בצה"ל מסכמים את החציון הראשון של התוכנית הרב שנתית "גדעון": מחר, היום האחרון של חודש יוני, יסתיים הליך השחרור של 2,500 אנשי קבע עליו הוחלט במסגרת התכנית. "היעד של 40 אלף עומד בעינו" מסביר גורם צבאי בכיר בצה"ל. "ירדנו ואנחנו נמצאים במספר הנמוך ביותר בשנים האחרונות. אנחנו היום מתחת ל-40 אלף ואין כוונה לעבור את המספר הזה, אלא לשמור על יציבות" הוא מסביר. "עד לפני שנתיים וחצי עמדנו על 45 אלף. בשנה האחרונה סיכמנו על שחרור של עוד 2,500 אנשי קבע. בראשון ליולי, עוד יומיים, היעד יושלם ובכך יחסכו לצה"ל שני מיליארד שקלים וחצי בתהליך לכל התכנית הרב שנתית ייחסכו 5 מיליארד שקל כי צריך לזכור שעוד 2,500 אנשי קבע שוחררו כחלק מהתהליך".



כחלק מהליך הייעול, גם גיל המפקדים בזרוע היבשה ירד באופן משמעותי וצפוי לרדת עוד יותר. "הצערת הגילאים תימשך גם בשנה הקרובה והוכח כי המהלך הזה הוא נכון", אמר גורם צבאי בכיר בצה"ל. "גיל המג"דים יתוקן במדורג כי לא ניתן לשנות גיל ביום אחד. גיל היעד למג"דים עמד עד היום על גיל 35 והגעה למח"ט בגיל 45. נקבע יעד להצעיר בשלוש שנים למג"ד ולמח"ט בחמש שנים. המהלך צפוי להחזיר אחורה את המצב כמו לפני 10 שנים". הגורם הבכיר מבהיר כי לא מדובר בדילוג על דור אלה בהליך הצהרה מדורג. "במקום לשלוח ארבעה מגדים לפו"ם (לימודי פיקוד ומטה) נשלחו פחות מג"דים בגילאים צעירים יותר. בתוך סל האיוש יבחר מי שיותר צעיר ומתאים", הוא מבהיר.



בשבוע האחרון התקבלה החלטה בצה"ל להקים גדוד מעורב נוסף. "הגדוד יצטרף לשלושה גדודים מעורבים כחלק מהתפיסה לחזק את הגדודים המעורבים" אומר גורם צבאי בכיר. "הלקח הוא שהגדודים טובים ועומדים במשימות ונכון להרחיב את הסד"כ שלהם. גם גיוס בנות לוחמות מאפשר את זה ומאפשר להוציא גדודי חי"ר לאימונים ארוכים יותר". עוד החלטה שהתקבלה בצה"ל היא להקים פלוגה חרדית חדשה בחטיבת הצנחנים בדומה לפלוגה החרדית שקיימת כבר בחטיבת גבעתי. "אחרי תחקיר והבנה הבנו שניתן לעשות את זה", אומר הגורם.



גם גל הטרור מקבל במה בסיכום החציון, "בחצי השנה האחרונה הופעל סדר כוח גדול ביהודה ושומרון", אומר הגורם הצבאי הבכיר והוסיף כי "נכון לחצי השנה האחרונה הצלחנו לשמור על יציבות. למרות ייצוב המצב באיו"ש התוכנית אימונים מתקיימת. בביצוע מול תכנון באימונים בבדיקה של המטה הכללי, רואים שהתוכנית אימונים עובדת".



עוד היסטוריה שתושלם השבוע בצה"ל תקרה כאשר ביומיים הקרובים יעבור בסיס ההדרכה האחרון לעיר הבה"דים בדרום ובכך יושלם האכלוס באופן מלא. "עיר הבה"דים מאכלסת כבר 8,000 חיילים, וזה הופך את המקום לבית הספר המרכזי להכשרות בצה"ל", אומר הגורם הבכיר בצה"ל והוסיף: "מסיכום השנה הראשונה אנחנו מבינים כי התשתיות במצב טוב, ניהול ההדרכה בזכות התשתיות עובד טוב מאוד".