על רקע גל הטרור, התפרסם היום (שישי) דוח הקוורטט של רוסיה, ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי, העוסק בקיפאון המדיני ובמצב תהליך המו"מ בי-ם, בין ישראל לפלסטינים. בדוח כותבים שרי החוץ של המדינות החברות בקוורטט, כי פתרון שתי המדינות מתרחק ובשטח משתרשת מציאות של מדינה אחת לשני עמים. חברי הקוורטט קוראים בדוח לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולנשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לחזור לשולחן המשא ומתן ולהראות מחויבות לפתרון שתי המדינות.



בדוח נכתב כי "התרחבות הבנייה בהתנחלויות שמה בסכנה את פתרון שתי המדינות. אי היציבות בעזה והמצב ההומניטרי הקשה, מזינים את אי היציבות באזור ומביאים למסקנה שחייבים להגיע לפתרון במו"מ". בפרק ההמלצות, קוראות המדינות החברות בקוורטט לרשות הפלסטינית להפסיק את ההסתה, להגביר את הפעילות נגד הטרור ולגנות פיגועים. לישראל ממליצים להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ואת ההשתלטות לדבריהם על שטחי C בגדה המערבית. בנוסף בדוח מברכות חברות הקוורטט על יוזמת השלום הצרפתית.



בישראל, חששו כי ביקורת קשה בדוח תביא למהלך נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, עם זאת אומרים בישראל כי לא מדובר בביקורת חדשה ושהמאמצים של ישראל ל"רכך" את הדוח נשאו פרי מאוחר. 



פדריקה מוגריני. צילום: רויטרס
פדריקה מוגריני. צילום: רויטרס



שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה: "חייבים גם בזמן כזה להכניס חיים אל תהליך המו"מ בין ישראל לפלסטינים ובאופן דחוף. האלימות מרימה ראשה בכל יום עם קורבנות משני הצדדים. יותר מדי ישראלים ופלסטינים איבדו תקווה. הצדדים חייבים לחזור לשולחן המו"מ. מדיניות ההתנחלויות חייבת לבוא לקיצה והפלסטינים חייבים לשים סוף לטרור ולהסתה. שני הצדדים חייבים לחתור לפתרון שתי המדינות. רק מו"מ יביא לשלום.




"לא נתנצל"



ממשרד רה"מ נמסר בתגובה כי "ב-24 השעות שלפני פרסום דוח הקוורטט, ירו ודקרו מחבלים פלסטינים ישראלים חפים מפשע בשלוש תקריות שונות. גרמו למותם של שניים ולפציעתם של אחרים. היום, אב צעיר נרצח ואשתו וילדיו נפצעו כאשר מכוניתם רוססה ביריות. אתמול, נערה ישראלית בת 13 נדקרה למוות שעה שישנה במיטתה. הרשות הפלסטינית לא רק שנמנעה מלגנות את הרצח המחריד, היא אף היללה את הרוצח כ'שהיד' בתקשורת הרשמית.



עוד הוסיפו ממשרד רה"מ כי "למרבה הצער, הדוח כלל אינו מציין את התשלומים שמשלמת ההנהגה הפלסטינית לטרוריסטים מורשעים ולמשפחותיהם. ככל שהאלימות חמורה יותר, כך התשלום גבוה יותר. מנהג זה של הפלסטינים חייב להיפסק. אנו מצרים על כישלון הקוורטט לטפל בשורש האמיתי של הסכסוך: סירובם העיקש של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי בגבולות כלשהם".



על הדרישה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות מסרו ממשרד רה"מ כי "הדוח אף מנציח את המיתוס לפיו הבנייה הישראלית ביהודה ושומרון היא מכשול לשלום. כשישראל הקפיאה התנחלויות, היא לא קיבלה שלום. כשישראל עקרה את כל ההתנחלויות מעזה, היא לא השיגה שלום. היא קיבלה מלחמה".



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון אמר בתגובה לפרסום הדוח כי "לא נתנצל בפני הקהילה הבינלאומית על בנייה בבירתנו הנצחית ירושלים. דוח הקוורטט הדגיש את תוצאותיה הרצחניות של מסכת השקרים וההסתה של הרשות הפלסטינית. היום נהרג אב אל מול עיני ילדיו הקטנים, והרשות הפלסטינית ממשיכה את מפעל ההסתה. על ההנהגה הפלסטינית להבין שיוזמות בינלאומיות לא יובילו לשלום במזרח התיכון".