השר אריה דרעי הצביע בקבינט בעד הסכם הפיוס עם טורקיה, למרות מחאת משפחות גולדין, שאול ומנגיסטו על כך שההסכם לא כולל את החזרת יקיריהן הביתה. בראיון לניסים משעל ורינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" אמר השר: "חוץ מהכאב האישי של המשפחות, זה אינטרס לאומי של מדינת ישראל, ששלחה חיילים, שלוחים של כולנו, וחובתנו כאינטרס לאומי להחזיר אותם חזרה. לכן אין כאן התנגשות בין אינטרסים, של המדינה ושל המשפחות, אין כאן שני עברי המתרס. יש אינטרס אחד לכולנו. המשפחות התנהגו בממלכתיות מהלילה הראשון, כשהן ראו את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל, ולא רצו שיחזרו על שגיאות שהיו בעבר".




"כשנכנסתי לקבינט אמרתי למשפחות שאני לא יודע מה אצביע", הודה דרעי. "אמרתי שאם איווכח שהטורקים יכלו ושהייתה אפשרות להכריח או להתנות עם ממשלת טורקיה שהם יכולים להשפיע או להחזיר את הבנים שלנו, אז הייתי מצביע נגד ההסכם. אבל חד-משמעית, ושלא יהיה ויכוח, גם אלה שהתנגדו בקבינט, וכל המומחים שהיו שם, מהמוסד, מהמועצה לביטחון לאומי, אמרו חד-משמעית שנכון שלטורקיה יש השפעה על חמאס, אבל במקרה של עזה, של הדרג הצבאי, של מוחמד דף ואנשיו, אין להם שום השפעה ואין להם שום מנופים עליהם. לכן לא ניתן היה להתנות את ההסכם הזה בנושא הזה".


"יחד עם זאת, הקבינט קיבל אתמול החלטה שלא קיבל עד היום, שבשבועות הקרובים יהיה דיון מעמיק עם קבלת ההחלטות לגבי כל התנאים שאנחנו נותנים לאסירי החמאס, וזה דבר משמעותי מאוד", הדגיש השר דרעי. "הקבינט החליט אתמול גם שיהיו מנופים מול החמאס, לא תמורות, אלא מנופים, עד שנחזיר את החיילים הללו. חמאס מגלים אכזריות אדירה, להחזיק גופות ואזרחים אצלם, והם רוצים תנאים, שנתייחס אליהם לפנים משורת הדין, אז אין, נגמר. יהיה איזון מוחלט בין ההומאניות שלכם לבין ההומאניות שלנו".

רינה מצליח טענה שבהסכם עם טורקיה ישראל הושפלה, כיוון שלא קיבלה את גופות החיילים, וכיוון שהיא מפצה בכסף, מודה ומתנצלת. "לא לחינם חנין זועבי ביקשה שיבקשו ממנה סליחה", אמרה. והשר דרעי השיב: "לכולם, כולל המתנגדים, היה ברור שהפיוס עם טורקיה הוא בעל חשיבות מהמעלה הראשונה מבחינה אסטרטגית למדינת ישראל. בראייה האזורית, מול ההתפשטות של איראן, מול הטרור של דאעש, בזמן של מלחמה עולמית בטרור, טורקיה היא אחת המעצמות במזרח התיכון וכדי להשלים את הפאזל, של ברית אזורית ושל מלחמה אזורית בטרור ובאסלאם הקיצוני, עם מצרים וסעודיה, טורקיה הייתה חשובה מאוד. כולם הבינו שהפיוס איתה הוא אינטרס ראשון במעלה לישראל".

"המחיר של 20 מיליון דולר בשביל להרוויח ברית אסטרטגית כזו, הכסף כאן הוא לא המשמעותי", ציין דרעי, "אנחנו לא שילמנו כתמורה או כהתנצלות על החיילים. יש לנו כאן שיקול הרבה הרבה יותר רחב. היה צריך לגמור את הסכסוך הזה עם טורקיה, פגעו בכבודם של הטורקים, והיה צריך למצוא איזה סולם כדי לרדת מהעץ הזה. הטיוטה הזו עומדת כבר שלוש שנים, שבהן חברי הקבינט מעודכנים שיש הסכם עקרוני עם טורקיה. עכשיו זה בשל והגיע למצב שהטורקים מעוניינים, ואחרי דיון מאוד ארוך ומאוד מקיף, שנמשך בקבינט חמש שעות, הוחלט שזה האינטרס של ישראל. זה לא מהווה תקדים לשום דבר. היו תקדימים ששילמו כאן, בעסקאות כמו שליט וג'יבריל, הרבה הרבה יותר חמורים, אבל אני חושב שזו החלטה נכונה, שקולה ממלכתית ואחראית, לטובת מדינת ישראל, ולטובת המלחמה הכוללת שלנו מול דאעש, החמאס ואירן. לצרף את טורקיה לכוחות החיוביים זה דבר שהיה חסר לנו והיה חשוב מאוד".
"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00, ב"רדיו ללא הספקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו