בסדר היום לישיבת הוועד הפועל של מכון התקנים שהתקיימה ביום רביעי הופיע סעיף סתמי: "אגף הבניין". לחברי הוועד שהתעניינו בכותרת הסתומה, הוסבר שהוועד אמור לדון במינויו של עובד האגף, דני שניידר, לתפקיד מנהל האגף. אך מאחורי המינוי הטכני לכאורה, שאושר אתמול על ידי הוועד, מסתתר מהלך חשאי ומסוכן, שעשוי לגרום לחיסול מעמדו של מכון התקנים כגוף מקצועי ובלתי תלוי, שנועד להגן על תושבי המדינה מפני כשלים ואסונות, דוגמת נפילת המרפסות וקריסת תקרות.



האם הייתם מאמינים שיו"ר החברה שבנתה את פרויקט "המרפסות הקורסות" לפני שלוש שנים יהיה האיש המרכזי בוועדת המכרזים הממנה את המפקח על תקני הבנייה? זה בדיוק מה שקורה בימים אלה במכון התקנים.



את הצעת המינוי של ראש אגף הבניין הגישה ועדת מכרזים שבחרה בשניידר ברוב של 1:4. לפחות לשניים מבין חמשת חברי ועדת המכרז יש עניין אישי רב מאוד באגף הבניין. בראש ועדת המכרז עומד איש העסקים אורי דורי, בעל מניות (15.5%) ויו"ר חברת הבנייה אורתם סהר, קבלנית ביצוע גדולה של פרויקטים של תשתיות, בנייה ציבורית ובנייה למגורים בהיקף של אלפי דירות בשנה.



בסוף 2013 קרסו מרפסות בבניין שבנתה החברה עבור חברת גינדי השקעות. בעקבות האירוע התבקש מכון התקנים על ידי גינדי לבצע בדיקות בבניינים נוספים שבנתה אורתם. למרות היקף הפעילות הגדול והגאות בענף שבו היא פועלת, הפסידה החברה בשנה שעברה למעלה מ־15 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2016 נרשם רווח קטן יחסית של 970 אלף שקל. בעל השליטה בחברה, אמיר נחום, נעצר בתחילת החודש על ידי חוקרי רשות ניירות ערך ונחקר בחשד לשורת עבירות של הטעיית משקיעים, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון.



בעל עניין נוסף המעורב במינוי הוא יהודה ("יודקה") שגב, סגן יו"ר הוועד הפועל של המכון ונציג בכיר של התעשיינים. הוא ממלא את התפקיד בהתנדבות, והוא מעורב מאוד בפעילות השוטפת של המכון. שגב התגייס לתפקיד בעקבות פרישתו של היו"ר הקודם אמנון כהן, ודאג להרגעת הרוחות במהלך התקופה הסוערת שעבר המכון לאחרונה. שגב מוכר בציבור בעיקר כמנכ"ל התאחדות התעשיינים, אבל יש לו כובעים נוספים. בין היתר הוא מכהן כיו"ר פעיל של חברת הבנייה והתשתיות הגדולה שפיר הנדסה. החברה בונה תשתיות ברחבי הארץ, ובהן נמל חדש במפרץ חיפה, כבישים, גשרים, מערכות מים וביוב, וגם בתי מגורים. שפיר שולטת גם ב־30% משוק המחצבות, המושפע מאוד מהתקנים הנוגעים לחומרי הבנייה.



יהודה יודקה שגב, צילום: אסף שילה
יהודה יודקה שגב, צילום: אסף שילה



שפיר הנדסה, כמו אורתם סהר בראשות דורי, נחשבת ללקוח גדול של אגף הבנייה במכון התקנים, הבודק את עמידתם של המבנים שהיא בונה בתקן הישראלי. המשמעות של מנהל אגף, החייב כאמור את משרתו הנוחה למנהלי החברות הנזקקות לשירותיו, גדולה מאוד. מנהל אגף במכון התקנים חייב להיות בלתי מוטה. החלטה שגויה עלולה לעלות בחיי אדם. לעתים קרובות מתעוררות מחלוקות לגיטימיות בין החברות הנדרשות לעמוד בתקנים מורכבים, לבין מי שאמורים לבחון את עמידתם בתקנים. עיכוב באישור או מניעת אישור תקן לפרויקט גדול עלולים לעלות לחברה הזקוקה לאישור מיליוני שקלים רבים. "עיגול פינות" מצד הבודקים עלול לעלות בחיי אדם.



