האם המדינה האסלאמית בדרך לתבוסה סופית? מתקפת הנגד בה פתח הארגון לפני יומיים מקרטעת ונבלמת היום (רביעי), בשעה שהארגון שקוע בלחימה בשלוש חזיתות מרכזיות בעיראק ובסוריה. על אף מתקפת הנגד בה פתח הארגון, שהצליחה להפתיע את יריביו ולזכות את הארגון בהישגים טריטוריאליים, נראה שיכולת העמידה של לוחמי הארגון נשחקת, בעוד אויביו רק מגבירים את מאמציהם. 



חיילים כורדים נכנסים לתוך שטח העיר מנביג'. צילום: רויטרס
חיילים כורדים נכנסים לתוך שטח העיר מנביג'. צילום: רויטרס



בצפון סוריה שקוע הארגון בלחימה בשתי חזיתות. אחת בסמוך לעיר מנביג', העיר הגדולה האחרונה בצפון סוריה המוחזקת בידי ארגון דאעש, מלבד הבירה ראקה. כוחות "החזית הדמוקרטי", ברית המורכבת מהמיליציה הכורדית השמאלית YPG וקבוצות מורדים ערביות חילוניות, הצליחו לכתר את העיר מנביג' בשבוע שעבר.


שלשום פתחו כוחות דאעש במתקפה דו כיוונית, מתוך העיר ומכיוון מזרח, על טבעת הכיתור של הכורדים והצליחו להרוג עשרות מלוחמי ה-YPG, בסדרה של תקיפות במכוניות תופת הנהוגות בידי מחבלים מתאבדים. אך על אף ההצלחה הראשונית המתקפה נבלמה בשתי החזיתות והכורדים חזרו בשעות הבוקר לתקוף עמדות של ארגון דאעש ברחבי העיר המכותרת, כשהם מלווים בהפצצות כבדות של חיל האוויר האמריקאי המסתייע במפציצים כבדים מסוג B-52. 



כמה מאות קילומטרים משם, סמוך לבירת הארגון א-ראקה, הצליחה מתקפת הנגד של דאעש לדחוק את כוחות צבאו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד, המסתייע בכוחות קרקע ואוויר רוסים, אל מחוץ למחוז ראקה. הכוחות הנאמנים לבשאר הצליחו בתחילת השבוע להתקדם לאורך כביש מספר 42 לכיוון העיירה טבאקה, ובסיס חיל האוויר הגדול שנמצא בה בו ביצעו אנשי דאעש טבח חסר תקדים בחיילי המשטר לפני שנתיים. אך מתקפת הנגד של כוחות דאעש הצליחה להחזיר את הצבא הסורי חזרה לנקודת הפתיחה של מתקפתו.

בעקבות זאת פתחו הסורים בסדרת הפצצות חסרת תקדים על בירת ארגון דאעש א-ראקה בה נהרגו למעלה מ-44 בני אדם ונפצעו 152. הכוחות החליפו מהלומות ארטילריות ובסרטון שפורסם באתר הנאמן למשטרו של אסד ניתן לראות את כוחותיו של הנשיא יורים לעבר מוצבים של דאעש בסמוך לגבול מחוז ראקה וסופגים פגיעות ישירות. שמועות ברשתות החברתיות בסוריה טוענות כי כוחות המשטר עסו שימוש בגז עצבים במהלך הלחימה. 

במהלך הנסיגה של הצבא הסורי ממחוז א-ראקה נהרגו שלושה חיילים רוסים, המספר הגדול ביותר של לוחמים רוסים שנהרגו באירוע יחיד מאז תחילת מעורבותה של רוסיה בלחימה. במקביל תקפו אנשי דאעש את שדה התעופה הצבאי של העיר דיר א-זור, מעוז חשוב של צבא אסד במזרח המדינה. 



חזית נוספת בה ניסה ארגון דאעש להפוך את היוצרות, ללא הצלחה, נמצאת בעיראק, בעיר פלוג'ה, בה ממשיכים הכוחות המיוחדים של צבא עיראק להתקדם לעבר מרכז העיר, שהפכה לסמל ההתנגדות של הארגון הקיצוני לכוחות האמריקאים בתחילת שנות האלפיים. על אף שימוש נרחב במכוניות תופת וגרימת אבדות לא מעטות לאנשי הצבא העיראקי, הצליחו היום כוחות מיוחדים לכבוש את שכונת אל-סארי שנמצאת במרכז העיר. 

סדרת מתקפות הנגד מוכיחה כי נאמניו של הארגון עדיין מסוגלים לתכנן ולהוציא לפועל מתקפות בקנה מידה גדול אך גם את מצבו הקריטי של הארגון, כשכל מעוזיו נתונים למתקפה חזיתית ולהפצצה בלתי פוסקת מהאוויר מצד הקואליציה האמריקאית ורוסיה. ההכרעה, שככל הנראה תגיע בימים הקרובים, עשויה לסמן את סופו של הארגון כיישות טריטוריאלית עצמאית.