שרת החוץ לשעבר, ח"כ ציפי לבני זומנה לתשאול ביחידה לפשעי מלחמה של משטרת בריטניה בחשד למעורבת בפשעי מלחמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ב-2008. רק בתום מגעים קדחתניים בין שתי המדינות קבלה לבני חסינות שאפשרה לה שלא להתייצב לתשאול.

ביום חמישי קיבלה שגרירות ישראל בלונדון מכתב מיחידת פשעי המלחמה של הבולשת הבריטית, הסקוטלנד יארד, שאותו התבקשה להעביר ללבני, כך מדווח "הארץ". במכתב צוין כי משטרת בריטניה מודעת לכך שלבני צפויה להגיע במהלך סוף השבוע ללונדון, ולכן היא מתבקשת לסור לתחנת המשטרה לצורך תשאול. 

התשאול נועד לעסוק במעורבותה של לבני בביצוע פשעי מלחמה ובהפרות של אמנת ז'נבה כחלק מתפקידה כשרת החוץ, ממלאת מקום ראש הממשלה וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בשנת 2008. בשנים האחרונות הגישו ארגונים פרו-פלסטינים שורה של תלונות נגד בכירים ישראלים ובהם לבני בנוגע למבצע "עופרת יצוקה". התיק נגד לבני נמצא בשלב המתקדם ביותר.

על פי הדיווח, המכתב התקבל יומיים לפני ביקורה המתכונן של לבני בלונדון והודגש בו כי מדובר בתשאול על בסיס התנדבותי ובהסכמה בלבד, שמטרתו לקבל מלבני מידע והבהרות לגבי החשדות נגדה. 

בעקבות קבלת המכתב החלו מגעים בהולים בין שגרירות ישראל בבריטניה לבין משרד המשפטים ומשרד החוץ בירושלים בנסיון למצוא פתרון לסוגיה. עוד דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן בפרטים וכך גם שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

"לא אקבל השוואה בנינו לבין הטרוריסטים", לבני. צילום: פלאש 90
"לא אקבל השוואה בנינו לבין הטרוריסטים", לבני. צילום: פלאש 90


לאחר המגעים הדיפלומטיים סוכם עם משרד החוץ הבריטי כי תיקבע ללבני פגישה עם השר לענייני המזרח התיכון בממשלת בריטניה וכי ביקורה של לבני בלונדון יקבל מעמד של "משימה דיפלומטית מיוחדת", מה שיעניק לה באופן אוטומטי חסינות ממעצר ומהעמדה לדין. במקביל, שגרירות ישראל בבריטניה מסרה לסקוטלנד יארד כי לבני לא תגיע לתשאול.

"לא אקבל כל השוואה בנינו לטרוריסטים"

לבני עצמה התייחסה בנאומה בכנס "הארץ" בלונדון לזימונה לתשאול ואמרה שסוגיית האיום המשפטי על בכירים ישראלים שמגיעים לבריטניה היא "בעיה קשה ביחסים בין המדינות", שאותה יש לפתור אחת ולתמיד.

"הוזמנתי לדבר כאן על מה שאני מייצגת וזאת השאיפה לשלום", אמרה לבני. "אבל במשך שנים כל ביקור שלי בבריטניה הוא תחת איום של צו מעצר בעקבות מבצע צבא חשוב שישראל ניהלה נגד החמאס בעזה בהיותי שרת חוץ וחברת קבינט. פעם אחת הוצא צו מעצר נגדי והחוק הבריטי תוקן אבל לא מספיק".

"אני לא אקבל שום השוואה בין חיילי צהל או טייס שמנסים להימנע מפגיעה באזרחים לבין טרוריסטים. אצלם החקירה אם הם מפספסים את האזרחים אצלנו מתנהלת חקירה על כל פגיעה", הוסיפה לבני. 

"ישראל היא דמוקרטיה שיודעת לפקח על מערכת הערכים שלה. כפי שאנחנו מכבדים את מה שבריטניה עושה נגד הטרור הבינלאומי וישראל פתוחה בפני כל שר בריטי לביקור בלי שאלות על החלטותיו בקבינט  - אני מצפה שכך יכבדו כאן את ישראל. זאת הציפיה שלי ושל מדינת ישראל מממשלת בריטניה. דווקא בגלל היחסים הטובים בין המדינות ומהעובדה שאנחנו חולקים ", אמרה שרת החוץ לשעבר. 

יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג פנה לשר החוץ הבריטי לאחר זימון לבני לתשאול: "הגיע הזמן שתתעסקו בטרור ולא באלו שלוחמים בו - ההתנהלות הנוכחית נותנת גב לרוצחי ילדים. פעולות מסוג זה מעמידות באור מגוחך את הקריאות של הממשל הבריטי למאבק בטרור האסלאמי הקיצוני והן נותנות רוח גבית לרוצחי ילדים המפרשים פעולות מסוג זה כלגיטימציה למעשיהם".