לראשונה בישראל: אבות יוכלו לצאת לחופשת לידה במקביל לנשים היולדות, כך קובע חוק חדש של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שאושר הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית וייכנס לתוקף באופן מיידי. החוק, שאושר ברוב של 64 תומכים וללא מתנגדים, קובע כי אבות יהיו זכאים לחופשת לידה שתימשך שישה ימים, כולל יום הלידה עצמו. שלושה מתוך ימי החופשה יהיו על חשבון ימי מחלה שצבר האב ושלושה ימים על חשבון החופשה השנתית שלו. "אני גאה להעביר בקריאה שלישית חוק שישפיע על הורים של 170 אלף תינוקות מדי שנה. סוף סוף יקבלו האבות את הזכות המובנת מאליה להיות עם ילדיהם בימים הראשונים לחייהם בלי להיות תלויים בחסדי המעסיק", אמרה ח"כ זנדברג עם אישור החוק, שלקידומו סייעו יו"ר הקואליציה דוד ביטן והשר זאב אלקין (ליכוד).




לדבריה של ח"כ זנדברג, שיהיה זה החוק הראשון שלה שייכנס לספר החוקים, השלב הבא יהיה להשוות את זכותם של העצמאים בנושא. עד היום המעסיק לא חויב לאפשר לאב לצאת לחופשה לאחר יום הלידה, ועובדים היו תלויים ברצונו הטוב של המעסיק, בלי שניתנה להם שום הגנה לזכות ולחובה הבסיסית להיות לצד האם והילוד בימים שלאחר הרגע המרגש. עד לאישור החוק, היתה ישראל אחת מחמש מדינות בלבד ב-OECD שלא העניקה חופשת לידה לאבות. נתונים של מחקר של מכון טאוב קבע כי חופשת הלידה לאבות מצמצמת פערים בשוק העבודה בין נשים וגברים ותורמת לחזרתן של יותר נשים למעגל העבודה.




ח"כ תמר זנדברג. צילום: מרים אלסטר פלאש 90



"בנושאים כה חשובים, אין קואליציה או אופוזיציה"


השר אורי אריאל (הבית היהודי) שהחל ביוזמת החקיקה עוד בכנסת ה-18, אמר כי "מדובר בחוק חשוב שסייע לאלפי זוגות ואני מאמין שהוא גם יחזק את התא המשפחתי בישראל, שכן האבות הם חלק בלתי נפרד מההורות ונכון לאפשר להם להיות עם התינוקות שרק נולדו. כאב לשישה ילדים ולשמונה נכדים אני שמח שהחוק עבר ושהיתה לי הזכות להיות מיוזמיו לפני שלוש שנים. אני שמח על שזנדברג קדמה אותו בכנסת הנוכחית". 



יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, התייחס גם הוא לנושא ואמר כי "החוק מהווה בשורה למשפחות הצעירות שיוכלו להתחיל את חיי ההורות ביחד ולהתגבש כמשפחה. הולדת תינוק או תינוקות חדשים הם הרגעים המרגשים ביותר בחייו של כל הורה. הזמן הזה נחוץ לתחושת הרבה ולהתחלה נוחה ולקלה יותר למשפחה". 



השר לענייני ירושלים ומורשת, זאב אלקין, בירך גם הוא ואמר: "כאב טרי בעצמי, אין לי ספק שישנה חשיבות עצומה להמצאתו של האב בימיו הראשונים לאחר הלידה. החוק יסייע הן לאב ולאם והן לרך הנולד ולכן ראיתי לנכון לסייע לחברת הכנסת זנדברג לקדם את החוק. בנושאים כאלו חשובים אין קואליציה או אופוזיציה, כולנו יחד". 



לא הכל ורוד: "אפליה בין עצמאים לשכירים"



בניגוד לתומכים, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הסתייג היום מהחוק החדש, ואמר במליאת הכנסת כי "הצעת החוק הזו יוצרת אפליה בין העצמאים לשכירים, ותגדיל את הפערים הקיימים ממילא בין בעלי העסקים הקטנים לשכירים". לדבריו, "ימי המחלה מיועדים למחלה ולא לחופשת לידה ובדיוק כמו כמו שנשים מקבלות את התשלום עבור חופשת הלידה מביטוח לאומי, כך היה צריך לנהוג במקרים אלו. בשם השוויון אי אפשר לקיים אי שוויון אחר".



עוד אמר פורר כי "הכנסת הזו לא יכולה להפלות בין מעסיק לבין עצמאי וקראתי לא פעם לממשלה ולכנסת לא להרחיב את הפערים ולצערי היום הפער הזה נהיה גדול יותר. חופשת לידה לאבות זה חשוב, גם לעצמאים לא רק לשכירים. ולכן אני קורא לשר האוצר לפעול להפסקת אפליית ציבור העצמאים".