בצל השלכות משאל העם בבריטניה, הלכו היום אזרחי ספרד לקלפיות בפעם השנייה בתוך חצי שנה בניסיון לסיים את המבוי הסתום שמנע את הקמתה של ממשלה חדשה אחרי הבחירות הקודמות. עם זאת, לפי המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות הערב, עולה כי המפלגה העממית השמרנית של ראש הממשלה מריאנו ראחוי שוב זכתה ברוב המושבים, אם כי תצטרך תמיכה של מפלגות אחרות כדי להמשיך ולשלוט.



לפי המדגמים, המפלגה העממית קיבלה 117 עד 124 מתוך 350 המושבים, כחמישים צירים פחות מהרוב הדרוש להקמת הממשלה. מפלגת המחאה פודמוס מהשמאל הקיצוני, שהוקמה רק לפני שנתיים וחצי, רשמה הישג היסטורי כאשר הגיעה למקום השני עם 87 עד 95 צירים ודחקה בפעם הראשונה את המפלגה הסוציאליסטית למקום השלישי עם 81 עד 86 צירים. למקום הרביעי הגיעה מפלגת סיאודדנוס עם 26 עד 32 מושבים.



הבחירות שנערכו ב-20 בדצמבר הסתיימו ללא הכרעה ברורה כאשר המפלגה העממית של ראחוי, ששלטה מאז סוף 2011, הגיעה למקום הראשון עם 122 מתוך 350 מושבי הפרלמנט ובשל כך איבדה את הרוב המוחלט שהיה לה. למקום השני הגיעה המפלגה הסוציאליסטית עם 90 מושבים, במקום השלישי נכנסה פודמוס עם 69 מושבים ואחריה סיאודדנוס עם 40 צירים. זו הייתה הפעם בראשונה מאז חזרתה של הדמוקרטיה לספרד אחרי מותו של הרודן פרנקו ב-1975 ששתי המפלגות הגדולות ששלטו במדינה לסירוגין איבדו את כוחן לטובת מפלגות קטנות יותר.



מאז הבחירות היו ניסיונות של ראחוי ושל מנהיג הסוציאליסטים, פדרו סנצ'ז, להקים ממשלה חדשה, אולם הם הסתיימו בכישלון. בחודש מרץ נערכה הצבעה בפרלמנט על הקמת קואליציה בין הסוציאליסטים לבין סיואדדנוס, אולם היא לא זכתה במספר הקולות הדרוש. בעקבות זאת, החליט המלך פיליפה השישי כי יתקיימו בחירות חוזרות.



ראש הממשלה בפועל ראחוי ניצל את תוצאת משאל העם הבריטי כדי לבקש את אמון המצביעים בהמשך כהונתו. "אם אתם רוצים מדינה מאוחדת ולא ספרד קיצונית, תחשבו על זה, לכו על בטוח", אמר בסוף השבוע. "חשוב מאד להעביר מסר של יציבות מוסדית וכלכלית. זה לא הרגע להגביר את חוסר הוודאות".



מסר של יציבות. ראש הממשלה ראחוי. צילום: רויטרס
מסר של יציבות. ראש הממשלה ראחוי. צילום: רויטרס



גם מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס, הזהיר מחוסר הוודאות בשל היציאה הבריטית. "אלה חדשות רעות עבור עתיד אירופה", אמר. "אנחנו חושבים שאנחנו צריכים לעצב מחדש רעיון אחר של אירופה המבוססת על זכויות חברתיות וזכויות אדם".



עם זאת, פרשנים העריכו כי הבחירות הנוכחיות לא ישנו את תמונת המצב וסיפקו תסריטים אפשריים לעתיד הפוליטי של ספרד. אחת ההערכות המובילות הן שהסוציאליסטים יסכימו להימנע בהצבעה בפרלמנט על הקמת ממשלת מיעוט בהנהגת המפלגה העממית, אולם רק אם ראחוי יפנה את מקומו בראשות הממשלה.



לפי תסריט נוסף, הסוציאליסטים ופודמוס עשויים להסכים על שיתוף פעולה, אולם תמיכת פודמוס, שכעת נמצאת בברית עם הקומוניסטים לשעבר, במשאל על עצמאות קטלוניה והמאבק בין המפלגות על השליטה בגוש השמאל מקטינות את הסיכוי לאחדות ביניהם. סנצ'ז אף הבהיר כי הוא לא יסכים שמנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס, יהיה ראש הממשלה הבא אפילו אם מפלגתו תגיע למקום השני.



המצביעים עצמם הודו כי הם חוששים שחוסר הוודאות הפוליטי לא הסתיים עם ההצבעה אתמול וגם הנתונים שהראו על ירידה של כשבעה אחוזים במספר המצביעים לעומת הבחירות בדצמבר סיפקו הוכחה לתסכול הציבורי. "אני יכולה לראות אותנו חוזרים לפה שוב בעוד שישה חודשים", אמרה סילביה חאה, רוקחת ממדריד שהצביעה היום למפלגה העממית אחרי שתמכה בסיאודדנוס בבחירות הקודמות.