כמו לארגונים כלכליים אחרים, גם לקבלנים יש נציגות בוועד הפועל (המשמש דירקטוריון) של מכון התקנים. אולם איש מארבעת הנציגים של הקבלנים לא שותף בוועדת המכרז, מטעמי ניגוד עניינים: השפעה של בעלי עניין על מינוי ראש האגף עלולה להיות כרוכה בסכנת חיים לכל מי שמתגורר בדירה או נזקק לתשתיות המדינה.



אגף הבניין הוא האגף החשוב ביותר של מכון התקנים. זהו האגף הממונה על בדיקת עמידתם של מבנים בתקן. ללא אישור עמידה בתקן אי אפשר לאכלס בניין או לפתוח גשר לתנועה. כך למשל קבע אגף הבניין של מכון התקנים כי הפרויקט המפורסם של חברת גינדי השקעות לא עמד בתקן, ולכן נפלו המרפסות בבניין. לאנשי האגף יש השפעה גדולה על הוועדות הקובעות את התקנים, והוא בודק ומאשר את מרבית הפרויקטים בתחום הבניין והתשתית.



למרות זאת, תפקיד מנהל האגף לא היה מאויש בשנים האחרונות במינוי של קבע. את התפקיד ממלא בינתיים צבי גרינוולד במעמד של ממלא מקום. מטעמים ארגוניים שונים, בחרה הנהלת מכון התקנים שלא לאייש את המשרה. אבל בשנה האחרונה פוקדת את המכון סערה על רקע חילופים תכופים בהנהלה, כשלים ניהוליים, חקירה של מבקר המדינה על שורה של מחדלים וחריגות, משבר כספי מחריף ויוזמות לפירוק המכון ולהעברת בדיקות התקנים למעבדות פרטיות.


במרץ השנה הודיע יו"ר המכון, אמנון כהן, על פרישה. כהן הספיק לכהן בתפקידו חודש אחד. להודעתו קדם שידור של תחקיר בתוכנית "עובדה", שהעלה חשדות חמורים שכהן קיבל שוחד מעבריין בזמן שכיהן כחבר כנסת מטעם ש"ס. שבועות מספר מאוחר יותר החלו גם הליכי הפרישה של המנכ"ל אלי שטיין. שטיין לקה במחלה המונעת ממנו להמשיך בעבודתו, ובימים אלה מתנהל עמו מו"מ על תנאי פרישתו.



בחירתו של אורי דורי לתפקיד היו"ר הייתה מפתיעה. השליטה במכון התקנים נתונה בידי גופים שלרובם יש עניין להשפיע על מדיניות התקנים: גופים אלה, כמו התעשיינים, הקבלנים, לשכות מסחר וצרכנים, משגרים את נציגיהם לוועד הפועל, המנחה את פעילות המכון, אך אינו מעורב ישירות בניהולו. נוכח האינטרסים הגלויים של בעלי השליטה, נהגה המדינה עד כה למנות לתפקיד היו"ר איש ציבור שאינו קשור בבעלי העניין ולכן יכול לשמש בלם ומפשר בין בעלי האינטרסים. קודמיו של דורי בתפקיד היו חבר הכנסת לשעבר אמנון כהן, ולפניו השר לשעבר רן כהן.



