נפרדים מהיוניון ג'ק?: גלי ההדף של משאל העם על ה"ברקסיט" שתוצאותיו התפרסמו אתמול, ממשיכים לזעזע את בריטניה. התוצאות הראו שהמדינות החברות בממלכה לא מרגישות בנוח עם התוצאות, וכבר חושבות על עתידן בעקבות ההחלטה. בעוד שאנגליה ו-ווילס, שנחשבת לתומכת באופן מובהק ותמידי באנגליה, תמכו בעזיבת האיחוד, סקוטלנד וצפון אירלנד רצו להישאר. המחנות הפוליטיים הן בסקוטלנד והן בצפון אירלנד ניצלו את ההחלטה לעזוב את האיחוד לצורך קידום רעיון העצמאות שלהן. אמנם ב-2014, סקוטלנד קיימה משאל עם לעצמאות מהממלכה המאוחדת ודחתה את הרעיון, אך מאז המפלגה הסקוטית הלאומית זכתה בהישג הגדול ביותר בתולדותיה ובבחירות של 2015 זכתה ב-55 מ-59 המושבים בפרלמנט הבריטי שמוענקים לסקוטלנד.



השרה הראשונה של סקוטלנד (המקבילה לראש הממשלה), ניקולה סטרג'ון, הודיעה לאחר ההכרעה בבריטניה כי מבחינתה "האופציה למשאל עם חדש בנוגע לעצמאות סקוטלנד נמצאת על השולחן. אם יהיו שינויים משמעותיים בנסיבות המשאל שנערך ב-2014, כמו מצב בו סקוטלנד תוצא מהאיחוד האירופי בניגוד לרצונה".



חזרה לימי הצרות?


גם צפון אירלנד, המדינה היחידה בממלכה המאוחדת שאינה באי הבריטי, רואים לאחר משאל העם הזדמנות לשינוי. אחרי שנים של סכסוכים קשים ומדממים בין שתי האוכלוסיות במדינה, הפרוטסטנטים שמרגישים שייכות בריטית והקתולים-אירים, דווקא האיחוד האירופי היה גורם ממתן של הסכסוך, הגבולות הפתוחים עם אירלנד למעשה ביטלו את הגבול בין חלקי האי בלי לפרק את צפון אירלנד מהממלכה. עם יציאת בריטניה מהאיחוד, ייתכן ויהיה צורך לפרוס מחדש מעברי גבול בין המדינה לאירלנד, החברה באיחוד האירופי. המעבר החופשי בין חלקי האי האירי ביטל במידת מה את הדרישה לאיחוד האי, נושא שנוי במחלוקת שהביא לעשרות שנים של שפיכות דמים ואלימות בין הקתולים לפרוטסטנטים, כאשר ה-IRA, ארגון הטרור הצפון אירי רפובליקני ביצע פיגועים גם בבריטניה עצמה.



הדעות בנוגע למשאל העם התחלקו באופן דומה לסכסוך שהיה נראה שנפתר. השין פיין, המפלגה האירית-רפובליקנית, ששואפת להתאחד עם אירלנד, קראה למשאל עם לאיחוד אירלנד, לאחר שהאשימה את האנגלים ב"גרירת צפון אירלנד מהאיחוד". לעומת זאת, סמי ווילסון, חבר המפלגה היוניוניסטית, הפרו בריטית, בירך על ה"ברקסיט" ואמר כי "עתידה של צפון אירלנד אחרי עזיבת האיחוד יהיה מזהיר כמו עתידה של בריטניה".



אולי ההפתעה הגדולה ביותר במשאל העם הוא דווקא תמיכתה של ווילס ביציאה מהאיחוד. המדינה הקטנה נחשבת כמעוז לייבור ידוע לא פחות מסקוטלנד, ורק לפני כחודש וחצי נערכו בה בחירות בהן ניצחה המפלגה. השר הראשון של ווילס מטעם מפלגת הלייבור ומי שנחשב לאחד התומכים הגדולים בהישארות באיחוד, קרוון ג'ונס, טען שההצבעה הוולשית לא הייתה מופנית לבריסל, אלא דווקא ללונדון ולממשלה השמרנית של דיוויד קמרון.



"רוב התומכים שלנו הצביעו בעד השארות באיחוד, אבל היו רבים שלא", הוא סיפר, "אנשים רבים פנו אליי ואמרו לי שהם ראו את זה כהצבעה נגד הממשלה השמרנית, אנשים מרגישים תסכול מכך שהם עובדים בעבודות שלא מספקות להם תנאים נאותים וללא פנסיה, וזאת מדיניות שמקורה מלונדון". כשנשאל האם התפטרותו של דיוויד קמרון הייתה בלתי נמנעת, אמר ג'ונס כי לדעתו ההפסד במשאל העם היה הפסד אישי של קמרון מכיוון שהוא "הוא בחר שייערך משאל עם, ובחר את הזמן שבו הוא ייערך. יש לזה השלכות". 




סוף ליוניון ג'ק? עתיד הממלכה המאוחדת לוט בערפל, צילום: רויטרס
סוף ליוניון ג'ק? עתיד הממלכה המאוחדת לוט בערפל, צילום: רויטרס




כזכור, ביום חמישי בריטניה קיימה משאל עם בנוגע להישארותה באיחוד האירופי. לפני המשאל הסקרים הצביעו על מירוץ צמוד והפכפך, שהגיע לשיא ייצרי וטראגי בהירצחה של חברת פרלמנט תומכת ההישארות, ג'ו קוקס. אחרי הרצח, היה נראה כי דעת הקהל משתנה לטובת הישארות באיחוד, ואף ביום הבחירות עצמן, הסקרים הצביעו על הישארות, אך ככל שנספרו הקולות התברר כי התומכים לעזוב את האיחוד ניצחו ב-52% ובפער של כמיליון קולות.



פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי מערערת גם את האיחוד האירופי. בעוד מנהיגי אירופה מנסים להבין מה העתיד צופן לאיחוד לאור הברקסיט, מפלגות הימין ביבשת חוגגות את פרישתה של בריטניה ושואפות לקיים משאלי עם במדינותיהן. מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, הביעה סיפוק מתוצאות משאל העם וכתבה בטוויטר: "ניצחון למען החופש. כפי שאני כבר דרשתי כבר שנים רבות, אנחנו חייבים לבצע בצרפת משאל עם בצרפת ובשאר המדינות שחברות באיחוד האירופאי". מנהיג הימין הקיצוני באיטליה, מתאו סלוויני, אמר: "כל הכבוד לחירותם של האזרחים החופשיים. הלב, הראש והגאווה גברו על השקרים, הסחיטה והאיומים . תודה לך בריטניה . עכשיו תורנו". כמו כן, בשעות האחרונות החלה מפגת הימין הקיצוני בסלובקיה באיסוף חתימות למשאל עם על חברות המדינה באיחוד.