משפחתו של הנעדר הישראלי ברצועת עזה, אברה מנגיסטו, ופעילי המאבק למען שחרורו, עלו הבוקר (ראשון) להפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים בעקבות התכנית לגיבוש ההסכם בין ישראל לטורקיה, במטרה לגרום לכך שבנם ישוחרר כחלק מתנאי ההסכם. אחיו של אברה, אילן מנגיסטו, אמר בשיחה עם "מעריב-אונליין": "אין לנו זמן לחכות. המשלחת הישראלית יוצאת לסגור את הסכם הפיוס עם טורקיה ובסעיף ההומניטרי לא כללו את אברה. לא ייתכן שארגון חמאס, המקורב לטורקיה, יהיה מעל החוק הבינלאומי".



מאבק לשחרור אברה מנגיסטו

אחיו של מנגיסטו, אמר כי הוא מצר על אי הוודאות בה נתונה משפחות החיילים, הדר גולדין ואורון שאול, שנשלחו על ידי המדינה ללחום בעזה: "לבי עם המשפחות האחרות וכואב לי על כל אזרח וחייל. זכותן של המשפחות לראות או להביא לקבר את ישראל את בניהן, גם אלו מקרים הומניטריים ללא ספק". עם זאת, הוא ביקש להדגיש כי "במקרה של אחי מדובר במקרה הומניטרי חריג, על אדם עם מצוקה נפשית וניצול חמור של ארגון חמאס. ממשלת ישראל יכולה ללחוץ יותר דרך טורקיה על חמאס והיא לא עושה את זה כרגע".




אברה מנגיסטו. צילום: באדיבות המשפחה




מה אתם יודעים על מצבו של אברה?


"יש לנו מידע באמצעות המתווכים שנכנסים לרצועת עזה, דרך ראש הממשלה, שיש לו את השמות של האחראים בחמאס. אנחנו יודעים שהוא מוחזק בידיהם אבל הם לא מוכנים לאפשר לו אפילו את הזכות ההומניטרית הבסיסית של טיפול רפואי, ונמשיך לדרוש את זה. אין לנו שום אפשרות לדעת בוודאות את מצבו ואם הוא בחיים, אבל זה רלוונטי מבחינתנו. חי או מת, אברה נכנס לשטח בשליטת חמאס והם האחראים הבלעדיים לגורלו ולהחזרתו". אילן מדגיש: "אנחנו ניאבק עד הסוף, וגם אם יהיה הסכם פיוס עם טורקיה ללא התייחסות לגורל הנעדרים אנחנו נמשיך להפגין מול בתי מקבלי ההחלטות ומול ביקורי משפחות אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל שמקבלים כאן טיפול רפואי. כל זמן שאברה לא מקבל את מה שמגיע לו נמשיך להיאבק".



מה עם דבריו של נתניהו כי הוא לא שוכח את מחויבותו לנעדרים?


"נתנו מספיק זמן לראש הממשלה, למעלה משנה ותשעה חודשים סמכנו עליו ועל חברי הקבינט שהם דואגים לאזרחי ישראל. זאת שעת ההוכחה שלהם, האם הם מפקירים את זכותם של אזרחיה או שהם נכנעים לאינטרסים של חמאס?".




אילן, אחיו של אברה מנגיסטו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"ניצול ציני של החמאס"

יונית פנטה, קרובת משפחת מנגיסטו וממובילות מטה המאבק לשחרורו של אברה, אמרה ל"מעריב-אונליין": "עלינו המשפחה ביחד עם עוד כמה פעילים שבאו לתמוך, להפגין מול משרד ראש הממשלה. ההסכם ייתן לטורקיה דריסת רגל בעזה ובתוך כל זה לא מצאה ממשלת ישראל להתעקש על סעיף שמחייב את חמאס לתת דין וחשבון על גורלו. אברה לא 'פשוט חצה את הגבול', מדובר באדם לוקה בנפשו שחמאס מנצל ניצול ציני את שהותו בעזה. ולכן אם יש מקרה שמתאים לסעיף הומניטרי בהסכם, זה המקרה שלו".



היא נשמעה בטוחה באשר לגורלו של אברה והוסיפה: "דוברי חמאס משתמשים בתמונתו של אברה לצד תמונות החיילים, אנחנו יודעים גם מגורמים לא רשמיים שהם מחזיקים אותו ושהוא בחיים". על הצהרות ראש הממשלה אמרה: "אנחנו מחכים לתגובות ולמעשים. הממשלה מבדילה את החיילים מהאזרחים שנמצאים שם כדי שלא לשחק לידי חמאס שידרוש עסקת שבויים, אבל מבחינתנו ראש הממשלה חייב להזכיר את אברה באותה הנשימה. אי אפשר לטאטא מתחת לשטיח את המחויבות אליו. אנחנו לא ניתן שאברה יישכח, בשביל זה אנחנו כאן".