נותרו ללא תשובות: בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדה לענייני ביקורת המדינה על האופן שבו התקבלו בקבינט ההחלטות הנוגעות להסכם הפיוס עם טורקיה, היועץ המשפטי של המל"ל (המטה לביטחון לאומי), גיל אבריאל, התחמק מלהשיב לחברי הכנסת האם חברי הקבינט עודכנו על ההסכם קודם שהתבקשו לאשרו והאם הוצגו להם חלופות.



בהעדרו של סגן יו"ר המל"ל, יעקב נגל, הנמצא בפמליית ראש הממשלה באפריקה, נשלח לדיון היועץ המשפטי של המטה לביטחון לאומי. יו"ר הועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), וחברי הועדה ובהם עפר שלח (יש עתיד) ומרב בן ארי (כולנו) הקשו וביקשו לדעת האם שרי הקבינט עודכנו מבעוד מועד על פרטי ההסכם עם טורקיה או שהפכו למעשה לחותמת גומי.



היועץ המשפטי של המל"ל התחמק ממתן תשובה ואמר כי הוא ואנשי המל"ל לא הבינו שהדיון בוועדה יתייחס לדיון שהיה בקבינט לפני שבוע, אלא סברו לתומם כי מדובר בדיון מעקב על דוח מבקר המדינה בעקבות משט המרמרה. "זה מעליב", נזפה בו ח"כ אלהרר. ח"כ שלח העיר בציניות: "אם זאת רמת ההבנה של המל"ל אני מוטרד".



המרמרה במוקד הדיון. צילום: רויטרס
המרמרה במוקד הדיון. צילום: רויטרס



אבריאל אמר כי אילו אנשי המל"ל היו יודעים כי הדיון יתייחס לישיבת הקבינט הנוגעת להסכם עם טורקיה הם היו נערכים אחרת. כמו כן אמר כי כדי לתת תשובות לשאלות שעלו בישיבה יש להזמין לוועדה את מ"מ ראש המל"ל. "לא יתכן שיהיה דיון על צה"ל בלי שהרמטכ"ל ייתן תשובות או דיון על המוסד בלי ראש המוסד. ישנם דברים שרק ראש המל"ל יכול להתייחס אליהם", אמר אבריאל.



חברי הועדה לחצו ושאלו מי מכהן כממלא מקום של ראש המל"ל וחלצו מפיו של אבריאל את השם רני פלד. "מדוע הוא לא הגיע לדיון", לחצו חברי הכנסת. "אני לא יכול לענות", ענה היועץ המשפטי של הממשלה.



עדות על הנעשה במל"ל השמיע עוזי ארד, שהיה ראש המל"ל בתקופת המשט הטורקי. הוא חשף כי רק שלושה ימים לפני המשט התכנס דיון ראשון של הקבינט וגם אז כדי לדון בהסברה הישראלית ולא באופן שבו נערכים לקדם את פני המשט. "סירבתי להשתתף בדיון כי הוא היה מאולתר ולא הוזמנו אליו נציגי משרד החוץ. הכסא שלי ליד ראש הממשלה נותר מיותם. נתניהו שלח מישהו לקרוא לי מחדרי אך סירבתי לבוא. ביקשנו במשך חודשים דיון על המשט וראש הממשלה סירב לכנס אותו. גם בנושא האיראני, כפי שהעיד מאיר דגן, הקבינט נוטרל - בניגוד לחוק".