השרים נפתלי בנט ואיילת שקד (הבית היהודי) יצביעו נגד הסכם הפיוס עם טורקיה כשיבוא מחר להצבעה בקבינט המדיני-ביטחוני, כך נמסר היום (שלישי). בהודעת הבית היהודי נמסר כי אמש עודכן השר בנט על ידי מ"מ ראש המל״ל, יעקב נגל אודות פרטי ההסכם הסופי בין ישראל לטורקיה, כולל המסמך הנלווה בנושא החיילים הנעדרים, "שהתברר שאין בו ממש". לפיכך הוחלט ששרי הבית היהודי יתנגדו להסכם הנוכחי.



השר בנט אמר כי פיוס עם טורקיה הוא חשוב לעת הזו ולאינטרסים של מדינת ישראל. "יחד עם זאת, תשלום פיצויים למחוללי פעולת טרור הוא תקדים מסוכן שמדינת ישראל תתחרט עליו בעתיד. אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה״ל.



לדברי שר החינוך, "ככל שקיימת שליטה טורקית בחמאס, מוטב להם לעשות כל שביכולתם כדי לדאוג שאורון שאול והדר גולדין ז״ל ישובו לישראל״. לדברי בנט, במסמך הנלווה להסכם הנוגע להחזרת הנעדרים, "אין ממש".



למרות ההתנגדות של אנשי הבית היהודי, וככל הנראה גם של שר הביטחון אביגדור ליברמן, לראש הממשלה בנימין נתניהו יש רוב בקבינט המדיני בעד ההסכם. ליברמן אמר אתמול בישיבת סיעת ישראל ביתנו, כי יתנגד להסכם כיוון "שלפיצוי יש השלכות רעות. לא אעשה מזה קמפיין כפי שלא עשיתי נגד עסקת שליט, אך עמדתי ידועה. יש בהסכם נקודות בעייתיות".



השר אריאל: להביא ההסכם לדיון בממשלה


בתוך כך, שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) פנה לראש הממשלה בדרישה את ההסכם עם טורקיה לדיון והכרעה בממשלה ולא להסתפק בדיון דיסקרטי בקבינט המדיני בטחוני.



במכתב ציין השר אריאל כי "להסכם יש צדדים רבים בעלי משמעות אסטרטגית הן על מדיניות החוץ של מדינת ישראל והן על האחריות והגיבוי של ממשלת ישראל לחיילי צה"ל". לפיכך כתב אריאל כי "חברי הממשלה נושאים באחריות לכל החלטה, ודאי להחלטות בעלי חשיבות רבה כל כך ולכן מן הראוי להביא את ההסכם שכפי שציינת בקולך, בעל משמעויות ארוכות טווח, לדיון בממשלה".



היום ייפגשו משפחות הנעדרים, גולדין, שאול ומנגיסטו, עם ראש הממשלה ויביעו בפניו את התנגדותם להסכם משום שהשבת בניהם לא כולה בו. המשפחות ייפגשו גם עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, הנמצא באזור לביקור פרידה, לפני שהוא מסיים את תפקידו.