הצעת חוק חדשה של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) שתעלה ביום ראשון להצבעה בוועדת השרים לחקיקה קובעת כי ועדת השרים לחקיקה לא תוכל להתנגד להצעות חוק פרטיות עליהן חתומים לפחות 61 חברי כנסת שעולה פחות מארבע מיליון שקלים. הצעת החוק תעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת והקואליציה תיאלץ להתמודד עמה בכנסת ולא לבטלה עוד קודם לכן בממשלה.



על פי מדד העצמאות של הכנסת, שערך המשמר החברתי, כ-85% מהצעות החוק המוגשות על ידי חברי כנסת מהאופוזיציה, נדחות על ידי ועדת השרים לחקיקה. רק 13% עוברות ו-2% מקבלות בעד תוך הצמדה להצעה ממשלתית. לדברי ח"כ כהן, בשנים האחרונות חלה שחיקה משמעותית במעמדה של הכנסת כגוף המחוקק, ואילו הממשלה הופכת לגוף שמחוקק בפועל.



"ועדת השרים לחקיקה מובילה לא רק לשחיקה במעמדה של הכנסת, כי אם להיעלמות הדרגתית של עקרון הפרדת הרשויות", אמר כהן. לדבריו, הוועדה הפכה בשנים האחרונות לגוף שעורך "אודישנים" להצעות החוק ומכריעה את גורלן מבעוד מועד, ללא אפשרות לעבודה פרלמנטרית. יתרה מזו, לא אחת נתקלים ח"כים המגישים הצעות פרטיות, בתופעה לפיה שרים משייכים לעצמם את החוק שהגישו אותם הח"כים, בתמורה לתמיכתה ממשלתי בחוק. פעם זה נעשה בהצמדה ופעם בצורה בוטה", הסביר יוזם הצעת החוק.



הוא הדגיש כי בעיקר בשל העובדה שבכנסת הקודמת כיהן כשר, הוא חש חשיבות רבה בהגשת החוק הנ"ל: "הכנסת הופכת אט, אט מגוף מחוקק לגוף חלש שעסוק בעיקר בקיום דיונים בוועדות. תהליך החקיקה חייב להישאר בכנסת. קואליציה צריכה להתמודד עם חוק שזוכה לתמיכת רוב חברי הכנסת, במסדרונות הכנסת ולא לקבל החלטות בממשלה. השיטה הנוכחית מעקרת חברי כנסת רבים שצריכים לחזק קשרים עם הבוחנים באודישנים שיושבים בוועדת השרים".