ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שישי) למהלך ההיסטורי של בריטניה, שהצביעה במשאל עם על פרישה מהאיחוד האירופי, והדגיש כי למרות תוצאות המשאל, היחסים הטובים בין ישראל לבריטניה יימשכו. לדבריו של נתניהו, "שיתוף הפעולה בין בריטניה לבין ישראל התהדק מאוד בשנות כהונתו בתחומי הביטחון, הכלכלה והטכנולוגיה, ויחד הנחנו יסודות איתנים להמשך שיתוף פעולה זה".  בהמשך דבריו התייחס נתניהו להתפטרותו של ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון, שתמך בהישארות והחליט לעזוב את תפקידו עקב תוצאות המשאל. "אני מעריך מאוד את ראש ממשלת בריטניה, קמרון הוא מנהיג בעל שיעור קומה וידיד אמת של ישראל והעם היהודי", אמר נתניהו.



מוקדם יותר במהלך היום אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי היחסים של ארצות הברית עם בריטניה יימשכו למרות ההחלטה. בהצהרה שמסר אמר כי "הבריטים קיבלו החלטה ואנחנו מכבדים זאת. בריטניה והאיחוד האירופי יישארו שותפים הכרחיים של ארצות הברית, גם כאשר הם מנהלים מו"מ על המשך היחסים ביניהם". זאת למרות שבעבר לא היסס אובמה לבקר את המהלך והזהיר את בריטניה מההיפרדות. 



גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, התייחסה היום להחלטת בריטניה לעזוב ואמרה כי היא "מכבדת אותה". עם זאת, הדגישה קלינטון כי "כעת ארצות הברית צריכה לוודא כי חוסר הוודאות הכלכלי שנוצרה בעקבות האירועים הללו לא יפגע במשפחות האמריקאיות". מוקדם יותר התייחס דונלד טראפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית שהגיע היום לסקוטלנד, לדרמה שהתחוללה בבריטניה. "הבריטים לקחו בחזרה את השליטה על ארצם", אמר איש העסקים שהגיע לממלכה לפתיחה מחודשת של מגרשי גולף. עוד הוסיף כי ההתנתקות מהגוש האירופי "זה דבר גדול".




מחנה התומכים בעזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי. צילום: רויטרס



קמרון: "האמנתי שעדיף לבריטניה באיחוד"


תוצאות המשאל הדרמטיות שפורסמו היום בבריטניה והכריעו על עזיבתם את האיחוד הובילו לטלטלה נוספת, כשראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שהשתייך למחנה ההישארות, הודיע בשידור חי כי הוא מתפטר מתפקידו. במסיבת עיתונאים שערך הודיע קמרון: "נלחמתי בקמפיין בדרך היחידה שאני יודע, אמרתי מה שאני חושב ומרגיש, הייתי שקוף, האמנתי שעדיף לבריטניה להישאר באיחוד. הבריטים הבהירו כי הם בוחרים בדרך אחרת ולכן נזקקת מנהיגות חדשה. אעשה הכל כדי להעביר את השלטון. זו לא החלטה שקיבלתי בקלות. נדרשת מנהיגות חדשה, אנחנו צריכים להגיע למינוי של ראש ממשלה חדש עד אוקטובר".




התפטר מתפקידו, דיוויד קמרון. צילום: רויטרס



לדברי קמרון, המו"מ עם האיחוד האירופי יבוצע על ידי ראש הממשלה החדש. עוד הוסיף כי "העם הבריטי ביצע החלטה שיש לכבד. בריטניה היא מדינה מיוחדת, יש לנו יתרונות רבים. אנחנו לא מושלמים אך אנחנו מודל לדוגמא. עם ההחלטה לעזוב אנחנו צריכים למצוא את הדרך הטובה ביותר ואעשה הכל כדי לסייע למדינה להצליח".



מנהיגי 27 המדינות הנותרות באיחוד האירופי יקיימו ביום רביעי הקרוב את פגישת הפסגה הראשונה שלהם מאז תוצאות משאל העם, וידונו על הצעדים הבאים שלהם בעקבות המהלך. בהודעה מטעם האיחוד נמסר כי הפגישה תתקיים ללא נוכחותו של קמרון.