"ככל שאגף החקירות מוצג בצורה לא ראויה, שקרית, מעוותת ולא נכונה, זה בוודאי מהווה עליו איום ומשם במצטבר זה מוביל לפגיעה באמון הציבור", כך אמר הבוקר (רביעי) מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך בהתייחסו לפרשות האחרונות שהסעירו את המשטרה ובשל העובדה שהפרשות, חלקן לפחות סבוכות במאבקים משפטיים. אלשיך שלח מסר מרומז: "עלינו לא היו לחצים אישיים אבל הלחץ היה תקשורתי. הגבנו כדי להשיב את אמון הציבור. חשוב שהציבור ידע שיש לנו מערכת אכיפת חוק חזקה, הגונה וישרה".



בעניין פרשת תנ"צ גיא ניר, מציין המפכ"ל כי ללא קשר להליך משמעתי, הוא הודיע לניר על כוונתו לאייש את משרת ראש חטיבת המודיעין במשטרה. "אי אפשר להותיר את חטיבת המודיעין ללא מפקד. ממילא תנ"צ ניר היה אמור לעבור תפקיד לקראת הקיץ, כך שאין בעיה לעניות דעתי ולנוכח הנחיצות באיוש התפקיד למנות קצין בכיר אחר. אם תנ"צ ניר יזוכה הוא יגיע אלי ונמצא עבורו שיבוץ ראוי לדרגת תנ"צ", אמר.



המפכ"ל התייחס למבדקים שנדרשים קצינים בכירים לעבור וחושף לראשונה בתדרוך עיתונאים לסיכום חצי שנת עבודה כי "עניינם של מספר קצינים בכירים בדרגות ניצב, תנ"צ ונצ"מ, שבמהלך המבדקים עלה חשד לגבי ביצוע עבירות פליליות, הועבר לטיפול המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש)". לדבריו, מדובר במקרים בודדים ומטבע הדברים אותם קצינים לא יכולים להתקדם. חלקם עוזבים וזה בסדר מבחינתנו" מבהיר המפכ"ל ומוסיף. " ישנם מקרים שבדרג הבכיר העברנו את ענינם לטיפול משמעתי".



אלשיך מרוצה ממצאי המבדקים עד כה. "רוב מכריע של הקצונה הבכירה עבר את המבדקים בצורה חלקה ולכן לא הצטרכנו לשלוח קצינים לבדיקות פוליגרף. היו לנו דילמות בשני מקרים, וגם בשניהם אותם קצינים הודו בקיום קשר אישי עם פקודה והעניינים טופלו. התמונה אינה עגומה אלא מעודדת", אמר.



המפכ"ל ציין כי אחרי הדרג הבכיר נדרש הדרג הבא לעבור את הליך המבדק, ביניהם קצינים המיועדים לתפקידים רגישים או ממלאים תפקידים רגישים, סנ"צים וממשיכים הלאה. "אם יהיו כאלו שמכאן והלאה הם מחליטים לפרוש זו גם מניעה מבחינתנו", הדגיש.



מפכ"ל המשטרה התייחס לשחיתות הציבורית וציין כי שום דבר לא השתנה ולכן הנושא לא נמצא בתעדוף מיוחד של המשטרה. "יש לנו יחידה מאד חזקה שעושה את העבודה והיא מחוברת לכל רשויות האכיפה והחקירה והיא הזרוע להילחם אפקטיבית בשחיתות". לדבריו הנקודה החלשה בנושא היא המניעה וכאן הוא התייחס בין השאר לרעיון שעלה במסגרת ישיבת צוות היגוי של המשטרה וחלקן פורסם במעריב אונליין לפני כשלושה שבועות , ולפיו אחרי שהמשטרה תעביר את התובנות שלה לגורמים במשרד הפנים, אלו יעבירו תדריכים לראשי רשויות כדי להעמיד אותם על הפעילות הגובלת בתחום האפור עד כדי ביצוע עבירות פליליות, חלקן לפחות שלא במודע. "חלק מראשי הרשויות מושחתים. נקודה. אבל אם יש מישהו מביניהם שנמצא במדרון החלקלק ולא מודע או לא תמיד רגיש לעבירות שהוא מבצע שהן בתחום האפור, עדיף שנציב בפניו כלים, נאיר את עיניו ונפעל בפעילות מניעה".



אלשיך התייחס גם לעתידו המקצועי ואמר כי אין לו כוונה להיות ראש השב"כ. "היו לי אין ספור הצעות מראש הממשלה והשר לביטחון פנים אולם, כבר במעמד שבו לקחתי על עצמי את תפקיד המפכ"ל הבהרתי כי כל מה שנאמר, נזרק, הובטח או הובן כהבטחה בטל ומבוטל".


המפכ"ל הוסיף והתוודה: "גדלתי בשב"כ. מאד רציתי לכהן כראש השב"כ. זה טבעי ומשהו שמתבשל בבטן, אבל ברגע שהחלטתי לקבל על עצמי את תפקיד המפכ"ל אני עסוק כל כולי באתגר הגדול הזה. זה הרבה יותר גדול מהשב"כ, בלי חלילה לפגוע בשב"כ. רבותי, אני שוטר! התאהבתי בארגון הזה".