השבוע חגג גדוד אריות הירדן, הגדוד המעורב הראשון של נשים וגברים בגבול המזרחי של ישראל, שנה להקמתו. גדוד אריות הירדן, שכפוף לשדרה הפיקודית של גדוד לביא של חטיבת כפיר שנסגר ב־2015, מכשיר לוחמות ולוחמים לרובאי 07, אתגר לא פשוט עבור החיילים הצעירים. שנה חלפה וניתן לומר שהמשימה כמעט הושלמה וכבר ניתן להבחין בניצנים של הצלחה.



“כשמקימים גדוד חדש, ובפרט גדוד מעורב, יש עבודה רבה על תשתיות”, מספר סא”ל יוסי פנסו, מפקד גדוד אריות הירדן. “חשוב מאוד שנעבוד על זה ונכין תשתיות ראויות, בעיקר בעמדות השמירה ובמוצבים. המשימה העיקרית שלנו היא הגנה על הגבול המזרחי של מדינת ישראל כמעט לכל אורכו, ממשולש הגבולות ועד החזית הפלסטינית במורדות השומרון. אנחנו נבנינו להיות קבועים בגזרה ולא זזים ממקום למקום. הכרת השטח לעומק מסייעת לפעול בצורה נוחה וטובה יותר”. 



כבר בשנה הראשונה הצליחו לוחמי הגדוד לסכל שני פיגועי דקירה בגזרתם, אחד מהם במחסום בקעות, שם גם חיסלו מחבל. הם לקחו חלק בביצוע מעצרים של מבוקשים והשתתפו במארבים לסיכול הברחות. “בשנה הראשונה עסקנו בעיקר בבנייה, למרות שהיו לנו אירועים מבצעיים”, מסביר סא”ל פנסו, “אנחנו עדיין בהשלמות של כוח האדם בגדוד ועדיין עובדים על הלכידות ופיתוח מפקדים בגדוד. כבר בשנה הראשונה הוצאנו לקורס מכ”ים 30 צוערים ולקורס קצינים 12, ובחלוקה לבנים או לבנות, הרוב שייך ללוחמות. מה שאומר ששדרת הפיקוד בעתיד כבר נבנית היום”.

לצד זה מספר המג”ד כי השנה הקרובה תהיה מאתגרת לא פחות: “בשנה הבאה אנחנו צריכים להמשיך לבנות את הכוח של הגדוד ולהגיע לסד”כ (סדר כוחות - נ”א) מלא, שזה שלוש פלוגות מבצעיות ועוד פלוגת מסלול, ולהתחיל לפרוע את השטרות. להמשיך בהצלחות מבצעיות ולנצח באתגרים בין יחידות שהצבא מציב לנו”. 


השבוע לפני: הפיגוע בקו 405, 6.7.1989


השבוע לפני 27 שנה, השתלט מחבל על אוטובוס אגד בקו 405 סמוך לקריית יערים, ודרדר אותו לתהום. 16 מנוסעי האוטובוס נרצחו ו־27 נפצעו. ביום חמישי, ה־6 ביולי 1989, יצא האוטובוס מתל אביב לירושלים. אחד מהנוסעים היה המחבל עבד אל האדי ע'נאיים בן 25, איש הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, תושב מחנה הפליטים נוסייראת שברצועת עזה.

הפיגוע בקו 405. צילום: יצחק אלהרר, סקופ 80
הפיגוע בקו 405. צילום: יצחק אלהרר, סקופ 80


ליד המושב נווה אילן התנפל המחבל על הנהג, משך בחוזקה את ההגה ודרדר את האוטובוס לעבר התהום. האוטובוס נפל לאורך דרך של כמאה מטר אל מדרגות הסלע, בעומק של כמה עשרות מטרים. הנהג עף ממקום מושבו במדרגת הסלע הראשונה, האוטובוס התהפך על צדו והחל לבעור. חלק מנוסעיו נשרפו חיים בעודם באוטובוס. עד להגעת צוות מגן דוד אדום, עסקו תלמידי ישיבת מטלז סטון הסמוכה בחילוץ פצועים. הקבוצה הזאת היוותה למעשה את ראשיתו של ארגון זק"א. 
 
המחבל, שלא נהרג בפיגוע, זוהה על ידי הפצועים, נתפס ונידון ל־16 מאסרי עולם. באוקטובר 2011 הוא שוחרר כחלק מעסקת שליט.