר נחסמו להצגה עד לשנת 2071 על פי חוק החיסיון. הפרשה עוסקת בהיעלמותם של אלפי תינוקות וילדים שעלו מתימן ארצה בשנות ה-50, ולבני משפחתם נמסר כי הם מתו, למרות שקבריהם או גופותיהם לא הוצגו בפניהם. עמותות ובני משפחה רבים קראו בעבר לחשוף את נתוני החקירה, אך המדינה נשארה איתנה בהחלטתה שלא לפרסם את תוכן הפרוטוקולים. בעקבות הלחץ הציבורי בנושא ופניית חברי כנסת, הטיל ראש הממשלה בנימין נתניהו על השר צחי הנגבי לבדוק את הנושא ולהגיש לו המלצות לגבי חשיפת החומר. במהלך הדיון, סיפרו חמישה חברי כנסת את סיפוריהם האישיים של משפחותיהם, על היעלמות או חטיפת קרובי משפחתם: יואב בן-צור (ש"ס), יוסי יונה (המחנה הציוני), נאוה בוקר (הליכוד), רחל עזריה (כולנו), ונורית קורן (הליכוד).


דיון בוועדת החוקה על פרשת ילדי תימן החטופים

בפתח הדיון הבוקר שאל ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) "השאלה איפה היינו עד עכשיו? זה מטורף - כולם יודעים שיש פרוטוקולים והכול נעול. כאילו זה סודות הפצצה הגרעינית של מדינת ישראל. זה נראה לי הזוי לחלוטין". ד"ר יעקב לזוביק, מגנזך המדינה מסר לוועדה כי בגנזך נמצאים יותר ממיליון עמודים של עבודת הוועדה שבדקה בשעתו את הפרשה. "אני אישית ואנחנו כארגון נשמח מאוד לפתוח כל דבר אבל אנחנו פועלים במסגרת החוק המטיל שתי מגבלות - האחת מתוקף חוק הארכיונים והשנייה מתוך חוק הפרטיות", הסביר.



"אות קין על החברה הישראלית"


עוד אמר ד"ר לזוביק כי לממשלה יש אומנם סמכות להורות על חשיפת החומר, אך היא אינה יכולה להתיר פרסום וחומרים הנוגעים לאנשים פרטיים: "נצטרך לבדוק איזה חומרים יש שם. אם נקבל היתר - יידרשו לנו ימים לא רבים כדי לעבור על החומר, ובכל מקום שיש שם - להשחיר אותו. יש שם 3,500 תיקים. האומדן שלי הוא אלף ימי עבודה". ח"כ מאיר כהן, יוזם הדיון, אמר כי פרשת היעלמות ילדי תימן היא "כתם, אות קין, גידול גס על החברה הישראלית. אני מנסה לחשוב מה היה קורה היום אם אם הייתה יולדת ולמחרת היו מודיעים לה שבנה נפטר. זו תופעה שמקפלת בתוכה הרבה מאוד גזענות".




הח"כים בדיון, הבוקר





סיפור משפחתו של ח"כ יונה: "הילדה נעלמה"


ח"כ יונה הגיע לדיון ושיתף גם הוא בסיפורו האישי: "גם יוצאי קהילות אחרות היו קורבן. אני נושא עמי את סיפור משפחתי של דודיי שהלכו לפני שלוש שנים לעולמם. היתה להם ילדה בשם ציפורה והיא חלתה בצהבת, לכן היא טופלה בבית החולים והיתה בשלבי החלמה מתקדמים. יום לפני שנעלמה או נחטפה האם עוד הניקה אותה. אחרי שקראו לה לקחת את בתה מבית החולים, הגיעה דודתי אך אמרו לה - 'ילדתך מתה'. 'איך זה יכול להיות', היא שאלה? 'רק אתמול דיברו על נתוני ההחלמה המהירים שלה'. דודתי תיארה באופן מצמרר כיצד היא רצה בחדרים השונים לחפש את בתה. הילדה נעלמה".



