ילדיו של מיכאל מרק שנרצח ביום שישי בפיגוע ירי בכביש 60, סיפרו היום (שני) לאמם חוה כי האב נקבר אתמול. יממה לאחר שהאם שנפצעה קשה בפיגוע שבה להכרה, ילדיה בישרו לה את הבשורה המרה. חוה מאושפזת עדיין בבית החולים הדסה עין כרם ומתאוששת מהפציעה. יום לאחר שאביה הובא למנוחות בתו אורית מבהירה כי האחים מחזקים זה את זה: "אבא שלנו לא היה מסכים לנו להישבר. הוא לא נתן לאף אחד להישבר אף פעם, לאף אחד. תמיד עשה הכל בשבילנו, עכשיו אנחנו ביחד כל הזמן, מחזקים אחד את השני, נותנים כוחות לעם ישראל. הוא היה אדם מדהים". 



בתם של מרק וחוה, אורית סיפרה כיצד קיבלה את ההודעה שהוריה היו בפיגוע ירי: "באנו, ישבנו בסלון, אף אחד לא אמר לנו מה קורה, ופחדנו, כי הבנו שמשהו רע קרה. לא חשבתי שזה משהו כזה רציני, אמרתי אולי מישהו נפצע בקטנה, ואמרו שאבא ואמא פצועים קשה. היה ברור שאבא כבר לא פה, ישר הלכתי לקרוא למנחה, שאמא תחיה. התפללתי הרבה, ישבנו וחיבקנו את רינת ואסתר, הן כאלה קטנות וגיבורות, ולא מגיע להן את זה, לאף אחד מאיתנו לא מגיע את זה". על התמיכה הרבה שקיבלה ממשפחה הוסיפה הבת: "אבא שלי עדיין איתנו. הוא שומר עלינו ואוהב אותנו. אם הוא היה רואה את כמות האנשים שבאה לפה, הוא היה גאה, אנחנו נפיץ את האור העצום. ככה הוא חינך אותנו. תמיד כשהיה לנו קשה, הוא עשה הכל שנהיה שמחים ומאושרים. מה שמיכי עשה בחייו והספיק, הוא היה אדם שפעל בתורה, בצדקה, בכסף, באחדות, ובחיבור של אנשים. הוא לא אמר מילים גדולות, אלא חיבר אנשים".

בתו של מיכאל מרק ז"ל

על הנתינה שאפיינה את אביה סיפרה הבת: "הוא היה לארג', נתן כל מה שרצינו. תרם ביד רחבה, גם לאנשים שהוא לא הכיר, הוא היה אבא של כולם. אנשים מעריכים אותו, ואני מרגישה שהוא בכל אדם בישראל. אבא שלי היה אדם קדוש, כל מי שיתפלל, אני בטוחה שהוא יעזור לו. הוא מרפא את אמא שלי, שמחלימה בצורה יוצאת דופן, שאף אחד לא חשב שהיא תצליח, אמא שלי, שכמעט מתה. אמא שפקחה עין ואף אחד לא האמין שזה יקרה. אמא שאמרה לי שהיא שמחה שהיא פה".


"אבא ואמא היו כמו אחד"



כעת מתמקדת המשפחה בהחלמתה של האם שכאמור, קיבלה היום את ההודעה הקשה. "אבא ואמא היו כמו אחד, מישהו סיפר לנו בשבעה שאמא היתה חצי בנאדם שהוא היה במילואים. הם היו מדברים ביניהם בעיניים. הם כל כך היו גאים בנו. הם אהבו אותנו בצורה הכי נעימה שיש. הם אהבו אותנו מאוד. אמא שלי עדיין איתנו, ואבא שלי עם כל אחד פה. הוא שומר עלינו ואוהב את עם ישראל כ"כ. אם הוא היה רואה את כמות האנשים שבאה לפה, הוא היה גאה. אנחנו אנשים מאמינים, ונמשיך להיות כאלה, וננסה להמשיך ולהיות טובים יותר".

אלחנן קלמנזון, אחיינו של מרק סיפר גם הוא על הרגע בו קיבל את ההודעה על הפיגוע, וכשהגיע לזירה גילה כי מדובר בבני משפחתו. "חזרתי הביתה בערך ב-14:30, וב-14:52 קיבלתי הודעה על ירי באדוריים, וישר עפתי למקום. הגעתי, ביחד איתי הגיע האמבולנס, וראיתי את הטויוטה הפוכה, אמרתי לעצמי שזה לא יכול להיות מיכי. ואז ראיתי את הפציעה של חוי, ופתאום ראיתי שהיא ממלמלת, אבל לא אליי. ואז אמרתי לעצמי, היא פצועה אנוש, ואז ראיתי את מיכי בכיסא הנהג, ולא היה מה לטפל כבר, ואז הלכנו לראות מה אפשר לעשות. בגלל שהרכב התרסק, היה צריך לוודא של מי הוא. אמרתי לעצמי בראש, 'אל תסתכל ימינה, אתה לא רוצה לזכור את דוד שלך ככה'", אמר האחיין.

האחיין סיפר על רגעי אי הוודאות, כאשר שמע כי שניים מהילדים היו עם הוריהם ברכב שנפגע: "ביררתי איפה כל הילדים, ואז אורית אמרה לי שפדיה ותהילה נמצאים עם אמא ואבא, ונלחצתי כי לא ראיתי אותם. את אורית, רינת ואסתר. הם לא כל כך הבינו מה קורה, קצת נבהלו. הן הבינו שקרה משהו, ואז התחלנו למצוא את כולם ולהודיע להם".

ילדיו של מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
ילדיו של מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם


מיכאל מרק הובא אתמול למנוחות בירושלים. לפני מסע ההלוויה יצאו עשרת ילדיו בקריאה נרגשת להגיע: "הוא לא היה אבא רק שלנו, אבא שלנו היה אבא של כל כך הרבה אנשים". מעל לאלף איש גדשו את אולם בית המדרש של הישיבה בעתניאל, ביניהם תלמידיו של מרק וחבר הכנסת יהודה גליק (ליכוד) שרו לזכרו ולאחר מכן ספד לו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.

הבן יהושע ספד: "אבא אתה לא אוהב דיבורים. הייתה בך עוצמת הרכות, מבט אחד חודר ואני מהרהר בתשובה. ככל שעוברות השנים מתבררים עוד עומקים ומגלים קהל מעריצים. אבא איש קבלה והכלה נתינה אינסופית, מחשבה רבה טבעתי במצולות חסרונך יבש ליבי, צמא לאהבתך. לקח אלוקים את מבוקשו ואנחנו מה?".

הבת מרים הוסיפה בכאב: "רק לפני שבוע הייתה שבת יפה ומרגשת, הסתכלתי עליך והייתי גאה. כמה היית גאה בנו. אמרת לי כמה אתה אוהב אותי. כמה דיברנו והתקרבנו, עברנו דרך מורכבת, תמיד האמנת והיית גאה בי, היית איתי בשמחות ובנפילות, אני לא מאמינה שאינך איתנו. איזה אבא היית לנו, הרעפת אהבה ונתת כוח. מבטיחה שאני אהיה חזקה ואשמור על כולם. נשאר יחד המשפחה היפה שבנית. תודה על שמונה עשרה שנים שטיפחת אותנו ולא נתת ליפול, תן לנו כוחות ואמונה לחיות, לא ליפול. נזעק לאבא מלמעלה שירחם עלינו היתומים ועל עם ישראל".


"אסון למשפחה ולעם ישראל"



הרב בנימין קלמנזון ראש הישיבה בעתניאל, נשוי ליוכי, אחותו של מרק: "למה לקחת את הצעירים, למה לא לקחת אותי? כל מה שמיכי נגע הפך לזהב. הוא סייע לכולם, לבנות בית, לא לפשוט את הרגל ולא לפשוט את היד. הצלחת לפעול ולהזיז דברים בלי להכעיס את אחד, בלי מלחמות. איש של אהבה. אתה תחסר לקהילה כאן, אתה תחסר לישיבה ולכל עם ישראל. באופן אירוני אתה תחסר גם לעם של הרוצחים שלך. אתה עזרת גם להם. אנחנו נמשיך לפעול לשלום ולסייע לשכנים הערבים שלנו. אני אומר לשכניי הערבים - אם לא תכרתו את היד של הרוצחים הם יכרתו אתכם. אתם תסבלו ראשונים".

ראם הכהן, ראש הישיבה אמר ל"מעריב אונליין": "זה אסון גדול למשפחה, ליישוב, לישיבה ולעם ישראל. מדובר באדם שבנה, ניהל, למד ולימד בישיבה הזאת. מצד היישוב זה דבר לא פשוט. חז"ל לימדו אותנו ששלושת הימים הראשונים מוקדשים לבכי. מוות של אדם כזה הוא כמו חורבן הבית. אנחנו עוסקים בכאב הגדול, יש כאן רעידת אדמה. אנחנו דורשים מראש הממשלה לקחת אחריות".

הלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם
הלוויית מיכאל מרק. צילום: מרק ישראל סלם


כזכור, מרק, אב לעשרה ילדים, ניהל את ישיבת ההסדר בעתניאל, משם עבר לכהן כמנכ"ל החברה לפיתוח הר חברון, עד לפני כשלוש שנים, אז חזר לנהל את הישיבה בעתניאל. הוא נרצח בפיגוע ירי שהתרחש באזור דרום הר חברון, סמוך לצומת אדוריים כ-15 ק"מ דרומית לקריית ארבע. כתוצאה מהפתיחה באש, התהפך הרכב ונפגעו ארבעה מבני המשפחה. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו של מרק ואשתו נפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים עם פגיעה חודרת בפלג גופה העליון, כשהיא מורדמת ומונשמת. ילדיהם של בני הזוג, שנכחו עמם ברכב נפצעו גם הם, תהילה בת ה-14 נפצעה באורח בינוני עד קשה עם חבלת בטן ופדיה בן 15 נפגע באורח קל. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לפצועים ופינו אותם לבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים.

לאחר האירוע אמר הבן פדיה "ירו עלינו מהצד השמאלי של אחותי, היא ישבה משמאלי. פתאום אבא לא זז יותר ואז האוטו התהפך". הנער תיאר כיצד עוברי אורח סייעו לחלץ אותו ואת אחותו תהילה מהרכב: "הערבים הצליחו לפתוח את הדלת ולהוציא אותנו ושמו אותנו ברכב שלא יקרה לנו כלום".