ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן אישרו מכרז להקמת 42 יחידות דיור בקרית ארבע, מקום מגוריה של הלל יפה אריאל ז"ל, שנרצחה בפיגוע ביום חמישי. מדובר במכרז שהוקפא לפני כשנה וחצי וכאמור בסוף השבוע הופשר.



הממשלה הורתה על מספר צעדים בתגובה לפיגועים. אתמול הטיל צה"ל, לראשונה מאז מבצע "שובו אחים" בשנת 2014, כתר מלא על חברון ועל כפרי הסביבה. הכתר מלא בחלק מהכניסות לחברון וכתר נושם בנקודות אחרות, כשהכתר המלא חל על כ-700 אלף פלסטינים. בנוסף צה"ל הקפיץ כוחות לאיו"ש ומתגבר את הגזרה בשני גדודים של חטיבת הצנחנים וגדוד מחטיבת גולני. 



במקביל, הורה שר הביטחון, אביגדור ליברמן לשלול את כל היתרי העבודה של תושבי כפר בני נעים שממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע בקריית ארבע, שבו נרצחה הנערה הלל יפה אריאל ז"ל וכן המחבלת שביצעה אתמול את ניסיון הפיגוע במערת המכפלה.



בנוסף לפעולות של צה״ל וכוחות הביטחון בשטח, הורה ראש הממשלה לקזז מיידית את מלוא הסכום שהרשות הפלסטינית מעבירה למחבלים ולבני משפחותיהם. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הרשות הפלסטינית מעבירה את הכספים למחבלים באמצעי הלבנה שונים וככל שמעשי הטרור חמורים יותר, כך התשלומים גדלים. ראש הממשלה הורה לקזז את כל סכום התמיכה במחבלים ומשפותיהם מכספי המסים שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית מדי חודש. ישראל סבורה שעידוד הטרור על ידי ההנהגה הפלסטינית הן בדברי הסתה והן בתשלומים למחבלים ולבני משפחותיהם מהווים תמריץ


לרצח". החלטה נוספת שהתקבלה היא הקמת בית קברות למחבלים.



"דם ההרוגים על ידי צוקרברג"


בתוך כך, הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס הערב בעקבות שני הפיגועים הרצחניים שאירעו ביומיים האחרונים והשרים נפתלי בנט וגלעד ארדן מצביעים על אחד האשמים לדעתם - פייסבוק. בנט יציג תכנית לטיפול ב"טרור הוויראלי", הכוללת את הדרישה למנוע את השימוש בפייסבוק ובאינטרנט בכל מרחב הר חברון, כפעולה מניעתית, זאת מכיוון שלטענתו הפייסבוק הוא כלי ההסתה המרכזי בגל הטרור הוויראלי. 

 השר לביטחון פנים ארדן התראיין היום בתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2, ותקף את הרשת החברתית ואת מייסדה מרק צוקרברג: "פייסבוק מחבלת במאמצי המשטרה ללכוד מחבלים. "דם ההרוגים על ידיו של צוקרברג. קורא לאזרחים למרוד בפייסבוק".

בנט גם דורש לעצור את כל פעילי חמאס ביו"ש כמו שבוצע ב'שובו אחים' ולעצור מחדש את משוחררי שליט שעברו עבירות בשנתיים האחרונות. "אנחנו לא יכולים שוב להסתפק בהטלת סגרים או בעצירת כספים לרשות תוך שהמשפחות ממשיכות לקבל את התשלום. ללא פעולה מיוחדת, המשפחה של רוצח הלל אריאל תקבל קצבה כבר בראשון לחודש אוגוסט. מדובר בפיגועים שבהם שולט אלמנט חיקוי שמגיע דרך הרשתות החברתיות", אמר בנט. לדבריו, הדרך להתמודד עם אותו "טרור ויראלי" היא פגיעה מיידית בסביבת המפגע, הכוללת את גירוש המשפחה בתוך איו"ש, הריסת ביתה ומנגד קידום בנייה מסיבית בקריית ארבע.



בטנ מבהיר, כי נדרשת גם פעולה צבאית: "יש לחדש פעילות צבאית מלאה של צה"ל בשטחי A ו-B, לבצע "מיני חומת מגן" על אזור הר חברון ולעצור תנועה פלסטינית על כביש 60". לדברי בנט, רק פעולה דרסטית תבלום את גל הטרור הוויראלי. "אסור להמשיך באותה מתכונת מן העבר, חייבים להחליף דיסקט". 



"הרשת שלו מחבלת במאמצי המשטרה ללכוד מחבלים. צוקרברג. צילום: רויטרס
"הרשת שלו מחבלת במאמצי המשטרה ללכוד מחבלים. צוקרברג. צילום: רויטרס



"ננקטו צעדים קשים שלא ננקטו כבר זמן רב"


שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ביקר הערב (שבת) במקום פיגוע הירי שארע אתמול ליד חברון ובו נרצח מיכאל מרק. הוא הדגיש כי כרגע המשימה העיקרית היא לתפוס את החוליה שביצעה את הפיגוע אתמול. מעבר לכך, אומר השר ליברמן, כי ביומיים האחרונים ננקטו צעדים קשים שלא ננקטו כבר זמן רב על-מנת להרתיע ולמנוע פיגועים נוספים, כשחלק מהצעדים הם צעדים צבאיים הכוללים כתר על 700 אלף איש באזור חברון, גלי מעצרים, הריסת בתי המחבלים והכנה להריסת בנייה בלתי חוקית ביו״ש, חלק צעדים מנהליים הכוללים שלילת היתרי עבודה של כל הכפר בבני נעים וצעדים מדיניים הכוללים קיזוז הכספים שמעבירה הרשות הפלסטינית, לאסירים ולמשפחות המחבלים מהכספים שמעבירה לה ישראל.



"בנוסף אישור הבנייה של 42 יחידות דיור בקריית ארבע יהווה מסר חשוב שכל פיגוע רק יחזק את ההתיישבות היהודית ביו״ש. כל אלו הם חלק משורת פעולות שננקטות, כגון אי-החזרת גופות מחבלים ופעולות נוספות שינקטו למלחמה בלתי-מתפשרת בטרור", אמר השר ליברמן.



שר הביטחון ליברמן בסיור במקום הירצחו של מיכאל מרק. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון
שר הביטחון ליברמן בסיור במקום הירצחו של מיכאל מרק. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון