שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן הצהירו היום (שלישי) על כוונתם להגיש את הצעת חוק, "חוק פייסבוק", שיאפשר להסיר פרסומים מסיתים מהרשת החברתית אבל מתברר ש-21 חברי כנסת, בראשות ח"כ רויטל סויד (מחנה הציוני) ,הקדימו אותם והגישו לפני שבועיים הצעת חוק הקובעת קנס של 300 אלף שקלים לפייסבוק אם תסרב לנטר פרסומי הסתה לטרור.



בדברי ההסבר להצעת החוק של סויד נאמר כי "לפני פיגועים, נתגלו לא אחת ברשתות החברתיות קריאות מסיתות לרצוח יהודים, פרסומים המעודדים מעשי טרור ואף כאלו המניעים את היחידים לעשות כן. בין היתר ניתן היה למצוא תכתובות הקוראות בצורה ברורה לקוראים להפוך לשהידים, 'סרטוני הדרכה' בהם הוראות מדויקות, מפורטות ודוגמאות כיצד יש לבצע את מעשה הרצח".



עוד נאמר בדברי ההסבר כי "במציאות בה הרשתות החברתיות (פייסבוק, יוטיוב, טוויטר, גוגל וכד') משמשות כזירה משמעותית לשיח, ללא כל פיקוח, חובה עלינו לקבוע מלבד האחריות הפלילית של המפרסם, אשר לרוב אינו ידוע או אינו בנמצא, גם אחריות אזרחית מנהלית על מי שעובר עבירה של פרסום דבר הסתה ולהטיל את האחריות המתבקשת למי שמאפשר את פרסום הקריאה הברורה לעשיית מעשה טרור, שידור סרטונים מנחים לביצוע רצח וקריאה לציבור קוראיו למות כ'שהידים".



חברת הכנסת רויטל סויד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חברת הכנסת רויטל סויד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



על כן נאמר בהצעת החוק כי על בעלי הרשתות החברתיות, המספקות את התשתית לפרסום, תוטל האחריות על פרסומי הסתה ותמיכה בטרור המופיעים אצלם והם ידרשו לנטרם בתוך 48 שעות. אם לא יעשו כן יוטל עליהם קנס של 300 אלף שקלים.




"פייסבוק בוחרת להעלים עין מהסתה"


סויד הסבירה את הצורך בהצעת החוק: "פייסבוק היא מדינה המאפשרת הסתה לטרור נגד אזרחיה. הרשת החברתית הפכה למדריך עשה זאת בעצמך. פייסבוק היא מדינה עם אזרחים רבים שנהנית מכל הזכויות אך ללא חובות. כך גם גוגל יוטיוב טוויטר ודומיהן. בעוד שהן מנצלות את הרגלי השימוש והגלישה שלנו לצרכים מסחריים והפקת רווחים הן לא מספקות הגנה 'לאזרחיהן' מפני הסתה לטרור. הרשתות החברתיות בוחרות להעלים עין מהסתה בוטה לטרור המתקיימת בגזרתן. בכוחה של פייסבוק לנטר, לאתר ולהסיר פרסומים או דפים בהם קריאה לעשיית מעשה טרור או הדגמה כיצד לפעול, אך הקורבנות בארץ לא מעניינים אותה".



בביקורת על הרשת החברתית הוסיפה סויד: "פייסבוק מונעת מאינטרסים כלכליים וכל עוד לא תפגע רווחיותה ונגיע לכיס העמוק שלה, היא תמשיך להתעלם מהסתה לטרור. הצעת החוק שהגשתי תחייב את בעלי הרשתות החברתיות להסיר את דברי ההסתה תוך 48 שעות- ולא יקנסו ב-300 אלף שקלים. כמו שפייסבוק פעלה למנוע כל פרסום של פדופיליה כך היא יכולה להסיר כל פרסום של הסתה לטרור".



ח"כ סויד הודיעה כי בכוונתה להעלות את הצעת החוק לאישור ועדת השרים לחקיקה כבר בקרוב. על הצעת החוק חתומים גם חברי כנסת דוד ביטן, שולי מועלם-רפאלי, יעקב מרגי, יואב בן צור, נחמן שי, חיים ילין, יואל רזבוזוב, מיקי לוי, איציק שמולי, אמיר אוחנה, נורית קורן, שרן השכל, חיליק בר, עמיר פרץ, עמר בר לב, רועי פולקמן, מרב בן ארי, אורי מקלב, אורלי לוי אבקסיס ויגאל גואטה.