מטבע הפאונד הבריטי הגיע אתמול לרמתו הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה על רקע סקר חדש שמצביע על התחזקות של מחנה התומכים בהישארות הממלכה המאוחדת באיחוד האירופי, לקראת משאל העם הדרמטי שייערך מחר. המשקיע המפורסם, ג'ורג' סורוס, הזהיר כי אם הבריטים יפרשו מהאיחוד, צפוי "יום שישי שחור" בשווקים הפיננסיים.



לפי הסקר של מכון ORB עבור ״הדיילי טלגרף״, האחרון לפני המשאל מחר, עולה כי מחנה התומכים בהישארות בריטניה באיחוד זוכה לתמיכה של 53%, עלייה של חמישה אחוזים לעומת הסקר הקודם, בעוד תומכי הפרישה נחלשו בשלושה אחוזים ועומדים על 46% תמיכה. עם זאת, האסטרטג הפוליטי לינטון קרוסבי הסביר לעיתון כי "כל הסימנים מצביעים על כך שהמשאל יוכרע באמת על חודו של קול".



לנוכח הסקרים מהימים האחרונים, שהראו שינוי מגמה לטובת תומכי ההישארות בעקבות הרצח של חברת הפרלמנט ג'ו קוקס, נראה אתמול כי גם המשקיעים נערכים לתסריט שבו בריטניה נותרת חברה באיחוד. הפאונד התחזק אתמול בצהריים מול הדולר והשער עמד על פאונד ל־1.4781 דולר, הגבוה ביותר מאז 4 בינואר, בעוד שמול היורו השער הגיע לרמה של 1.3017 יורו לפאונד, הרמה הגבוהה ביותר החודש.



המיליארדר ג'ורג' סורוס, שחזה את קריסת הפאונד מול שער החליפין האירופי לפני 24 שנה, הזהיר אתמול כי אם בריטניה תעזוב את האיחוד, ההשפעות הכלכליות עליה יהיו עצומות יותר וכי יום שישי הקרוב, יממה אחרי ההצבעה, עלול להיות שחור עבור הפאונד ועבור כל השווקים הפיננסיים. במאמר שפרסם סורוס ב״גרדיאן״, הוא העריך כי המטבע הבריטי עלול לאבד לפחות 15% מערכו ואולי אף יותר מ־20% במקרה של פרישה.



מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, שמשתייך למחנה תומכי ההישארות, הבהיר אתמול כי אם משאל העם – אשר גורם למחלוקת עמוקה בתוך השמרנים – יקשה על הממשלה להמשיך בכהונתה, הוא כבר מוכן לבחירות מוקדמות. "אם הממשלה לא תוכל להמשיך לנצח ותחליט שהיא צריכה איכשהו לנווט סביב חוק שקובע את תקופת כהונת הפרלמנט כדי לקיים בחירות כלליות מוקדם יותר, אני רק יכול לומר שאנחנו מאוד מאוד מוכנים לזה", אמר במהלך עצרת שקיים במנצ'סטר.