מינויו של דורי הוסבר בין היתר בדוחק הזמן, נוכח המצב המשברי במכון ופרישתו הבלתי צפויה של אמנון כהן. דורי, לשעבר נשיא התאחדות בוני הארץ, ידוע בפעילותו הציבורית והעסקית. ב־2011 הוא הפסיד את השליטה בחברת הבנייה שיסד, א. דורי, לחברת גזית גלוב שבשליטת חיים כצמן. זמן קצר לאחר ההשתלטות נקלעה החברה להפסדים כבדים, כתוצאה מתמחור שגוי של מלאי העבודות שקיבלה על עצמה לבצע.



הוא נכנס לתפקידו בתקופה קריטית, כאשר מעל המכון מרחפת סכנת סגירה או מכירה לגורמים פרטיים. מגמת ההפרטה של בדיקות התקן גרמה לתחרות משמעותית בענף. המכון מתקשה להתייעל כדי לעמוד בתחרות עם גורמים פרטיים וסובל מכשלי ניהול. דוח מבקר המדינה שיתפרסם בשבועות הקרובים צפוי להצביע על שורת כשלים, ובהם מינויים בלתי חוקיים, חריגות שכר ועבירות מס.



אגף הבניין צבר הפסדים של עשרות מיליוני שקלים, בעוד הנהלת המכון אינה מצליחה ליישם תוכנית התייעלות, שצריכה לכלול פיטורים של כ־150 עובדים שאין להם תעסוקה. במסגרת הדיונים המתקיימים בימים אלה על חוק התקציב החדש, נבחנת אפשרות לתיאגוד מחדש של המכון כחברה מסחרית, ומכירתו למשקיעים פרטיים. תוכנית ההפרטה צפויה להיתקל בהתנגדות העובדים, שרבים מהם עלולים לאבד את מקומם כתוצאה מההפרטה, וכן של הארגונים הכלכליים השולטים במכון ומשפיעים על התנהלותו. בעלי העניין העיקריים במכון הם התעשיינים, המשתמשים בהשפעת המכון על מדיניות התקינה, כדי להביא לאישור תקנים המגבילים יבוא המתחרה בתעשייה המקומית.



הצעת חוק שיזם ח"כ רועי פולקמן מכולנו ועברה בקריאה טרומית בכנסת, אמורה להעביר את הוועדות הקובעות את התקנים לשליטת הציבור, ולצמצם את השפעת בעלי העניין על ועדות התקינה.



חבר הכנסת רועי פולקמן, צילום: יח''צ
חבר הכנסת רועי פולקמן, צילום: יח''צ



אורי דורי מסר בתגובה: "העובדה שאני מנהל חברת בנייה אינה רלוונטית, מפני שהמועמד בא מתוך המכון. אין שום קשר בין האיתור של האיש הכי מתאים לעובדה שאני מנהל בענף הבניין. אני השתתפתי רק בישיבה האחרונה על המינוי. פתחו את המעטפות בנוכחותי, היה צוות של ועדת איתור של שמונה אנשים. ההחלטה על המינוי הייתה פה אחד, ולא רק הפה שלי".



ממכון התקנים נמסר בתגובה: "תהליך החלפתו של ממלא מקום ראש אגף הבניין החל טרם כניסתם של אורי דורי ושל יהודה שגב לתפקידם במכון. ההחלטה התקבלה על ידי המנכ"ל הקודם (ולא על ידי היו"ר). ועדת המכרזים שבחרה את המועמד להחלפתו מונתה בהתאם לתקנון וההסכמים במכון. אורי דורי הצטרף רק לשלב האחרון. מינויו של מחליפו לתפקיד, עובד ותיק של המכון, נתקבל פה אחד על ידי כל חברי הוועדה, לרבות נציג הוועד ונציג ההסתדרות בוועדת המכרזים. אין קשר ואין שום ניגוד עניינים בבחירת מועמד לתפקיד ראש אגף הבניין, וכל ניסיון לקשור קשר שכזה נובע משיקולים לא ענייניים של מי שכנראה נכשלו במכרז".



יהודה שגב סירב להגיב.



[email protected]