עוד סיפר יונה: "דודי הגיע לבית החולים וגם לו אמרו שהבת מתה. הוא ביקש לראות תעודת פטירה ואז בהיפוך לא ברור, המדינה שמבקשת להיות מודרנית, אמרה לו - 'אתה חושב שאתה חי בעיראק? בגיל הזה לא מוציאים תעודות פטירה'. ציפורה הגיעה לגיל 18 וקיבלה צו גיוס לבית המשפחה, אך לא הייתה שם מן הסתם. היא נמצאת במקום כלשהו בעולם והאחים שלה רוצים לדעת איפה היא". בהמשך התייחס ח"כ יונה לדבריו של ד"ר לזוביק כי חשיפת הנתונים יפגע בפרטיותם של המעורבים ואמר: "בני משפחתי הם אותם הפרטים שפרטיותם נפגעת. עכשיו ברור שאין כאן דרישה מצד משפחות של ילדים שנעלמו לעשות צדק ולנקום. חברה שרוצה להתקדם לתוך העתיד שלה חייבת לרפא את הפצעים ואנחנו צריכים את זה גם לעתיד שלנו. להתמודד עם העוולות לא כדי לשקוע, אלא כדי להתמודד ולהתגבר". 



"כאשר האזרחים יודעים שהמדינה מעלימה כאלה דברים - האמון מתערער, איך אני יכול להאמין ככה למדינה שלי? היא המדינה שבוגדת בי ע"י כך שלא חושפת בפני מה נעשה. לכן אנחנו בשלב היסטורי - מרחו את המשפחות הללו במשך המון שנים והעובדה שיש את החיסיון לא נובעת רק מהעובדה שרוצים לפגוע בפרטים, אלא מהתפיסה שאומרת שזה ייעלם לבד. זה לא ייעלם. לכן הגיע הזמן לחשוף את הנתונים", סיכם יונה. 




הדיון בוועדת החוקה, הבוקר


נאוה בוקר: "סביר להניח שאחיי נחטפו"

בין מי שקראו לחשיפת הנתונים החסויים, ח"כ בוקר, ששיתפה אתמול בסיפור האישי של משפחתה, ואמרה כי ככל הנראה אחיה ואחיותיה הגדולים הם בין הילדים החטופים. את הדברים פרסמה בוקר דרך חשבון הפייסבוק שלה: "לא זכיתי להכיר את אחי ואחותי הגדולים, וסביר להניח שהם בין ילדי תימן החטופים. לפי מה שסיפרה לי אמי כשעוד הייתה בחיים, אחי הגדול נפטר בגיל שנה וחצי, אך כיום אנו יודעים שיש לו שני קברים ולא אחד. באשר לאחותי, מיד לאחר שנולדה אמרו הרופאים לאמי שהיא נפטרה. אמי מעולם לא ראתה את הגופה, לא קיבלה תעודת פטירה ואותה אחות שסיפרו שנפטרה מעולם לא הובאה לקבורה. הרופאים והצוות הרפואי, כנראה ניצלו את תמימותה של אמי ולקחו ממנה את בתה."



את הוועדה יזמה בוקר יחד עם ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), ואמרה כי "הגיע הזמן לחשוף את האמת מאחורי הפרשה המזעזעת הזו, פרשה שמהווה כתם שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל". הישיבה עצמה ננעלה בקריאה לממשלה לפתוח את הפרוטוקולים, כשנציגים של עמותות הפועלות למען חשיפת הפרשה קראו לממשלה לקבל אחריות ולהכיר בכך שאלה ילדים שנחטפו.



ח"כ נאוה בוקר. צילום: דני מרון



הדיון בכנסת הינו חלק משורה של דיונים בנושא פרשת ילדי תימן. בשעות הצהריים יתקיים כנס נוסף באודיטוריום, שיזמו ח"כ נורית קורן (ליכוד) בהשתתפות בני משפחות של "ילדי תימן החטופים", נציגי עמותות וחברי כנסת.