אזרחי בריטניה הכריעו היום (שישי) כי הם מעוניינים לעזוב את האיחוד האירופי, כך עולה מתוצאות משאל העם שהתקיים במדינה. התקשורת המקומית בממלכה המאוחדת דיווחה כי בניגוד לתחזיות ועל אף הסקרים הצמודים, נרשם רוב למצביעים שבחרו להיפרד מהגוש האירופי. לאחר ספירת הקולות, מספר התומכים בהישארות עומד על 48.1% ואילו מספר המצדדים בעזיבה עומד על 51.9%.



למרות מזג האוויר הסוער והגשמים הרבים, שיעור ההצבעה במשאל הסתכם ב-71.8% כשלמעלה מ-30 מיליון בני אדם פקדו את הקלפיות. מדובר בשיעור הצבעה גבוה במיוחד ובמספר שיא בהשוואה לכל מערכות הבחירות בבריטניה מאז 1992.



מוקדם יותר, בנאום שנשא בלונדון מנהיג מפלגת העצמאות הבריטי, נייג'ל פרג', הוא קרא לראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון להתפטר לאלתר. הדרישה שעולה מחוגי הימין מקמרון היא להתפטר ולפנות את מקומו למנהיג מחנה העזיבה, ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון.



נייג'ל פרג'. צילום: רויטרס
נייג'ל פרג'. צילום: רויטרס



עם הגעת התוצאות, חלה ירידה דרסטית בשערו של הפאונד לעומת הדולר, שחווה שפל היסטורי מאז 1985 עם צניחה של 9.9%. בגרמניה, אירלנד וספרד נרשמה ירידה לשפל חדש של ערך אגרות החוב הממשלתיות, זאת בעקבות המכות הקשות שקיבלו שוקי המניות של אירופה. "באיחוד עלינו להכין את עצמנו לאפקט צונאמי רציני. ההלם מהברקזיט, עשוי לגרום לכאוס בשוק ועלו לפגוע באיחוד האירופי ביתר השנה", אמר הולגר שמידינג, כלכלן בכיר בלונדון.




חשש באירופה



תגובה נוספת ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי מגיעה מהאי השכן, אירלנד. יו"ר מפלגת "שין פיין" הבדלנית בצפון אירלנד, דקלן קרני, הודיע כי בעקבות הפרישה הבריטית יבקשו אנשיו לקיים משאל עם נפרד על איחוד שני חלקי האי האירי. "התוצאה בבריטניה מהווה שינוי מוחלט של הנוף הפוליטי בצפון אירלנד. הממשלה הבריטית איבדה כל סיכוי לייצג את האינטרסים של תושבי צפון אירלנד בנסיבות בהן הצפון נגרר החוצה מהאיחוד שלא ברצונו".



בתוך כך, החשש במדינות המובילות, אך גם בקרב מדינות מזרח אירופה, הוא כי עזיבתה של בריטניה תשים קץ לחלום הביטחון האירופי המשותף. בריטניה וצרפת הן המדינות היחידות שיכולות לעסוק בנושאי ביטחון אזורי ובינלאומי ושמשתתפות בפועל במערכות הבינלאומיות הנוכחיות. מובן שגם המשקל הבינלאומי של אירופה, למשל בנושא המזרח התיכון, יפחת בלי בריטניה. כמו כן יושם קץ לתנועה החופשית בתוך היבשת, מה שיפגע בראש ובראשונה בחברות עצמן, מעבר לתרומה לכאורה לפתרון בעיית הפליטים ואיומי הטרור.



תומכים בהישארות באיחוד האירופי מאוכזבים מהתוצאות. צילום: רויטרס
תומכים בהישארות באיחוד האירופי מאוכזבים מהתוצאות. צילום: רויטרס